اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

طلب 1800 میلیارد تومانی بانک توسعه تعاون از خزانه/ پرداخت 19 میلیارد تومان برای رونق تعاونی‌ها

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان اینکه این بانک بابت دو نوبت افزایش سرمایه 1800 میلیارد تومان از خزانه طلب دارد، گفت: اگر سرمایه بانک افزایش یابد قدرت تسهیلات‌دهی نیز بالا می‌رود.

طلب 1800 میلیارد تومانی بانک توسعه تعاون از خزانه/ پرداخت 19 میلیارد تومان برای رونق تعاونی‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ حجت‌الله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون امروز به مناسبت روز خبرنگار و یازدهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه تعاون، گفت: در حال حاضر سرمایه این بانک هزار میلیارد تومان است و قرار است از محل تجدید ارزیابی دارایی 1500 میلیارد تومان نیز به سرمایه آن به زودی اضافه شود، اما در قانون بودجه 98 و 99 دولت هر سال 900 میلیارد تومان تعهد کرده بود که برای افزایش سرمایه بانک اختصاص دهد که اگر این رقم اختصاص یابد، جمعا 1800 میلیارد تومان جدید به سرمایه بانک اضافه و این رقم به 4 هزار و 300 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

مهدیان همچنین در مورد گلایه اتاق تعاون مبنی بر تسهیلات گرانقیمت در بخش تعاون گفت:‌ این اعتراض وارد است به خاطر اینکه بانک توسعه تعاون 100درصد دولتی است و چون بانک توسعه‌ای است باید متکی به منابع ارزان دولتی و صندوق توسعه ملی باشد اما چون عمده منابع آن از سپرده‌های مردمی تأمین می‌شود بنابر این نمی‌توانیم تسهیلات ارزان‌تر برای بخش تعاون تهیه کنیم.

وی همچنین گفت:‌ بانک توسعه تعاون در 15 مرداد 88 تأسیس شد در حال حاضر 400 شعبه و 48 باجه در کشور دارد و کارکنان رسمی، قراردادی و شرکتی آن به 5 هزار نفر می‌رسد طبق اساسنامه باید 70 درصد تسهیلات این بانک به بخش تعاون و 30 درصد به سایر مشتریان اختصاص یابد.

مهدیان همچنین در مورد نقش بانک توسعه تعاون در طرح اشتغال روستایی و عشایری گفت: این طرح از بهمن 96 شروع شده و 4 بانک و مؤسسه به عنوان عامل طرح شامل بانک توسعه تعاون، بانک کشاورزی، پست‌بانک و صندوق کارآفرینی امید معرفی شدند که کل تسهیلات در این قالب باید به 20 هزار میلیارد تومان برسد. از این رقم 4 هزار میلیارد تومان سهم بانک توسعه تعاون است که تا کنون در 4 مرحله 2500 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر پرداخت کردیم و در مرحله پنجم باید 1500 میلیارد تومان دیگر بپردازیم. 

مدیرعامل بانک توسعه تعاون همچنین گفت: برای تأمین این تسهیلات 750 میلیارد تومان از منابع ریالی صندوق توسعه ملی به علاوه 750 میلیارد تومان از منابع داخلی بانک و جمعا 1500میلیارد تومان باید تهیه کرده و در اختیار اشتغال اختصاص دهیم. 

وی همچنین گفت: تا کنون با پرداخت 2500میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال حدود 36 هزار شغل جدید در بخش تعاون با تسهیلات بانک توسعه تعاون ایجاد شده است.

* 4 اقدام برای حمایت از کسب‌وکارهای تعاونی

مدیرعامل بانک توسعه تعاون همچنین در مورد حمایت از کسب و کارهای تعاونی در ایام کرونا گفت:‌ در این زمینه 4 اقدام مهم انجام دادیم یکی تفاهم‌‌نامه جامع بانک توسعه تعاون و وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی و صندوق ضمانت تعاون و صندوق کارآفرینی امید با حجم تسهیلات 100میلیارد تومان امضاء‌ شد که تا کنون 263 شرکت تعاونی به بانک توسعه تعاون معرفی شده و حجم تسهیلات درخواستی آنها 119 میلیارد تومان است که تا کنون 19 میلیارد تومان پرداخت شده و تا آخر سال 80 میلیارد تومان دیگر در قالب جنبش بخش تعاون علیه کرونا پرداخت می‌شود.

وی همچنین اقدام دوم را یک بسته حمایتی هزار میلیارد تومانی از محل منابع داخلی بانک توسعه تعاون با نرخ 14 تا 18 درصد عنوان کرد و گفت: حداکثر بازپرداخت این تسهیلات دو ساله است که تا امروز 50 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

مهدیان تکلیف سوم بانک توسعه تعاون را در مورد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج دانست که 48 هزار فقره تسهیلات تعهد این بانک است و تا کنون 55 میلیارد تومان از اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه مربوط به اسفند، فروردین و اردیبهشت امحال شده و سررسید آنها سه ماه اضافه شده است. تضمین چهارم نیز در مورد اعطای تسهیلات یک میلیون تومانی به سرپرستان خانوار یارانه‌بگیر بود که 35 میلیارد تومان در این زمینه پرداخت شده است.

مهدیان همچنین مطالبات غیرجاری بانک توسعه تعاون را 8 درصد  عنوان کرد که کمتر از رقم 11 درصد میانگین مطالبات غیرجاری شبکه بانکی است و این را هم گفت قرار است این رقم در سال جاری به 5 درصد کاهش پیدا کند. 

وی همچنین در مورد واگذاری تصدی‌های بانک توسعه تعاون گفت:‌پارسال 63 مزایده برگزار شد و 419 ملک توسط مدیریت شعب استان‌ها به مزایده گذاشته شد. میزان واگذاری 72 میلیارد تومان بوده و سال جاری 106 فقره مزایده شامل 24 فقره اموال به مبلغ 7 میلیارد تومان به فروش رسید و 24 فقره دیگر به مبلغ 24 میلیارد تومان در فرآیند تشریفات اداری قرار دارد.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون در مورد پرداخت وام ازدواج گفت:‌یکی از تسهیلات تکلیفی و حمایتی بانک توسعه تعاون است که عملکرد این بانک بالای 85 درصد بوده پارسال 300 میلیارد تومان تکلیف بانک بود امسال به 600 میلیارد تومان رسیده که در 4 ماهه امسال 96 میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت کرده‌ایم. 

* آخرین وضعیت پیگیری مساله موسسات مالی و اعتباری

در این نشست سیدباقر فتاحی عضو هیأت مدیره بانک در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر حل مشکل تعاونی‌های اعتبار و تعاونی‌های مسکن گفت: در دو سال اخیر سلسله نشست‌هایی قبل از کرونا با معاون تعاون وزارت کار داشته‌ایم و برای حل مشکل تعاونی‌های مشکل‌دار اقدام شده است و بعد از کرونا از طریق ویدئو  کنفرانس این نشست‌ها برگزار می‌شود و مشکلاتی مانند مهلت دادن به وام‌ها، بخشودگی جرائم، در این جلسات با کمترین بروکراسی تصمیم‌گیری می‌شود. 

فتاحی در مورد فروش سهام عدالت گفت:‌بانک توسعه تعاون تقاضایی برای فروش سهام عدالت مردم نداشته است اما در عین حال برخی از مردم در سفارش برای فروش بخشی از سهام عدالت خود به بانک‌ها این گلایه را داشتند که سهام آنها به قیمت پایین‌تر به فروش رسیده است. 

مهدیان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تکالیف اجتماعی بانک توسعه تعاون گفت: در مورد سیل، زلزله، خرید تضمینی گندم و حمایت از مددجویان نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی و سرپرستان خانوارها هر سال اقدامات مهمی انجام می‌دهد در بخش خرید تضمینی گندم 500 میلیارد تومان تکلیف این بانک است سال قبل هم همین رقم تکلیف بانک بود. همچنین در مورد پرداخت وام ازدواج امسال 600 میلیارد تومان تکلیف بانک است که تا کنون 96 میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت شده است. 

در مورد اقساط تحت پوشش کمیته امداد 25 میلیارد تومان پرداخت شد برای سل 350 میلیارد تومان در سال گذشته تسهیلات پرداخت کردیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول