اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

مرگ در یک‌قدمی تنها بچه‌شامپانزه ایران / آیا باغ‌وحش ارم حاضر به تامین شرایط زندگی «باران» می‌شود؟

در حالی که سرپرست «باران» نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد، باغ‌وحش ارم اجازه خروج بچه‌شامپانزه از باغ‌وحش را نمی‌دهد. این در حالی است که باران فقط در کنار سرپرست خود امکان ادامه حیات دارد.

مرگ در یک‌قدمی تنها بچه‌شامپانزه ایران / آیا باغ‌وحش ارم حاضر به تامین شرایط زندگی «باران» می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس، «باران» تنها بچه شامپانزه موجود در ایران که به دلیل مشکلات جسمی، بیش از ۳سال است تحت مراقبت ویژه یک دامپزشک زندگی می‌کند این روزها شرایط سختی را سپری می‌کند.

دکتر ایمان معماریان، طی ۳ سال گذشته به‌صورت شبانه‌روزی سرپرستی باران را برعهده گرفته داشته، اما این دامپزشک و تنها متخصص حیات وحش ایران، مدتی است به بیماری دچار شده و نیازمند معاینه و مراقبت‌های پزشکی است. صدیقه حسینی دهکردی، مادر دکتر معماریان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، ضمن ابراز نگرانی از شرایط جسمانی فرزندش گفت: «فرزندم با وجود بیماری، حاضر شد در قفس بچه‌شامپانزه زندگی کند. اما حالا که باید دوره نقاهت را در منزل بگذراند، اجازه نمی‌دهند مثل ماه‌های گذشته همراه باران باشد.»

گفتنی است باران به دلیل سن و سال اندک و شرایط فیزیکی خاص، امکان زندگی مستقل در قفس و جدا از سرپرست خود را ندارد. بچه‌شامپانزه‌ها در حالت طبیعی باید بیش از ۵ سال را در کنار مادر خود بگذرانند. اما شرایط نامطلوب نگهداری شامپانزه‌ها در قفس‌های باغ‌وحش ارم باعث شده که مادر «باران» و دیگر اعضای گروه شامپانزه‌ها دچار خوی وحشی‌گری شده و تمامی بچه‌شامپانزه‌های گروه خود را طی ۱۹ سال گذشته به قتل برسانند.

باران تنها بچه‌شامپانزه‌ای بوده که طی ۲ دهه اخیر و باوجود تولد نارس، به دلیل جدا شدن از گروه شامپانزه‌ها در همان روز اول، امکان ادامه حیات را پیدا کرد. اما صرفا مراقبت‌های ویژه دکتر معماریان بوده که این بچه‌شامپانزه را تا ۳ سالگی زنده نگه داشته است. ایرج جهانگیر، مدیرعامل اسبق ارم به خبرگزاری فارس می‌گوید: «از زمان تولد نارس باران (۲۸ اردیبهشت ۹۶) شاهد تمام ماجرا بودم. نه فقط من که خبرنگاران هم از تولد یک بچه‌شامپانزه پس از ۱۶ سال خوشحال شدند. آن زمان در حالی که کمترین امید را به زنده ماندن باران داشتیم، تلاش و محبت شبانه‌روزی دکتر ایمان معماریان معجزه خدا مبنی بر زنده ماندن این طفل بسیار کوچک شد. او به صورت داوطلبانه تمام هزینه‌های نگهداری باران را تقبل می‌کرد و می‌دانست که اگر به آن بچه کوچک کمک نکند، خواهد مُرد.»

باران به‌صورت نارس به دنیا آمد اما با فداکاری ۳ساله دکتر معماریان زنده مانده است

 

این روزها معماریان، خود نیازمند درمان پزشکی است. با این وجود، مدیران باغ‌وحش ارم اجازه همراهی باران و خروج این بچه‌شامپانزه از باغ‌وحش را صادر نمی‌کنند. هرچند پیش‌تر هم مخالفت باغ‌وحش باعث شده بود دکتر معماریان، زندگی در باغ‌وحش و در قفس کوچک باران را بر زندگی در خانه شخصی ترجیح دهد،‌ اما به‌نظر می‌رسد این بار ماجرا تغییر کرده است.

دکتر ایمان معماریان پس از ۳ سال زندگی شبانه‌روزی با «باران»،
حدود یک ماه است که در قفس این بچه‌شامپانزه زندگی می‌کند تا باران در تنهایی نمیرد

 

اصرار مدیران باغ‌وحش ارم بر برخورد تحقیرآمیز با این دامپزشک و رئیس سابق باغ‌وحش ارم، در شرایطی است که به گفته کارشناسان، جدا شدن باران از سرپرست خود می‌تواند منجر به بیماری و مرگ سریع تنها بچه‌شامپانزه موجود در ایران طی ۱۹ سال گذشته شود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول