اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان شمالی

بدون‌تعارف با مدیرعامل آلومینا / از پشت پرده مخالفان تا برنامه‌های آینده

مدیرعامل آلومینا ایران در گفتگویی صریح به پشت پرده مخالفت‌ها با برداشت از معادن مختلف این مجموعه اشاره کرد و از برنامه‌های توسعه اقتصادی در راستای کاهش واردات خبر داد.

بدون‌تعارف با مدیرعامل آلومینا / از پشت پرده مخالفان تا برنامه‌های آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد آلومینیوم از جمله صنایع فلزی استراتژیک در ایران و جهان است که ارز قابل‌توجهی سالانه برای واردات پودر آلومینا از کشور خارج می‌شود.

جاجرم در خراسان شمالی طی سالیان اخیر توانسته با راه‌اندازی کارخانه آلومینا ایران به‌عنوان تنها کارخانه تولید پودر آلومینا در کشور کمک بزرگی در کاهش واردات پودر آلومینا انجام دهد اما همچنان برای رفع نیازهای داخلی کشور از پودر آلومینا راه درازی مانده است.

در این راه مشکلاتی نیز برای تولید و استخراج آلومینا در جاجرم و سایر نقاط نیز ایجادشده که دراین‌باره با تورج زارع، مدیرعامل آلومینای ایران گفتگو می‌کنیم.

فارس: درباره اهمیت تولید آلومینا در جاجرم بفرمایید.

زارع: پودر آلومینا برای کشور شرایط ویژه و استراتژیک دارد و تولید آن اکنون فقط در جاجرم خراسان شمالی در حال انجام است که برای این عملیات نیازمند معادن بوکسیت با عیار بالا هستیم که اکنون از معادن اکتشافی از استان‌های هم‌جوار در حال استفاده است.

فارس: مهم‌ترین معدنی که به تولید پودر آلومینا در ایران و جاجرم کمک می‌کند کدام معدن است.

زارع: براساس یافته‌های اکتشافی سالیان گذشته شرکت آلومینا، معدن تاش واقع در شاهرود استان سمنان شرایط فوق‌العاده‌ای از خلوص بوکسیت دارد که طی سال‌های اخیر با اخذ مجوزهای لازم کمک بزرگی به تولید پودر آلومینا در جاجرم کرده است اما متأسفانه اکنون موانع غیراصولی همچون موارد زیست‌محیطی در کار وجود دارد که مانع از ادامه فعالیت مستمر در این منطقه می‌شود.

 

فارس: به این موضوعات محیط زیستی می‌توانید اشاره‌کنید؟

زارع: در بسیاری از فضاهای مکتوب و مجازی، آلومینا را متهم به عدم رعایت قوانین و چارچوب‌های محیط زیستی می‌کنند اما این شرکت دولتی بر اساس قانون عمل کرده و بر همین اساس پروانه معدن در تاش را اخذ کرده است و استعلام‌های قانونی لازم در این مسیر طی شده پروانه و استعلام‌های قانونی لازم معدن تاش اخذ شده و چون منطقه تاش نیازی به استعلام محیط زیستی نداشت ما نیز مسیر قانونی طراحی‌شده را طی کرده‌ایم.

فارس: مسائل و معضلات محیط زیستی مطرح درباره معدن تاش را توضیح دهید.

زارع: منطقه شاهوار بالغ بر ۱۰۰ هزار هکتار است که معدن در محلی به مساحت ۱۵۰ هکتار در حال کار است اما برخی‌ها با بهانه‌گیری معتقدند تمام حیات‌وحش، درختان ارس، آب باران و آلودگی هوا به واسطه فعالیت و برداشت از معدن، تحت تاثیر قرار گرفته است.

فارس: درباره مشکلاتی که گفتید ابتدا موضوع درختان ارس را مطرح کنید.

زارع: براساس نقشه‌های موجود و برداشت‌های میدانی انجام‌شده تعداد ارس‌های این منطقه از تعداد انگشتان دست کمتر بوده و طی دوران مدیریت بنده که چندین سال است حضور دارم، هیچ درخت ارسی در این محل و منطقه قطع نشده است. حتی مسیرهای عبوری برای تردد وسایل نقلیه مشخص است و در هر برخوردی با درختان ارس، مسیر منحرف‌شده و این ادعا که قطع درخت ارس از سوی آلومینا در این محل اخیراً انجام‌شده کاملاً غلط و بدون سند است و افراد محلی اقدام به این کار کرده‌اند اما با بررسی‌های کارشناسی انجام‌شده ارس‌های بومی این منطقه در تمامی نقاط لازم کاشت می‌شود و تعداد ارس‌ها را افزایش‌خواهیم داد.

 

فارس: مشکلات مربوط به آلودگی آب و سفره‌های زیرزمینی نیز چطور بررسی‌شده است؟

زارع: برخی‌ها مدعی هستند که آب‌های زیرزمینی این منطقه بر اساس فعالیت معدنی دچار آلودگی می‌شود و آب باران نیز در این منطقه آلوده است اما براساس تحقیقات و آزمایش‌های انجام‌شده از سوی دانشگاه شیراز به‌عنوان برند مسائل آب و همچنین پس‌از آن تحقیقات دانشگاه شاهرود، هر دو مرکز علمی براساس آزمایش‌ها و تحقیقات انجام‌شده این موضوع را رد کرده‌اند و اعلام کردند که هیچ‌گونه آلودگی آب و سفره‌های زیرزمینی بر اساس فعالیت معدنی ایجاد نشده است.  راه‌اندازی کارخانه آب‌معدنی در پایین‌دست این منطقه نیز گواه این ماجرا است. محققان این دانشگاه اذعان دارند که پیش از حضور عملیات معدنی نیز باران در این منطقه از لایه‌ها مختلف زمین عبور می‌کرده و هیچ‌گونه آلودگی نیز نداشته است.

درباره سفرهای های آب زیرزمینی نیز گفته‌شده چاله‌های ایجادشده باعث نگاه داشت بیشتر آب در منطقه و تغذیه سفره‌های زیرزمینی آب این محل می‌شود و البته شربت‌های معده متداول در بازار با ترکیبی از آلومینیوم و آهن نیز نشان از عدم آلودگی این مواد در آب است.

فارس: آیا اکتشاف و فعالیت در این معدن باعث آلودگی هوای منطقه شاهرود شده است؟

زارع: عده‌ای بیان کرده‌اند که بر اساس کار لودرهای معدنی در منطقه تاش و شاهوار آلودگی هوا ایجاد می‌شود درحالی‌که این حرف از اساس غلط است زیرا 4 لودر فعال در این منطقه چطور می‌تواند باعث آلودگی ریزگرد هوای شاهرود شود. بر اساس مشاهدات و پایش های انجام‌شده ماشین‌آلات ساختمانی فراوانی در این شهر و اطراف آن فعالیت می‌کنند اما هیچ‌گاه این ماشین‌آلات عامل آلودگی هوا و ایجاد ریزگرد نبودند.

فارس: چرا در این منطقه سیل بند در حال احداث است؟

زارع: فشارهای مختلفی از سوی برخی افراد وارد شد که این فعالیت‌های معدنی باعث ایجاد سیل در منطقه می‌شود، در حالی که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در سایر معادن مناطق بارانی، تاکنون سیل خاصی اتفاق نیفتاده است اما براساس مسئولیت اجتماعی و درخواست‌های فراوان انجام‌شده از سوی آلومینا، سیل بند در محل معدن تاش شاهرود احداث می‌شود.

 

فارس: فعالیت معدن تاش چه تأثیری در حیات‌وحش منطقه گذاشته است؟

زارع: منطقه‌ای وسیع در شاهوار وجود دارد که فعالیت معدنی در بخش کوچکی از آن در حال انجام است، اما حضور حیات‌وحش در اطراف کارگاه‌های ما جالب است، زیرا تأمین علوفه و غذا برای آنان طی سالیان اخیر از تلف شدن براثر گرسنگی کاسته است و همچنین احساس خطری از سوی حیوانات نیز در این محل دیده نمی‌شود.

حضور نگهبانان ما باعث شده تا گروه‌های شکار که اکنون از سودهای خود بازمانده‌اند علیه فعالیت آلومینا در معدن تاش هزینه‌تراشی کنند و با اقداماتی خواستار مقابله با این صنعت استراتژیک هستند.

فارس: چه هزینه‌هایی به نظر شما علیه فعالیت آلومینا در تاش شده است؟

زارع: کانال‌ها و فضاهای مجازی که رگباری علیه فعالیت معدنی می‌نویسند قطعاً برای این نوشتن‌ها هزینه‌هایی دریافت می‌کنند همانطور که اگر مطلبی از سوی ما منتشر کنند درخواست مبلغ برای کار خود می‌کنند پس در بخشی از این نوشتن‌ها هزینه‌ها و سودهایی نهفته است.

افراد خاصی در مخالفت با برداشت از معدن تاش در حال فعالیت هستند که دنبال منافع خاص خود هستند و اکنون شرایطی را در منطقه ایجاد کرده‌اند که یک سال است عملاً فعالیت خاصی در این معدن انجام نمی‌شود و تولید آلومینا ۱۵ هزار تن  کاهش‌ یافته است.

 

فارس: به نظر شما پشت پرده‌ کارشکنی علیه فعالیت آلومینا چیست؟

زارع: آلومینیوم صنعتی استراتژیک برای کشور و نظام است و می‌تواند بخشی از این مسیر در راستای اقدام علیه نظام باشد. قطع شدن سودهای غیرمجاز برخی گروه‌ها نیز می‌تواند عاملی دیگر در ایجاد جریان علیه فعالیت معدنی در تاش باشد. منافع سیاسی و اقتصادی و همچنین دور کردن سرمایه‌گذار از شاهرود نیز اهداف دیگر پشت پرده این تخریب‌ها می‌تواند باشد.

فارس: نگاه امام‌جمعه بسطام و سایر افراد به نحوی منعکس‌شده که انگار مخالف با فعالیت (در معدن تاش) هستند؟

زارع: بنده خودم با امام‌جمعه بسطام دیدار کردم و بیان شد که رسانه‌ها در انعکاس کامل حرف‌ها بی‌اخلاقی کرده‌اند زیرا بیان داشته شده که اگر ضرر و زیان این معدن برای مردم اثبات شود، تاش اگر طلا هم باشد نمی‌خواهیم و این حرفی است که بنده نیز زیر آن را امضا می‌کنم اما برخی‌ها این عبارت را تقطیع شده منتشر کرده‌اند.

فارس: آیا برای احیا و بازسازی این منطقه برنامه‌ریزی‌شده است؟

زارع: هر معدنی پس از اتمام ذخایر آن در اقصی نقاط مختلف به محیطی گردشگری تبدیل می‌شود که اکنون برنامه‌ریزی و طرح آینده آن نیز تهیه و آماده‌شده و قول می‌دهیم که این منطقه را احیا کنیم و تبدیل به نقطه‌ای گردشگری شود.

 

فارس: این تخریب‌ها علیه فعالیت تاش چه ضربه اقتصادی به شاهرود وارد می‌کند؟

زارع: تخریب‌ها و مانع‌تراشی‌ها باعث می‌شود تا ۲۰۰ شغل این منطقه که متأثر از فعالیت معدن است از بین برود و ۷۰ میلیارد تومان نقدینگی از این شهر خارج شود و بالغ بر ۱۵ هزار تن بوکسیت و پودر آلومینا از ظرفیت تولید کشور کاسته و بر صادرات کشور افزایش یابد که این نیز ضربه‌ای ارزی و اقتصادی به کشور و صنعت آلومینیوم محسوب می‌شود.

فارس: اگر ادامه فعالیت در معدن تاش میسر نشود، شرکت آلومینا ایران چه برنامه‌ای برای آینده دارد؟

زارع: معدن تاش به علت موقعیت و عیار محصول معدنی آن، نقطه‌ای مهم برای آلومینا است اما شرکت آلومینا ایران برای هر اتفاقی مسیر طراحی کرده که هم‌اکنون در حال استخراج بوکسیت کم‌عیار از معادن جاجرم با همکاری چینی‌ها هستیم. از سوی دیگر اکتشافی سطحی در پهنه شمالی استان سمنان نیز انجام‌شده که نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای برای ما به همراه داشته و می‌تواند کمک بزرگی برای پیشبرد اهداف این شرکت و تأمین آلومینا کشور کند.

فارس: درباره پهنه اکتشافی شمال سمنان بیشتر توضیح بفرمایید.

زارع: این پهنه اکتشافی بر اساس برآوردهای اولیه در ۹ نقطه دارای ۳۰ میلیون تن ذخیره معدنی است که در صورت اثبات رسیدن این ذخیره می‌توان کارخانه‌ای نظیر آلومینا در استان سمنان ایجاد کرد تا بتوان بخش بیشتری از نیاز کشور به پودر آلومینا که  از طریق واردات تامین می‌شود را رفع کرد. اما این کارخانه در مکانی ایجاد می‌شود که از سرمایه‌گذاری در آن استقبال شود و قطعاً با این سرمایه‌گذاری اشتغال فراوان بالغ‌بر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر و سرمایه‌ای میلیاردی وارد آن منطقه می‌شود.

فارس: در پایان چه سخنی با مخالفان دارید؟

زارع: من متأسفم نسبت به کسانی که نمی‌توانند حرف‌های خود را حضوری و در جلسات کارشناسی مطرح کنند و تنها در پشت کانال‌ها و پست‌های مختلف فضای مجازی پنهان‌شده‌اند درحالی‌که می‌توان هر حرفی را در جلسات حضوری گفت و پاسخ‌های مربوط را دریافت کرد اما این افراد خاص، اعتقادی به جلسات حضوری ندارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول