اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

شارکی: در تبادل مالی برای آزمایش نمونه‌های دوپینگ مشکل داریم/با شروع اردوها نمونه‌گیری آغاز می‌شود

قائم‌مقام دبیرکل مبارزه با دوپینگ گفت: با توجه به اینکه هنوز اردویی نیست و مسابقات شروع نشده ما از لیست 70 نفری که داریم تست می‌گیریم.

شارکی: در تبادل مالی برای آزمایش نمونه‌های دوپینگ مشکل داریم/با شروع اردوها نمونه‌گیری آغاز می‌شود

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، بحران کرونا در جهان باعث شد تا اختلالاتی در نمونه‌گیری‌ها ایجاد شود. با توجه به شیوع این بیماری آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ به همه کشورها تاکید کرده تا نمونه‌های خود را طبق برنامه انجام دهند تا بتوانند از تخلفات پیش‌بینی شده جلوگیری کنند.

با توجه به تعطیلی اردوها و تمرینات ملی، فدراسیون پزشکی - ورزشی نمونه‌گیری‌های خود را از لیست 70 نفره انجام می‌دهد اما با توجه به برگزاری مسابقات فوتبال و فوتسال، ماموران نادوی ایران تست‌های دوپینگ را در این 2 رشته انجام داده‌اند.

برنامه دیگری که فدراسیون پزشکی به دنبال آن است اینکه آزمایشگاه پاسپورت بیولوژیک در ایران راه‌اندازی شود تا بتوان با تغییرات سلول‌های خونی تخلفات را شناسایی کرد.

فرزاد شارکی قائم‌مقام دبیرکل مبارزه با دوپینگ گفت‌وگویی را با فارس انجام داده که در زیر می‌خوانید:

* با توجه به شیوع ویروس کرونا نمونه‌گیری‌ها در ایران به چه صورت انجام می‌شود؟

با توجه به اینکه مسابقه و اردویی برگزار نمی‌شود ما نمونه گیری‌ها را از کسانی انجام می‌دهیم که در لیست ما قرار دارند، بنابراین نمی‌توانیم در این شرایط از خیلی از ورزشکاران تست بگیریم. در لیست ما 71 ورزشکار از ۱۸ رشته هستند که سالی ۳ بار از آنها تست می‌گیریم. قبلا در اردوها نمونه می‌گرفتیم اما اینکه الان بتوانیم تک به تک از ورزشکاران تست بگیریم این موضوع کمتر شده است البته این شرایط در همه دنیا به همین صورت است.

* آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) در این شرایط چگونه کار می‌کند؟

وادا می‌گوید اطلاعات را جمع‌آوری کنید، سیستمی که ما مانند وادا در ایران نداریم. به این صورت که اخبار و اطلاعاتی از افراد مختلف به آژانس مبارزه با دوپینگ می‌رسد و آن پس از ارزیابی از صحت و سقم آن، مراجعه کرده و از آن شخص مورد نظر تست می‌گیرند. در ایران سیستمی که به این شکل رسمیت داشته باشد نداریم چون کسی که خبر می‌دهد باید حمایت شود.

* شما فعلا از هیچ تیمی نمونه نگرفته‌اید؟

ما منتظر هستیم تا اردوها شروع شود. فعلا فقط از فوتبال و فوتسال تست گرفته‌ایم.

* با شروع مجدد مسابقات لیگ فوتبال، چند نمونه تست گرفته‌اید؟

به جز 4 تیم از همه تیم‌ها نمونه دوپینگ گرفته شده است.

* صحبت‌هایی هم در خصوص بدهی شما به آزمایشگاه کلن و قطر شنیده شده، می‌توانید در این باره توضیح دهید؟

الان هزینه‌ها بسیار زیاد شده اما ما موظفیم کارمان را انجام دهیم. وادا نمی‌پذیرد که پول نیست و همه چیز گران شده است. بدهی ما هم به این صورت است مبلغی از بدهی را پرداخت می‌کنیم اما وقتی نمونه جدید ارسال می‌کنیم باز هم بدهکار می‌شویم. به خاطر نقل و انتقالات ما در پرداخت‌ها تاخیر داریم. غیر از اینکه هزینه‌های نمونه‌ها بودجه فدراسیون را می‌بلعد ما در تبادل مالی هم مشکل داریم. یک راه این است که از طریق صرافی پرداخت پول را انجام دهیم که در این صورت صرافی 4 تا 6 درصد پورسانت می‌گیرد.

* در حال حاضر مبلغ بدهی شما چقدر است؟

9 هزار دلار به آزمایشگاه قطر و 90 هزار دلار به آزمایشگاه کلن بدهکاریم. الان هزینه حمل و نقل بسیار زیاد شده است. قبلا برای هر نمونه 500 هزار تومان می‌دادیم الان یک میلیون تومان.

* اتفاق مهمی که در فدراسیون رقم خواهد خورد مربوط به آزمایشگاه پاسپورت بیولوژیک است. در این خصوص کمی توضیح دهید.

یک آزمایش خون ساده است که در آن مقدار سلول خونی ثبت می‌شود. این آزمایش چندین بار تکرار می‌شود و این مقایسه صورت می‌گیرد که تغییرات به چه صورت بوده است. در این صورت می‌توانیم ببینیم تغییرات صورت گرفته براساس تخلف بوده یا تزریق خون یا هر چیز دیگر. این موضوع برای رشته‌های هوازی مانند قایقرانی، دوچرخه‌سواری و دوومیدانی است. براساس پاسپورت بیولوژیک تغییرات غیرعادی نشان داده می‌شود. این آزمایش به دنبال تخلف از نوع دارو نیست بلکه به دنبال تغییرات فیزیولوژیک است.

* قرار است این آزمایشگاه در ایران ساخته شود؟

سعی داریم این کار را در ایران انجام دهیم چون نمونه‌ها باید 24 تا 48 ساعت به آزمایشگاه برسد. ترجیح می‌دهیم آزمایشگاه را در ایران تاسیس کنیم و فکر می‌کنم پروسه اجرایی شدن آن مدت زیادی زمان ببرد. البته برای آزمایش خون ما با قطر هم قرارداد داریم. 3 کارشناس خون هستند که تغییرات را بررسی می‌کنند. این آزمایش خون را از همان 3 رشته‌ای که گفتم می‌گیریم. این جزو الزامات است.

* هزینه ساخت آزمایشگاه چقدر است؟

برآورد ما 3 میلیارد تومان است. نصف این مبلغ مربوط به دستگاهی است که باید خریداری شود. البته در تلاش هستیم با همکاری دانشگاه شهید بهشتی دستگاهی را تبادل کنیم. آنها دستگاهی دارند که استفاده‌ای ندارند و برای شمارش سلول خون است، ما هم دستگاهی داریم که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. می‌توان این توافق را انجام داد و تبادلات صورت بگیرد.

* برای ساخت آن باید از وادا مجوز بگیرید؟

بله. وقتی دستگاه‌ها خریداری شد، پرسنل مستقر شدند و همه کارها را انجام دادیم ناظران وادا در چند مرحله برای بازرسی به ایران می‌آیند. در صورتی که آزمایشگاه مطابق با استانداردهای مورد نظر وادا باشد می‌توان کار را انجام داد.

* کار از چه زمانی آغاز می‌شود؟

گفته‌اند سه‌شنبه اما ما باید با رئیس دانشگاه شهیدبهشتی جلسه‌ای برگزار کنیم که گروه کارشناسی بیاید و دستگاه‌ها را قیمت‌گذاری کند تا در نهایت توافق صورت بگیرد.

* آخرین نمونه‌هایی که ارسال شده چه زمانی بوده است؟

ما تا 8 اسفند نمونه‌هایی را جمع‌آوری کرده بودیم که اردیبهشت‌ماه ارسال کردیم. 56 نمونه ارسال شد و بدهی 9 هزار دلار هم مربوط به همین نمونه‌هاست. حدود 30 نمونه دیگر هم آماده کرده‌ایم که قرار است فردا ارسال شود. این نمونه‌ها مربوط به فوتبال، دوومیدانی و قایقرانی است.

* نمونه‌ای هم از ووشو مثبت شده بود. در این خصوص گویا فدراسیون جهانی اطلاع‌رسانی کرده، درست است؟

برای اخذ نمونه برگزارکنندگان، مراجع بین‌المللی، وادا و نادو اقدام می‌کنند. در این خصوص فدراسیون جهانی نمونه‌گیری کرده و قاعدتا باید به فدراسیون ملی هم اطلاع داده شود. وقتی که ورزشکار محروم می‌شود در این مدت نباید اجازه فعالیت ورزشی داشته باشد و اگر مدالی در این مدت کسب شده باید از او گرفته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول