اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

فارس من| مدیر باغ وحش ارم: محیط زیست تعیین تکلیف «باران» را به جلسه یکشنبه موکول کرد

خبرگزاری فارس با حضور در باغ وحش ارم پیگیر وضعیت «باران» تنها بچه شامپانزه ایران شد و بر اساس اظهارات مدیران مشخص شد طبق وعده محیط زیست، تکلیف این شامپانزه ۳ ساله در جلسه یکشنبه دکتر معماریان با محیط زیست مشخص می‌شود.

فارس من| مدیر باغ وحش ارم: محیط زیست تعیین تکلیف «باران» را به جلسه یکشنبه موکول کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، نجات «باران» تنها بچه شامپانزه ایران با ثبت یک کمپین مردمی در خبرگزاری فارس کلید خورد و با پیگیری‌های «فارس» مشخص شد تصمیم گیری در رابطه با این مطالبه مردمی، همچنان در انتظار یک تصمیم از سوی محیط زیست است. طی آخرین پیگیری ها قرار است ایمان معماریان روز یکشنبه ۱۹ مردادماه با شهاب الدین منتظمی، مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست جلسه‌ای داشته باشد تا در خصوص آینده این بچه شامپانزه ۳ ساله تصمیم گیری شود. این در حالی است که نامبرده تا کنون به مکاتبات اداری و پیگیری های رسانه ای در این رابطه پاسخی نداده است.

۲۴۰۰ امضاء و پیگیری‌های فارس
به گزارش فارس، کمپین حمایت از باران تاکنون بیش از ۲۴۰۰ امضا داشته و تیم رسانه‌ای خبرگزاری فارس، برای پیگیری مطالبات فعالان محیط زیست، عصر چهارشنبه به باغ وحش ارم رفت تا از نزدیک در جریان وضعیت باران و دامپزشک آن، دکتر ایمان معماریان قرار گیرد. در این بازدید، مادر دکتر معماریان نیز تیم خبری فارس را همراهی می کرد.


معماریان 5 روز است که با هماهنگی باغ وحش ارم، در کنار باران حضور دارد و منتظر تصمیم سازمان محیط زیست است

معماریان در خصوص باران گفت: امیدوارم برای سرنوشت باران تصمیم درستی اتخاذ شود. او می‌تواند ۶۰ تا ۷۰ سال زندگی کند اما نباید یک عمر به تنهایی در قفس باشد. مهمترین نیاز این بچه شامپانزه ارتباط با همسالان و هم نوعان‌اش است.
صدیقه حسینی دهکردی مادر دکتر ایمان معماریان هم در حین دیدار با پسرش یادآور شد: پسرم از کودکی علاقه بسیاری به حیوانات داشت و در تمام فعالیت‌های حرفه‌‌ای خود به عنوان دامپزشک حیات وحش با تکیه بر اصول نجات حیات وحش به کمک حیوانات در هر گوشه ایران شتافته است و تا کنون حیوانات بسیاری را با هزینه‌ کرد شخصی خود تیمار کرده است.
گزارش تکمیلی فارس از این بازید به زودی منتشر می‌شود.

 

ماجرای ۳ ساله «باران»
 «باران» تنها بچه شامپانزه ایران در اردیبهشت ۱۳۹۶ در باغ وحش ارم، نارس متولد شد و با کمک و حمایت دامپزشک وقت ارم، دکتر ایمان معماریان نجات یافت و در تمام این ۳ سال توسط او در محیط باغ وحش ارم و خارج از آن به صورت ۲۴ ساعته تحت مراقبت قرار گرفته است. اما طی یک هفته گذشته، و پس از کش و قوس های فراوان از زمان شیوع کرونا، سازمان محیط زیست اصرار دارد که باران باید به قفس برگشته و در همانجا مستقر شود.

با هماهنگی صورت گرفته میان دکتر معماریان و باغ وحش ارم، در تمام این مدت، امکان حضور و همراهی ۲۴ ساعته دکتر معماریان با باران فراهم شده، این در حالی است که خود دکتر معماریان به دلیل گذراندن دوران نقاهت پس از کرونا، نیاز به استراحت و قرنطینه خانگی دارد. اما سازمان محیط زیست همچنان از ارائه مجوز خروج باران از قفس های باغ وحش امتناع می کند.

با وجود موافقت باغ وحش ارم، و تایید سازمان دامپزشکی مبنی بر همراهی باران با دکتر معماریان، سازمان محیط زیست با ایجاد بوروکراسی اداری، تاکنون به این درخواست ها هیچ پاسخی نداده است تا دکتر معماریان، علیرغم شرایط نامطلوب فیزیکی، برای پنجمین روز متوالی زندگی در قفس را برای نجات جان باران انتخاب کند.

مسئولان باغ وحش ارم در گفت و گو با فارس به صراحت اعلام کردند که چندی پیش و در پی شکایت محیط زیست مجبور به انداختن «باران» به قفس‌های ارم شده اند در حالیکه پیش‌تر «ارم» با توافق و با صدور مجوزهایی، امکان همراهی بچه شامپانزه و سرپرست را فراهم کرده بود.


علیرغم درخواست باغ وحش ارم و موافقت سازمان دامپزشکی، همچنان سازمان محیط زیست از صدور حکم طفره می رود

 

دور باطل پیگیری‌های اداری تمدید قرنطینه خانگی
پیش‌تر سعید محمودی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران به خبرنگار فارس گفته بود اگر ارم درخواست تمدید مرخصی باران را ارائه دهد این درخواست اجابت می‌شود. وی حتی به لزوم ارائه مجوز سازمان دامپزشکی استان تهران اشاره کرده بود. با این حال، پس از ارائه مکاتبات ارم و سازمان دامپزشکی، در اظهارنظری جدید اعلام کرد تصمیم‌گیری در این رابطه دیگر در اختیار او نیست و مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم نهایی در این خصوص را خواهد گرفت.
این در حالی است که شهاب الدین منتظمی، مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست کشور، پیش‌تر در گفت‌وگویی با فارس اعلام کرده بود تمام اختیارات در این زمینه به استانها واگذار شده است. البته در جریان صدور مجوز همراهی ۱۴ روزه باران با دکتر معماریان در دوران قرنطینه، منتظمی طی نامه ای رسمی، محمودی را مورد سوال قرار داده بود.

حالا ۵ روز از حضور مجدد دکتر معماریان در قفس باران می گذرد و ظاهرا همه مسیرها به دکتر منتظمی ختم می شود. مدیر کلی که هیچ پاسخ مشخصی به مکاتبات اداری و پیگیری های رسانه ای نمی دهد. اما طبق آخرین اطلاعات کسب شده، وعده ملاقات با معماریان در روز ۱۹ مرداد را صادر کرده است. باید دید آیا معماریان مجبور خواهد بود ۳ روز دیگر هم در قفس زندگی کند؟

کمپین حمایت از نجات جان باران، تاکنون ۲۴۰۰ امضا داشته. شما هم می توانید با مراجعه به این صفحه، این کمپین را امضا کنید. شاید درخواست افکار عمومی بتواند سازمان محیط زیست را برای تصمیم گیری سریع تر قانع کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول