اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

طنین مهاجرت در شرق کشور/ «بی‌آبی» ۱۸۰۰ آبادی را خالی از سکنه کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۴۷ درصد از روستاهای خراسان‌جنوبی به‌دلیل نبود آب خالی از سکنه شدند، گفت: سه هزار و ۷۰۰ روستای موجود در استان طی ۱۹ سال گذشته به یک هزار و ۷۰۰ روستا کاهش یافته است.

طنین مهاجرت در شرق کشور/ «بی‌آبی» ۱۸۰۰ آبادی را خالی از سکنه کرد

احمد قندهاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند از وجود تعداد سه هزار و ۷۵۵ حلقه چاه، دو هزار و ۸۵۴ چشمه و شش هزار و ۹۴۴ قنات در استان خراسان‌جنوبی خبر داد.

وی بیان داشت: میانگین بارندگی در خراسان‌جنوبی تا ابتدای تیرماه امسال ۱۶۸.۸ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۴۸.۶ میلی‌متر بوده به میزان ۱۴ درصد رشد داشته است.

۳۳ محدوده مطالعاتی در سطح استان وجود دارد که هشت محدوده ممنوعه بحرانی، ۱۸ محدوده ممنوعه و ۹محدوده آزاد است

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۳۳ محدوده مطالعاتی در سطح استان وجود دارد که هشت محدوده ممنوعه بحرانی، ۱۸ محدوده ممنوعه و ۹محدوده آزاد است، تصریح کرد: در راستای صیانت از منابع آبی استان از سال ۹۳ تاکنون هشت محدوده مطالعاتی به محدوده ‌های ممنوعه استان اضافه شده است.

قندهاری متوسط مصرف آب در هر شبانه‌روز به ازای هر فرد، در روستا‌های استان را  ۱۵۰ لیتر، در شهر‌ها ۲۰۸ لیتر و در شهر‌های گرمسیری ۲۴۵ لیتر اعلام کرد و گفت: در بخش روستایی، دو برابر متوسط کشور مصرف می‌کنیم.

۴۷ درصد از روستاهای خراسان‌جنوبی به‌دلیل نبود آب خالی از سکنه شدند یعنی سه هزار و ۷۰۰ روستای موجود در به یک هزار و ۷۰۰ روستا کاهش یافته است

 

وی با بیان اینکه ۴۷ درصد از روستاهای خراسان‌جنوبی به‌دلیل نبود آب خالی از سکنه شدند یعنی از سه هزار و ۷۰۰ روستای موجود در استان طی ۱۹ سال گذشته به یک هزار و ۷۰۰ روستا کاهش یافته است، گفت: همچنین ۵۰ درصد از قنوات استان طی ۱۰ سال اخیر خشک شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه ۶۰ درصد جمعیت استان در خشکسالی شدید و تنش آبی شدید قرار دارد، مطرح کرد: نیاز آب استان را تا سال  ۱۴۲۵ احصا کردیم و در برخی شهرهای استان پکیج تهیه و برای آبرسانی آب شرب چاه زدیم و تجهیز کردیم اما مشکل اساسی نبود ردیف ملی برای آبرسانی در استان است.

قندهاری کسری مخازن آب‌های زیرزمینی استان در سال آبی جاری را ۱۱۳میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: دشت‌های سرایان با کسری ۱۶ میلیون، بشرویه با کسری ۱۰ میلیون و دشت‌های بیرجند، دستگردان و مختاران با کسری شش میلیون مترمکعب دارای بیشترین کسری مخزن هستند.

وی تصریح کرد: متوسط افت استان نیز  ۲۱ سانتی‌متر است که دشت‌های سده با ۶۵ سانتی‌متر، خضری با ۵۸ سانتی‌متر و دشت‌های سرایان و بیرجند با ۴۴ سانتی‌متر بیشترین افت را دارند.

اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور شامل سیستان‌وبلوچستان، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی امسال آغاز می‌شود

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی به طرح انتقال آب از دریای عمان اشاره کرد و گفت: اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور شامل سیستان‌وبلوچستان، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی امسال آغاز می‌شود.

قندهاری با تأکید بر اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها باید تا سال ۱۴۰۵طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان‌جنوبی اجرا شود که متأسفانه از برنامه عقب هستیم، عنوان کرد: در حال حاضر ۶۳۰ کیلومتر خط انتقال آب از دشت مختاران، درمیان، طبس و آهنگران در دست اجرا است.

انتهای پیام/3403/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول