اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

زباله‌سوز کوچک در رامسر ایجاد می‌شود

مسئول پسماند شهرداری رامسر از رونمایی از طرح تفکیک زباله از مبدا با استفاده از اپلیکیشن خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که زباله سوز کوچک ایجاد کنیم تا بخشی از زباله‌ها را بسوزانیم.

زباله‌سوز کوچک در رامسر ایجاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس در شهرستان رامسر،  مهران حلاجیان بعد از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با اشاره به موضوع مهم زباله اظهار کرد: در طول زمان موضوع زباله همیشه مهم بوده و در شهرداری رامسر با برگزاری جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که با حداقل امکانات کارهای اولیه را در جهت کاهش تبعات انجام داده تا در ادامه به دنبال طرح‌های نوین باشیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر تاکید بر دو طرح ایجاد خط پردازش در سایت کلاکولی و تفکیک زباله از مبدا داریم که طبق بازدید و پرسش‌ها برای سایت زباله کلاکولی طراحی و پیاده کرده تا پردازش انجام گرفته و تفکیک شوند.

مسئول پسماند شهرداری رامسر دلیل انجام چنین کاری از طرف شهرداری را اینگونه عنوان کرد که: به دلیل اینکه اینگونه طرح‌ها در زمان کوتاه توجیه اقتصادی ندارند و به همین خاطر سرمایه‌گذار تمایل نمی‌کند که این کار را انجام دهد بنابراین تصمیم بر این شد با شرکتی کار کنیم که شهرداری آن را حمایت کند و در کنار جمع آوری زباله، کار تفکیک را هم انجام دهد.

حلاجیان خاطر‌نشان کرد: شرکت سبز‌زیور که از قبل با شهرداری رامسر همکاری داشته و همچنین قابلیت لازم را داشت در مزایده شرکت کرد و برنده شد که طی قرارداد پنج ساله جمع آوری و تفکیک از مبدا را انجام خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه قرارداد با این شرکت از اول سال آغاز شد، گفت: کار‌ها با وجود شرایط موجود ویروس کرونا به خوبی پیش نرفت اما بدین صورت که علاوه بر کانکس‌های سطح شرح توسط شرکت سبز‌زیور اپلیکیشنی طراحی و ایجاد شد تا مردم بتوانند براساس آنالیز زباله شهر رامسر تفکیک زباله داشته باشند.

این مسؤول با اشاره به اینکه طبق آنالیز زباله در کشور ۶۰ تا ۶۵ درصد زباله‌ها تر و ۳۰ تا ۳۵ درصد زباله‌ها خشک است، افزود: تصور عمومی بدین گونه است که همه زباله‌های خشک قابلیت بازیافت دارند که چنین نیست و تنها ۱۰ درصد زباله‌های خشک ارزش و صرفه اقتصادی بازیافت کردن را دارند.

وی ادامه داد: این آمار گفته شده در شهر‌ها نیز صدق کرده و ۶۰ تا ۶۵ درصد زباله تر در رامسر قرار است پرس سرد و فشرده سازی شوند تا دوباره مورد استفاده قرار گیرند.

 حلاجیان که علت اصلی تولید شیرابه را زباله تر دانست، افزود: اما شیرابه مضر و خطرناک زمانی ایجاد می‌شود که زباله‌های خشک و تر مخلوط شوند.

 وی با اشاره به اینکه با اجرایی شدن این طرح ۲۰ تا ۲۵ درصد حجم زباله‌ها کاهش می‌یابد، خاطر‌نشان کرد: به دنبال این هستیم که زباله سوز کوچک نیز ایجاد کنیم تا بخشی از زباله‌ها را بسوزاند.

این مسئول در زمینه تفکیک از مبدا اظهار کرد: این طرح زمان‌بر بوده و در چند سال اول نمی‌توان از مردم انتظار داشت، بر همین اساس تلاش داریم تا موثر عمل کنیم.

وی از کلنگ‌زنی خط پردازش در هفته دولت خبر داد و ابراز امیدواری کرد که تا ۲۲ بهمن افتتاح شود و همچنین از آغاز طرح تفکیک به صورت اپلیکیشن نیز تا ماه آینده خبر داد.

مدیر‌عامل شرکت سبز‌زیور نیز در ابتدای صحبت‌های خود از استقبال همفکری و طرح ایده‌ها صحبت کرد و گفت: این طرح جمع‌آوری و تفکیک زباله با استفاده از اپلیکیشن کاری جدید است.

افشین حیدرخانی اظهار کرد:  برای ایجاد فرهنگ هر کاری در جامعه باید مردم را همراه کرد و برای این کار امیدوارم با همکاری اصحاب رسانه موفق عمل کنیم که  هدف از اجرا در رامسر تغییر الگوی مصرف مردم است تا مردم به سمت مصرف مواد چند بار مصرف و با کیفیت باشند و  کاهش تولید زباله و همچنین کمک به محیط زیست و ایجاد درآمد پایدار از دیگر اهداف هستند.

وی ادامه داد: اپلیکیشن طرح تفکیک زباله از مبدا به خوبی برای این اهداف طراحی شده اما به دلیل درگیری جهانی به کرونا نتوانستیم چهره به چهره این اپلیکیشن را به مردم معرفی کنیم که امیدواریم با کمک شما به اهداف در جهت کاهش تولید زباله برسیم.

انتهای پیام/۸۶۰۳۹/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول