اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

افزایش 49 هزار و 870 واحدی شاخص بورس تهران / شاخص کل از 2 میلیون واحد هم گذر کرد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 49 هزار و 870 واحد روبرو شده و به کانال 2 میلیون واحدی رسید و از آن هم عبور کرد.

افزایش 49 هزار و 870 واحدی شاخص بورس تهران / شاخص کل از 2 میلیون واحد هم گذر کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران این روزها به مدد سرمایه‌های سرگردان بازار و استقبال بی‌نظیر مردم از یک طرف و همچنین به خاطر افزایش نرخ دلار و تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی رونق گرفته و مرتب رشد می‌کند.

امروز شاخص کل با معیار هموزن 8 هزار و 759 واحد رشد کرده و به رقم 526 هزار و 886 واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 7 میلیون و 527 هزار میلیارد تومان رسید.

گرچه کارشناسان نسبت به رشد بی‌رویه و رکوردشکنی پیاپی شاخص بورس ابراز نگرانی می‌کنند، اما در مقابل برخی نیز می‌گویند بازار بورس در سال‌های قبل رشد کافی پیدا نکرده بود و اکنون فرصت رشد یافته است.

به هر حال امروز در پایان معاملات بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل با جهش 49 هزار و 870 واحدی به رقم 2 میلیون و 11 هزار و 492 واحد رسید.

معامله گران بورس امروز بیش از 13.5 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 2.5 میلیون نوبت معامله و به ارزش 23 هزار و 557 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین در فرابورس ایران معامله گران 5960 میلیارد تومان داد و ستد کردند که مجموع ارزش معاملات بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران امروز به بیش از 29 هزار و 517 میلیارد تومان رسید که این رقم از معاملات که ظرف 4 ساعت انجام شده، رقم حیرت‌انگیزی است که البته تنها 10 درصد از این رقم یعنی حدود 3 هزار میلیارد تومان پول جدیدی است که وارد بورس شده و به احتمال زیاد چند ماهی در بورس می‌ماند.


تغییرات یکساله شاخص بورس تهران

گرچه برخی کارشناسان سرازیر شدن نقدینگی به بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خطرناک می‌دانند، ولی برخی نیز می‌گویند این فرصت مناسبی است تا شرکت‌های بورسی و فرابورسی و شرکت‌های بزرگ با انتشار انواع اوراق بهادار مانند اوراق اجاره سهام و یا صرف نظر از حق‌تقدم‌ها صرف سهام و یا شناورسازی سهام بیشتر به جمع‌آوری این نقدینگی از بازار و تزریق آن به خط تولید شرکت‌های خود اقدام کنند.

به هر حال در روزگاری که کل بودجه عمرانی یک سال کشور به زحمت به 15 هزار میلیارد تومان می‌رسید، امروز به مدد استقبال گسترده مردم روزانه حدود 30 هزار میلیارد تومان در بورس و فرابورس معامله می‌شود و این فرصت استثنایی برای جذب نقدینگی از طریق بورس و فرابورس به تولید فراهم کرده است.

در عین حال کارشناسان به مردم و تازه‌واردان به بورس توصیه می‌کنند اولا از پس اندازهای خود در بورس سرمایه گذاری کنند و به هیچ وجه با فروش دارایی‌های مورد استفاده مانند خانه و ماشین برای حضور در بورس استفاده نکنند. ثانیا از افراد امین و متخصص مشورت گرفته و سهام شرکت‌های ارزنده خریداری کنند، زیرا در شرایط روی آوردن سرمایه‌های سرگردان به بازار، برخی سهام با وجود این که ارزش ذاتی ندارند و یا شرکت‌های آنها تعطیل شده‌اند، اما متأسفانه به خاطر فضای مجازی سهام آنها در بورس مرتب افزایش می‌یابد.

امروز با نگاهی به شاخص‌های عمده بورس در می‌یابیم اکثر شاخص‌ها سبزپوش و رو به رشد بودند، به گونه‌ای که شاخص کل بورس امروز 2.54 درصد رشد کرده، شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 2.5 درصد رشد کرده، همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن و نیز شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام 1.69 درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور 2.2 درصد رشد کرده، شاخص بازار اول بورس 2 درصد و شاخص بازار دوم بورس 3.3 درصد افزایش یافته است.

امروز نمادهای شستا، پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، هلدینگ نفت و گاز، پتروشیمی تأمین، سرمایه گذاری غدیر و سرمایه گذاری امید به ترتیب بیشترین اثر تقویتی در شاخص کل بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته‌اند.

امروز نمادهای پربیننده در بورس شامل فولاد مبارکه، ملی مس ایران، بانک صادرات، گروه پتروشیمی سرمایه ایرانیان، بانک تجارت، سرمایه گذاری غدیر و بانک صادرات بودند.

به گزارش فارس، در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل 535 واحد رشد کرده و به رقم 20 هزار و 818 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 352 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز در فرابورس ایران 2.6 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 794 هزار نوبت معامله و به ارزش 5960 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای سنگ آهن گهر زمین، هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی تندگویان، صبا تأمین و پتروشیمی زاگرس، بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند و پتروشیمی مارون و ذوب‌آهن اصفهان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند.

امروز نمادهای پربیننده در فرابورس ایران شامل ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، پتروشیمی تندگویان، توسعه و عمران استان کرمان، ماشین‌های اداری ایران، سرمایه گذاری میراث فرهنگی و کارخانجات تبرک بودند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول