اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تبریز خاستگاه مشروطه و آزادی‌خواهی

در تاریخ معاصر ایران، تبریز گنجینه‌ای بی‌بدیل از حماسه‌ها به ویژه مبارزات ملت علیه استبداد و خودکامگی است و همیشه مقابل ستمگران و متجاوزان ایستاده و از کیان انسانی و اسلامی مردم این سرزمین جانانه دفاع کرده است.

تبریز خاستگاه مشروطه و آزادی‌خواهی

خبرگزاری فارس- احمد حمزه‌زاده: تبریز در طول تاریخ همواره مهد تجدد و نوگرایی بوده، چرا که آنچه در تاریخ معاصر ایران به‌عنوان قوای سه‌گانه، خانه ملت، حق مشارکت، آزادی بیان مطرح شده دستاورد بزرگ نهضت مشروطیت است که با رشادت‌ها و دلاوری‌های بی‌نظیر مردم تبریز و آذربایجان به‌دست آمد.

نوگرایی این شهر کهن به دلیل نزدیکی به اروپا، دولت عثمانی و روسیه در تبلور نهضت مشروطیت نقش عمیقی داشت، چرا که پذیرش تحولات جدید فرهنگی، صنعتی، اجتماعی و سیاسی مردم تبریز با دنیای جدید به آنها این امکان را می‌داد تا در نهضت مشروطه نیز پیش‌قدم شده و در این راه گام‌های استواری را بردارند.

تبریز در جنبش مشروطه منجی انقلابی شد که در آستانه شکست قرار داشت، این انقلاب با دوراندیشی رهبرانی چون ستارخان، باقرخان، حاج علی دواچی، کربلایی علی مسیو، حاج رسول صدقیانی، حاج مهدی کوزه‌کنانی و هوشیاری و از جان‌گذشتگی مردمان خطه آذربایجان به مقصود رسید و این سرزمین همیشه جاوید را به مراحل مشارکت مردم در سرنوشت کشور نزدیک‌تر کرد.

مبارزات مردم تبریز به اوضاع و احوال دوران آستانه نهضت مشروطه و نظام سلطنتی که برپایه استبداد فردی استوار بود متمرکز شد، دورانی که همه قدرت دولتی اعم از قانونگذاری و اجرایی در دست شخص شاه بود.

بدین ترتیب در آستانه نهضت مشروطه، تبریز به لحاظ موقعیت خاص فرهنگی، اقتصادی، تجاری، اجتماعی، جغرافیایی و استراتژیکی تمام تفکرات و تئوری‌های ذهنی و عینی انقلاب را در خود تقویت کرده و مبانی فکری و ایدئولوژیکی نهضت مشروطه را از فعالیت روشنفکران، عالمان و بازاریان فهیم این شهر به دیگر نقاط کشور تعمیم داد.

تبریز، نقش تأثیرگذار خود در بسترسازی، تداوم و به مقصد رساندن نهضت مشروطیت را در نهایت غیرت و صلابت ایفا کرد و نام خود را همچون دیگر عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقتصادی در تاریخ ایران و جهان به ثبت رساند.

امروز 14 مرداد مصادف با یکصد و چهاردهمین سالروز صدور فرمان مشروطیت را در حالی سپری می‌کنیم که ایران جوان ایستاده در مقابل آیینه تاریخ سر تعظیم بر رشادت‌های قهرمانان نهضت مشروطه فرود می‌آورد و در تلاش است تا با حفظ منش و روش پیشینیان، ایران اسلامی را بیش از پیش سربلند سازد.

اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی به‌عنوان متولی اصلی صیانت و حفاظت از مواریث تاریخی و فرهنگی همواره بر خود فرض می‌داند تا حفظ آثار، اشیا و ابنیه تاریخی مربوط به دوره و قهرمانان مشروطه را در قالب توسعه خانه موزه‌ها و برگزاری همایش‌های تاریخی برای بررسی ایدئولوژی و تفکرات قهرمانان نهضت مشروطه همچنین همکاری با تشکل‌های مردم‌نهاد در راستای معرفی شخصیت‌های اثرگذار این دوره تاریخی محقق سازد.

تکمیل خانه موزه ستارخان، بهره‌برداری کامل از خانه موزه شیخ محمد خیابانی از جمله اقدامات این اداره‌کل در راستای اهداف صیانت از آرمان نهضت مشروطه است که طی سال‌های اخیر انجام شده است.

از دیگر اهداف مهم اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی اجرای طرح توسعه موزه مشروطه واقع در خانه حاج مهدی کوزه‌کنانی ملقب به ابوالملّه با مشارکت شهرداری کلان‌شهر تبریز است که پس از تملک خانه‌های پیرامون این موزه مراحل عملیاتی خود را سپری خواهد کرد.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول