اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

دانشجوی نخبه که فوت‌شدگان کرونایی را غسل می‌دهد؛ در حوالی مرگ به آگاهی عجیبی رسیده‌ام

رتبه یک دانشگاه تهران، در شیراز فوت‌شدگان کرونایی را غسل می‌دهد.

دانشجوی نخبه که فوت‌شدگان کرونایی را غسل می‌دهد؛ در حوالی مرگ به آگاهی عجیبی رسیده‌ام

 سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس؛ شیراز| پای مرگ که به میان می‌آید فرقی نمی‌کند پیر باشی یا جوان، تحصیل‌کرده یا بی‌سواد، بالاخره هر فردی در دوران زندگی خود با فکر کردن به مرگ دچار تغییر و تحولی می‌شود که زمان مشخص کند این تحول موقت است یا دائمی.

شاهین شکوهی جوان است و باسواد. او دانشجوی دکتری رشته جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با رتبه یک کشوری است، او می‌توانست در لیست فرار مغزها قرار گیرد اما با انتخاب خودش حالا فوت‌شدگان کرونایی را غسل می‌دهد.

شاهین شکوهی در گفتگو با خبرنگار سرویس شهرستان‌های فارس اظهار داشت: احساس می‌کنم در مورد مرگ به آگاهی عجیبی رسیده‌ام، شاید زندگی مدرن و صنعتی موجب شده انسان‌ها از مرگ دور شوند و کمتر به این موضوع توجه کنند.

وی با اشاره به فعالیتش با گروه جهادی مسرور که از طریق یک استوری در فضای مجازی آغاز شده، افزود: یک تبلیغ استوری موجب شد برای نخستین مرتبه با فضای غسل دادن میت آشنا شوم، اوایل نمی‌دانستم که چه کسانی فوت‌شدگان کرونایی را غسل می‌دهند و حتی شنیده بودم که فوت‌شدگان کرونایی غریبانه کفن‌ و دفن می‌شوند.

این دانشجو مقطع دکتری ادامه داد: وقتی‌ که از نزدیک با فضای کفن‌ و دفن این‌گونه فوت‌شدگان آشنا شدم به این نتیجه رسیدم که دفن شدن غریبانه این افراد شایعه‌ای بیش نیست چون برای غسل دادن این افراد من آموزش‌های لازم را دیده‌ام و با تمام زوایا آشنا شده‌ام.

شکوهی با اشاره به این‌که برای نخستین بار یک میت ۵۰ ساله را که بر اثر کرونا فوت کرده بود غسل داده اضافه کرد: معتقد هستم کار جهادی سن و سال و شغل نمی‌شناسد زیرا امروزه گروه جهادی مسرور که اکثر آنان طلبه هستند فوت‌شدگان کرونایی را غسل می‌دهند و این اقدام را یک افتخار می‌دانند تا بتوانند در امر خیر شرکت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه جوان‌ترین میت کرونایی را که غسل داده یک جوان ۲۰ ساله بود، بیان داشت: علی‌رغم اینکه همیشه از میت ترس عجیبی داشتم اما عجیب بود در آن هنگام نه‌تنها هیچ ترسی نداشته بلکه مشتاق‌تر شده بودم که این امر خیر را با دقت بیشتری انجام دهم.

این جوان ۲۷ ساله با بیان اینکه برای غسل هر میت چقدر زمان لازم است، اظهار داشت: زمانی که انسان جان در بدن ندارد وزنش سنگین‌تر و برای جابجا کردن میت قدری کار دشوارتر و زمان بیشتری صرف می‌شود چه‌بسا این‌که یک فرد که به دلیل بیماری عفونی فوت‌ شده باشد باید با دقت بیشتری کفن‌ و دفن انجام که حدود یک ساعت زمان لازم است.

شکوهی با بیان این‌که گذاشتن یک ماسک شیمیایی بر روی صورت که فشار زیادی به سر وارد می‌کند تا هوایی وارد نشود، قدری سخت و دشوار است؛ گفت: شستشو یک بیمار که به هر دلیلی جان داده و احتمال انتقال هر نوع ویروس و عفونت وجود داشته، باعث می‌شود که با دقت بیشتری علاوه بر رعایت شرعیات لازم، به همراه خون و فضولات خارج‌ شده، ویروس منتقل نشود.

این دانشجوی رتبه یک کشوری که تاکنون بیش از ۳۰ میت کرونایی را تغسیل کرده گفت: تنها ترسی که از این دنیای فانی دارم این است که نکند مرتکب خطایی شده باشم که خودم بی‌اطلاع باشم.

وی با بیان این‌که یک‌مرتبه در عالم خواب‌دیده که خودش مرده و هر چقدر صدا می‌زند که زنده است اطرافیان بی‌اهمیت بوده و با فریاد از خواب بیدار شده، بیان داشت: از بعد از آن شب حس می‌کنم روح تمام افرادی که غسل می‌دهم در بالای جسد حاضر است و نظاره گره هستند تا برای غسل دادن جسد تمام شرعیات رعایت شود.

شکوهی غسل دادن در ماه مبارک رمضان را سخت‌ترین دوران عنوان کرد و گفت: در ماه رمضان همکارانی بودند که با ضعف جسمانی روبرو شده اما در آن هنگام شب تمام سعی خود را داشتند تا کارشان را به‌درستی انجام دهند.

این دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی مرگ را در آیه "انا لله و انا الیه راجعون" توصیف می‌کند و می‌گوید: باید بدانیم که همه ما از آن خداییم و به‌ سوی او باز می‌گردیم و دوران کرونایی یک دوران گذر است که زود می‌گذرد بنابراین انسان‌ها باید از این فرصت پیش‌آمده در کار خیر نهایت استفاده را ببرند.

انتهای پیام/ س/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول