اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

440 قلاده سگ در بخش رخ علیه بیماری هاری واکسینه شدند

مسؤول پست دامپزشکی رباط سنگ بخش رخ گفت: در قالب طرح‌های مایه‌کوبی دام در این بخش440 قلاده سگ در مناطق روستایی از ابتدای سال جاری علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند که نزدیک به 50 درصد جمعیت سگ صاحبدار موجود است و واکسیناسیون مابقی به شرط تامین واکسن تا پایان سال انجام می‌شود.

440 قلاده سگ در بخش رخ علیه بیماری هاری واکسینه شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت حیدریه به نقل از روابط عمومی پست دامپزشکی شهر رباط، کاظم فیاض اظهار کرد: در قالب طرح‌های مایه‌کوبی دام در این بخش440 قلاده سگ در مناطق روستایی از ابتدای سال جاری علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند که نزدیک به 50 درصد جمعیت سگ صاحبدار موجود است و واکسیناسیون مابقی به شرط تامین واکسن تا پایان سال انجام می‌شود.

 مسؤول پست دامپزشکی رباط سنگ بخش رخ  ادامه داد: این طرح به منظور پیشگیری از بروز بیماری هاری در جمعیت سگ‌های گله در مناطق روستایی به صورت رایگان انجام شده ‌است.

وی با اشاره به اینکه بیش از هزار  قلاده سگ صاحبدار در این بخش  وجود دارد، اضافه کرد: مایه‌کوبی سگ‌ها علیه بیماری هاری باید هر سال انجام شود

 مسؤول پست دامپزشکی رباط سنگ بخش رخ  افزود: هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به شمار می‌رود که بهترین راه کنترل و پیشگیری از آن، واکسینه‌کردن سگ‌های خانگی و گله است.

فیاض از دامداران خواست در صورت مشاهده رفتارهای غیرعادی و غیرمعمول از سگ‌های خود، از جمله حمله به انسان و دام‌ها، مراتب را به  نزدیک‌ترین واحد دامپزشکی اعلام کنند تا احتمال وجود بیماری هاری در سگ‌ بررسی شود.

وی گفت: در صورت مشاهده کانون‌های این بیماری، علاوه بر امحای حیوان بیمار، تمام سگ‌ها در شعاع مشخصی علیه این بیماری مایه‌کوبی می‌شوند. 

 مسؤول پست  دامپزشکی رباط سنگ بخش رخ  اظهار کرد:دامداران و کشاورزان برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری هاری در بین سگ‌های گله با هماهنگی دامپزشکی به صورت رایگان واکسیناسیون این حیوان را هر سال انجام دهند تا سگ‌ها علیه این بیماری ایمن شوند.

فیاض متذکر شد: هاری یک بیماری ویروسی است که تمام حیوانات خونگرم و انسان‌ها را می‌تواند درگیر کند و تاثیر اصلی آن بر روی دستگاه عصبی بوده، در صورت درگیری ۱۰۰ درصد کشنده است، مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری، علائم غیرعادی در رفتار دام از جمله ترشح بزاق، گوشه‌گیری، عدم تمایل به غذا، ترس از آب و نور، حملات غیرقابل کنترل و در نهایت فلجی و مرگ است.

وی افزود: اهالی رخ به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری هاری و کیست هیداتید نسبت به واکسیناسیون سگ‌های خانگی و گله و خوراندن داروهای ضد انگلی اقدام کنند.

 مسؤول پست  دامپزشکی رباط سنگ بخش رخ  بیان کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل بیماری هاری واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار است و اتلاف سگ‌های ولگرد و آموزش در این خصوص در قدم‌های بعدی قرار دارد.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول