اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

«دنیای زعفران بیکران است»/ «ماه‌چین» آغازگر اولین آموزش آنلاین زعفران در کشور

هر کسب و کاری برای رسیدن به درآمد بالا نیاز به آموزش و مهارت دارد، کاری که شرکت «ماه‌چین» با شعار «دنیای زعفران بیکران است» وارد آن شده است، این شرکت برای اولین بار دوره آنلاین کاشت زعفران را برگزار کرده تا تجربیات ارزآوری خود را در اختیار قرار دهد.

«دنیای زعفران بیکران است»/ «ماه‌چین» آغازگر اولین آموزش آنلاین زعفران در کشور

خبرگزاری فارس ـ همدان،‌ همه ما عطر و رنگ زعفران را دوست داریم و از آن لذت می‌بریم، گیاهی استراتژیک و گرانقیمت که می‌تواند به عنوان یکی از کالاهای اساسی برای صادرات غیر نفتی مورد توجه کشاورزان، تاجران، مسئولان و کسانی که دنبال راه‌اندازی کسب و کاری هستند، قرار بگیرد چراکه ارزآوری بسیاری برای کشور خواهد داشت.

امروز صنعت کشاورزی دچار تغییر و تحولات بسیاری شده و کاشت، داشت و برداشت محصولات به شیوه سنتی در حال از بین رفتن است، این شیوه جای خود را به روش‌های علمی و کارشناسی داده و اساتید و دانشمندان بسیاری در این حوزه در حال فعالیت و به‌روزرسانی اطلاعات هستند.

ایران هم مانند دیگر نقاط دنیا در این امر پیشرو بوده و در چند سال اخیر قدم‌های بزرگی چون آبیاری قطره‌ای، تولید و استفاده از کودها و سم‌های بیولوژیکی و... برداشته و به نتایج رضایت‌بخشی هم رسیده تا آن جا که تحول بزرگی در صنعت کشاورزی کشور ایجاد شده است.

از این رو کاشت زعفران هم از این امر مستثنی نبوده و روش‌های مختلفی برای کاشت و برداشت آن ابداع شده است اما در همه روش‌ها باید فرد آموزش‌های لازم برای کاشت زعفران را بگذراند و مهارت کافی در این زمینه کسب کند تا بتواند  در مدت کمتری به سوددهی بیشتر و دلخواه خود برسد.

شرکت ماه چین با بیش از ۱۰ سال تجربه کشت زعفران، در ابتدا فعالیت خود را با فروش پیاز زعفران در همدان و منطقه غرب کشور شروع کرده و حال برای افراد علاقمند به حوزه کشاورزی و کسانی که دنبال راه‌اندازی کسب و کار هستند برای اولین بار در کشور دوره‌های آموزش مجازی کاشت زعفران را برگزار کرده است، برای آشنایی بیشتر با این دوره‌ها با مدیران و مدرسان این پروژه آموزشی محمدجواد قیطاسی و علی قیطاسی گفت‌وگو کردیم که در ذیل می‌خوانید:

فارس: در مورد راه‌اندازی آموزش آنلاین در بخش کشت زعفران بفرمایید:

محمدجواد قیطاسی: شرکت ماه‌چین چندین سال است که کار آموزش و کشت زعفران در روستاها و شهرهای اطراف همدان را حضوری انجام می‌دهد و در طول این سال‌ها کلاس‌ها و کارگاه‌های مختلفی را برای متقاضیان به صورت حضوری برگزار کرده است.

البته به علت محدودیت در زمان و مسافت برای اکثر کشاورزان و متقاضیان کاشت زعفران که در مناطق دور از همدان بودند و امکان تلفنی آموزش‌ها هم سخت بود و یا وجود نداشت این نیاز احساس شد که باید یک سری از اطلاعات و سوالات و پاسخ‌ها در فضای مجازی رد و بدل شود، از این رو ابتدا فعالیت خود را در سایت،‌ اینستاگرام و کانال تلگرامی شروع کردیم، این فعالیت ما در همه ابعاد فضای مجازی هست زیرا سلیقه مخاطبان مختلف را در نظر گرفته‌ایم و خوشبختانه استقبال هم از طرف افراد خوب بود.

وقتی شرایط کرونا و قرنطینه پیش آمد این آموزش‌ها وارد فاز جدیدتر شد و آن هم ساخت دوره‌های آموزشی مجازی به شکل کامل‌تر همراه با فیلم‌های با کیفیت بالا از تمام مراحل کاشت و برداشت زعفران بود به گونه‌ای که یک فرد مبتدی که اصلا کار کشاورزی نکرده با دیدن این فیلم‌ها و شنیدن اطلاعات و مشاوره شرکت می‌تواند زعفران را بکارد و یک زعفران‌کار شود. حتی این دوره‌های آموزشی دارای پشتیبانی بوده یعنی اگر اطلاعات به‌روز شود برای افرادی که در کلاس‌ها شرکت کرده‌اند بدون پرداخت هزینه اطلاعات جدید ارسال می‌شود، از طرف دیگر مشاوران شرکت در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران قدم‌به‌قدم همراه زعفران‌کار هستند.

اسفند و فروردین ماه به همراه برادرم که در این حوزه تخصص دارد به تولید محتوا پرداخته و کار فیلمبرداری را انجام دادیم و اکنون توانسته‌ایم یک بسته آموزشی جامعی را تولید کنیم.

فارس: با توجه به شرایط کنونی و وجود محدودیت‌ها برای تجمع و برگزاری کلاس‌ها و آموزش‌های مجازی در این روزها برنامه بعدی شما در آموزش مجازی چیست؟

علی قیطاسی: تهیه این دوره آموزش مجازی یکی از اولویت‌های شرکت ما در سال جاری بود که شرایط کرونا کمی کار را جلو انداخت. آموزش بعد از کرونا به شکلی دیگر خواهد بود و مردم در همین مدت کوتاه مزیت‌های آموزش مجازی را درک کرده‌اند و این موضوعی است که در کشورهای غربی سال‌ها پیش انجام گرفته است.

تولید پادکست، برگزاری وبینارها و ساخت وب‌سایت انگلیسی برای مخاطبان خارج از کشور از جمله دیگر برنامه‌های ماست که البته این وب‌سایت انگلیسی بیشتر برای بخش صادرات زعفران کاشته شده در غرب کشور بوده تا از طریق آن زعفران غرب ایران را به تمام دنیا معرفی کنیم. نوشتن کتاب هم در برنامه داریم که می‌تواند برای زعفران کار کمک‌کننده باشد.

فارس: شرکت ماه چین دارای چه خدمات دیگری به غیر از آموزش کاشت زعفران است؟

محمد جواد قیطاسی: فروش پیاز زعفران اولین کار شرکت ماه چین است، بعد خرید تضمینی زعفران در صورت تمایل زعفران‌کار به قیمت روز، مشاوره در تمامی مدت کاشت تا برداشت زعفران که در همه مراحل همراه زعفران کار هستیم، تهیه کود مناسب و تضمینی برای زعفران‌کار که امتحان خود را پس داده است.

از دیگر خدماتی که شرکت ماه چین دارد در بخش صادرات زعفران به خارج از کشور است با برند ماه‌چین یا با برند خاصی که زعفران‌کار مد نظر دارد. صادرات مقوله پیچیده‌ای است که باید چندین مجوز داشته باشی و گواهی‌های مختلف را دریافت کنی و شرکت ماه‌چین همه این مراحل را طی کرده و مجوزهای لازم را دارد و در این حوزه می‌تواند به زعفران‌کار کمک کند.

دنیای زعفران بیکران است اما اولین قدم آموزش است

فارس: بیکاری جوانان و نداشتن مهارت یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کنونی جامعه ما است آیا این دوره‌ها می‌تواند یک نقطه شروع کسب مهارت و ایجاد کار برای فرد جوانی که مبتدی است باشد؟ و این ضمانت از طرف شرکت ماه چین وجود دارد؟

محمد جواد قیطاسی: با اطمینان کامل می‌گویم که شرکت ماه‌چین در همه مراحل افراد را همراهی و حمایت می‌کند. این دوره‌ آموزشی کامل و جامع بوده و همه نکات ریز هم در خصوص کاشت زعفران که ما در طول سال‌ها آن را تجربه کرده‌ایم و با آزمون و خطا به آن رسیده‌ایم و نتایج مطلوب گرفته‌ایم، ‌در این دوره‌ها گنجانده شده و این اولین کار در ایران است.

البته شروع هر کاری ترس دارد ولی این ترس از عدم شناخت و آگاهی است ولی کسی که این دوره‌های آموزشی را تهیه و به مشاوران شرکت اطمینان کند و خوب به مطالب گفته شده گوش دهد می‌تواند سرمایه‌ای را که برای کار کشت زعفران می‌گذارد را یک ساله برگرداند و از سال دوم به سوددهی برسد.

یک بار دیگر تکرار می‌کنم که شرط موفقیت اطمینان به گفته‌های مشاوران و انجام دادن نکاتی است که مشاوران می‌گویند. چرا تأکید روی این موضوع دارم؟! چون زعفران‌کاری داشته‌ایم که به او اعلام کردیم در این بازه زمانی کود بدهد ولی او با تأخیر ۲۰ یا ۳۰ روزه این کار را کرده یا مثلا کودها معرفی شده شرکت را استفاده نکرده و از کودی دیگر استفاده کرده است و هنگام برداشت به نتایج مطلوب نرسیده است. نکاتی که ما به زعفران‌کار می‌گوییم را خودمان بر روی هکتار هکتار زمین زیر کشت شرکت در طول سال‌ها کار به دست آورده‌ایم و با اطمینان خاطر آنها را به زعفران‌کار انتقال می‌دهیم. دنیای زعفران بیکران است اما اولین قدم‌ برای آن با آموزش است.

فارس: اگر کسی بخواهد این کار را شروع کند در ابتدا به چقدر سرمایه نیاز دارد؟‌

قیطاسی: اگر زمین و آب داشته باشد برای ۵ هزار متر زمین ۵۰ میلیون سرمایه لازم است. زمین ۵ هزار متری ۱۰ کیلو زعفران می‌دهد که سال اول ۶۰ تا ۷۰ میلیون حداقل سوددهی دارد. اگر این زعفران صادر شود که رقم‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. زعفران‌کاری پربرکت است چون یک بار هزینه زیاد در ابتدای کار انجام می‌دهی و تا هفت سال از برداشت این طلای سرخ سود می‌کنی. اگر هم فردی زمین نداشته باشد می‌تواند با مبلغ کمی زمینی را اجاره کند و استارت کار را بزند.

فارس: ماه چین چند سالی است که کار کاشت زعفران را در همدان و غرب کشور شروع کرده است، وضع صادرات زعفران از این منطقه نسبت به صادرات زعفران شرق کشور که قدمت طولانی دارد، چگونه است و آیا مشتری خود را دارد؟

علی قیطاسی: شکر خدا که در زمینه صادرات زعفران مشکلی نداشته‌ایم و به چند کشور صادرات داشته‌ایم؛ به علت عیار بالای زعفران غرب کشور (عیار مختص عطر و رنگ آن است)، این نوع زعفران نسبت به مناطق دیگر مورد استقبال تاجران و مشتریان ما در کشورهای مختلف چون آلمان، اتریش، سوئد و هند قرار گرفته و مشتریان ثابت خودمان را داریم که از ماه‌ها قبل سفارشات خود را داده‌اند شروع می‌شود.

زعفران صادراتی با رشد دلار رشد می‌کند

فارس:‌ چند وقت پیش در اخبار از بالا رفتن قیمت زعفران گفته شد در مورد بازار زعفران در شرایط فعلی در کشور بگویید:

محمد جواد قیطاسی: ‌دولت زعفران را از زعفران‌کاران کیلویی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حدود ۹۰ تن خریداری کرد و بعد این مقدار زعفران را وارد بورس کرد و قیمت زعفران یک دفعه از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۳ میلیون رسید و دولت قیمت را بالا برد و فروخت و سود کرد.

زعفران چون کالایی صادراتی است با رشد دلار کاملا ارتباط دارد از این رو پس می‌توان به عنوان یک کالای مهم و اساسی در بحث صادرات  غیر نفتی روی آن تمرکز کرد و کشت آن را توسعه داد.

زعفران ایران با توجه به اقلیمش یک محصول خاص بوده و با کیفیتی بالا نسبت به کشورهای دیگر چون اسپانیاست. متاسفانه در بحث صادرات و برند کردن زعفران ایران کند عمل کرده‌ایم. زعفران مختص ایران بوده ولی در دنیا زعفران اسپانیا و امارات که سطح کشت خیلی پایینی نسبت به ایران دارند اما برندسازی و تبلیغات وسیعی  کرده‌اند، شناخته شده است.

در خیلی مواقع هدف فقط صادرات است ولی باید صادرات ما ادامه‌دار و با هدف معرفی زعفران ایران باشد تا مشتری ثابت خود را در دنیا پیدا کند اما گاهی افرادی که در این حرفه کار می‌کنند زعفران‌ها با کیفیت بالا را با کیفیت پایین مخلوط کرده و به اسم زعفران خوب و درجه یک صادر می‌کنند به قول خودمان قاطی دارد و همین باعث ریزش مشتریان و عدم اعتماد آنان می‌شود از این رو شرکت ماه چین تنها زعفران زیر کشت مزارع خود را به خارج از کشور صادر می‌کند.

فارس: برنامه ماه چین برای آینده چیست؟

علی قیطاسی:‌ برنامه اصلی ما صادرات است که برای رسیدن به این هدف حتما در آینده دوره‌های مختلف صادرات را نیز برای زعفران‌کاران خواهیم گذاشت.

یک برنامه دیگر شرکت ماه چین برنامه آموزش است؛ می‌خواهیم ماه‌چین یک مرجع معتبر و مطمئن در بحث آموزش کاشت تا برداشت زعفران برای افراد باشد.

هدف تعریف شده دیگر برای شرکت ماه چین شبکه‌سازی در غرب کشور است و می‌خواهیم که زعفران غرب کشور را نه تنها به ایران بلکه به همه دنیا معرفی کنیم.

فارس‌: ممنون از وقتی که در این شرایط سخت در اختیار ما گذاشتید اگر صحبتی در پایان هست، بفرمایید:

محمدجواد قیطاسی: از شما ممنونم که به دغدغه کارآفرینان و معرفی حرفه آنان می‌پردازید. من به عنوان یک جوان کارآفرین به همه جوانان می‌گویم دنیای امروز دنیای کسب مهارت و آموزش دیدن به شکل حرفه‌ای است پس آموزش را جدی بگیرند، تنها به فکر این نباشند که یک کار دولتی پیدا کند بلکه باید آستین را بالا بزنند و با توجه به حرفه و مهارت و خلاقیت خود کسب و کاری را راه بیاندازند و خداوند در این مسیر آنها را کمک خواهد کرد. از تو حرکت از خدا برکت.

ما هم در شرکت ماه چین برنامه آموزش را جدی گرفتیم و این برنامه آموزشی در طول زمان بهتر و کامل‌تر و به‌روزتر  هم خواهد شد.

---------

الهام شهابی

--------

انتهای پیام/89001/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول