اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تجلیل هنرمندان مشهدی از کادر درمانی کرونا با خلق آثار هنری

هنرمندان نقاش، در کارگاه ساحل نجات با کشیدن نقاشی‌هایی با موضوع حماسه پهلوانان در عرصه سلامت از زحمات پزشکان و پرستاران و کادر درمان در دوران کرونا تجلیل کردند.

تجلیل هنرمندان مشهدی از کادر درمانی کرونا با خلق آثار هنری

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، این روزهای کرونایی باعث شده بسیاری از برنامه‌های زندگی روزمره مردم تحت تاثیر قرار بگیرد، اما در این بین پرستاران و کادر درمان کرونا بیش از همه، جان بر کف در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در حال خدمت هستند. به همین خاطر قرار است تعدادی از هنرمندان برای قدردانی از تلاش و زحمات این مجاهدان دور هم جمع شده تا با کشیدن نقاشی‌هایی از آنها تقدیر کنند.

کارگاه در حوزه هنری انقلاب اسلامی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می‌شود جایی که قرار است تعدادی از نقاش‌های مطرح مشهد، آثاری برای پاسداشت مقام کادر درمانی در حال مبارزه با کرونا خلق کنند.

فضای بیرون حوزه هنری نسبتا خلوت است و گویی اتفاق خاصی در جریان نیست، تنها یک ماشین مقابل ساختمان پارک شده است که تابلو نقاشی روی سقف آن گذاشته شده است. داخل ساختمان هم به مانند بیرون سکوت خاصی حاکم است، رفت و آمد خاصی دیده نمی‌شود.

همینطور که از پله‌ها به پایین می‌روم و به سالن کارگاه نزدیک می‌شوم یکی از هنرمندان را می‌بینم که با تابلو نقاشی شده که دورش را کامل پلاستیک کشیده بالا می‌آید و در حال بیرون رفتن است و رفت و آمدها بیشتر دیده می‌شود.

برای کارگاه ساحل نجات دو سالن مجزا در طبقه پایین حوزه هنری انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده است و بعضا برای هنرمندان در راهروها نیز پایه گذاشته و آنها در حال کار هستند.

از هر طیف مدل و سبک طراحی در بین آثار دیده می‌شود و هنرمندان به دقت در حال کار هستند و برخی در حال استراحت و گپ و گفت در قسمت دیگری هستند. در انتهای سالن پوستر بزرگ کارگاه با عنوان ساحل نجات نصب شده است و هنرمندان در دو طرف سالن با فاصله از یکدیگر در حال کار هستند.

تجلیل ۲۰ نقاش از کادر درمان

محسن اسدی مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی می‌گوید: از ۲۰ نفر از هنرمندان نقاش مطرح شهر دعوت شده است تا در یک روز کنار هم با موضوع تجلیل از مقام پرستار به خلق اثر بپردازند تا در محیط بیمارستان برای
قدردانی از زحماتشان به نمایش در بیاید.

تجلیل از کادر درمانی برایم خوشحال کننده است

از ساعت ۸ صبح هنرمندان در مجموعه حضور دارند و در حال کار هستند، یکی از آنها که گویی سبک کاری مدرن دارد و در حال طراحی است می‌گوید: ۱۵ سال است که در زمینه هنر فعالیت دارم و ۷ سال است که نقاشی کار می‌کنم. برگزاری چنین کارگاه‌هایی بسیار خوب است، اینکه برای تجلیل از زحمات پرستاران و افرادی می‌توانیم کاری انجام دهیم باعث خوشحالی است.

ایمان صادقی از سبک طراحی‌اش می‌گوید که مدرن و شخصی است و زیاد وارد فضای واقع گرایانه و پرداختن به جزئیات نمی‌شود.

او که در حین صحبت در حال کار روی نقاشی خود است، یکی از ویژگی‌های خوب نمایشگاه را آزاد گذاشتن نقاش در انتخاب موضوع و سبک خاص می‌داند و از اینکه بدون هیچ چارچوب معینی می‌تواند هر آنچه که در دل دارد را برای تجلیل از پرستاران می‌تواند روی بوم به تصویر بکشد ابراز خشنودی می‌کند.

در گوشه و کنار کارگاه پوسترهایی می‌بینم که در آن تصویر پرستاران را در کنار رزمندگان جبهه‌های جنگ هشت سال دفاع مقدس را نشان می‌دهد که تداعی کننده فعالیت جهادی این کادر است.

نقاشی دسته جمعی

مهدی محدث، یکی از هنرمندان نقاش از تازه شدن دیدار با دوستانش بعد از گذشت مدت‌ها از زمان کرونا می‌گوید و یکی از ویژگی‌های خوب کارگاه را همین موضوع می‌داند که باعث شده همه آنها در کنار هم بتوانند دوباره به طراحی بپردازند.

در اثر محدث یک پرستار مشهود است، از او می‌خواهم بیشتر از آن برایم توضیح دهد که کمی مرا به دورتر می‌برد و می‌گوید: این روزها پرستاران و دکترها از ما جدا شده‌اند و در پشت درها و پلاستیک‌ها در حال کار هستند، چیزی که در بیشتر مغازه‌ها هم دیده می‌شود. من در اثرم این مانع بین پرستار و خودم را نشان دادم و در کنار آن سعی کردم موقتی بودن آن را نیز به تصویر بکشم که خواست همه ماست هرچه زود تر از این بیماری خلاص شویم و این مانع‌ها برداشته شود.

محدث می‌گوید ۲۰ سال است در این حرفه کار می‌کند و دوست دارد بیشتر این اتفاقات رقم بخورد، اما نه با موضوعاتی مثل کرونا که حال خوبی ندارد.

او می‌گوید: ای کاش شاهد برگزاری کارگاه‌های زیادی باشیم که در آن به نقاش بگویند بدون موضوع مشخص هر آنچه که می‌خواهد را بکشد و زیاد درگیر محتوا و چارچوب خاص نباشد.

چیزی تا به انتهای کارگاه نمانده است که هنرمندان از دیگر بخش‌ها می‌آیند و در یک گوشه دور هم جمع می‌شوند و شروع به صحبت می‌کنند. جو سالن نسبتا آرام است و باعث شده با دقت بتوانم آثار را ببینم و با هنرمندان این اثرها به صحبت بپردازم. به سالن همجوار میروم که به محض ورود با بوم بزرگی در مقابل خودم رو به می‌شوم که تصویر چهره یک پرستار در آسمان را نشان می‌دهد و خستگی کاملا در چشمان او مشهود است.

یاد کردن از شهدای سلامت با خلق اثر

دو نفر در حال بحث و نظر در خصوص یکی از آثار هستند و یکی دیگر از هنرمندان در وسط سالن نشسته در حال آماده کردن رنگ جدید برای نقاشی خود است.

او در اثرش پرستار را به فرشته تشبیه کرده است و می‌گوید: ویروس منحوس زندگی همه ما را با مشکل مواجه کرده و کادر درمانی در خط مقدم این جبهه در حال کار هستند که برخی از آنها در این راه شهید سلامت شده‌اند.

خالقی می‌گوید: کمترین کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که به یاد کادر درمان و این جهادگران عرصه سلامت باشیم که ما امروز با کشیدن یک اثر هنری سعی می‌کنیم از زحمات آنها قدردانی کنیم.

ساعات پایانی کارگاه است و اغلب آثار تقریبا شکل گرفته و تا حد زیادی تکمیل شده‌است. هنرمندان در این لحظات پایانی ترجیح داده‌اند تا کمی حس جدایی و دلتنگی خود به خاطر قرنطینه را جبران کنند و هنوز در گوشه‌ای از سالن نشسته‌اند و گفت‌وگو می‌کنند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول