اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

پو‌ل ما بر‌ف است و آفتاب تموز!/ افزایش4.4 درصدی تورم نقطه‌ای تیرماه

اکنون به زمانه ما تندپاتر از عمر دریغ‌شده، ارزش پول ملی است که انگار حقوق سر برج ما حقوق‌بگیران، مشتی برف است در تیغ آفتاب تیرماه.

پو‌ل ما بر‌ف است و آفتاب تموز!/ افزایش4.4 درصدی تورم نقطه‌ای تیرماه

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، شیخ اجل می‌فرماید: «عمر برف است و آفتاب تموز/ اندکی مانده خواجه غرّه هنوز» (تموز نام ماه اول تابستان در تقویم‌های شمسی عربی و رومی است، یعنی تقریبا معادل تیرماه خودمان.) گرچه منظور سعدی شیرین‌سخن در این بیت در دیباچه گلستان، نهیب بر آدمی برای مراقبت از عمر باقیمانده است اما در آن روزگار سعد بن اتابک اعظم که جناب سعدی می‌زیست، درهم و دینار ته جیب مردم همچون امروز در تندباد گرانی و تورم، بر باد نبود که اگر بود، شاید سعدی به این شیرین‌سخنی نبود.

علی‌‌ای‌حال، اکنون به زمانه ما تندپاتر از عمر دریغ‌شده، ارزش پول ملی است که انگار حقوق سر برج ما حقوق‌بگیران، مشتی برف است در تیغ آفتاب تیرماه. به‌تازگی مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف‌کننده در تیر 99 را منتشر کرده که نشان می‌دهد حتی نسبت به خرداد امسال شیب گرانی بیشتر شده و این یعنی تورم همچنان رو به افزایش است. عمده این اتفاق هم مربوط به بالارفتن نرخ ارز در تیرماه می‌شود که موجب شده تورم نقطه‌ای تیرماه 4.4 درصد نسبت به خرداد افزایش نشان دهد. در گزارش امروز این آمارها مرور می‌شوند.

نرخ تورم نقطه‌ای

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در تیر ١٣٩٩ به عدد 9/26 درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین9/26 درصد بیشتر از تیر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند.

نرخ تورم نقطه‌ای تیر ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل4/4 واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش1/6 واحد درصدی به 0/21 درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش 4/3  واحد درصدی به 8/29 درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 0/27 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 3/4 واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 9/25 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 8/4 واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم ماهانه

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه تیر ١٣٩٩ به 4/6 درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، 4/4 واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب 7/6 درصد و 3/6 درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری 5/6درصد بوده که نسبت به ماه قبل، 5/4 واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 9/5 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 7/3 واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه اعلام‌شده، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. 

نرخ تورم سالانه تیر ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به 4/26 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 4/1 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی 4/26 درصد بوده که به ترتیب 1.3 و 8/1 واحد درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌‌‌های هزینه‌‌ای کل کشور

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در تیر ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 2/24 درصد برای دهک اول تا 9/28 درصد برای دهک دهم است. این دامنه تغییرات از ابتدای امسال دستخوش تغییرات شده است.

شاخصی برای محاسبه نرخ تورم

روش‌های متنوعی برای محاسبه تورم وجود دارد اما یکی از متداول‌ترین روش‌ها، بررسی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی است. این شاخص قیمت سبد معینی از کالاها و خدمات که توسط مصرف‌کنندگان خریداری می‌شود را اندازه‌گیری می‌کند. در این سبد براساس تعریف از اقلام خوراکی مثل نان تا ضرورت‌های زندگی مثل مسکن قرار می‌گیرد.

ازآنجایی‌که برای محاسبه این شاخص، از قیمت‌های خرده‌فروشی پرداخت‌شده توسط مصرف‌کنندگان استفاده می‌شود، بنابراین چنین شاخصی انعکاس‌‌دهنده وضعیت هزینه‌های زندگی و تغییرات آن است. از تغییرات شاخص قیمت مصرف‌کننده در یک بازه زمانی مشخص، برای محاسبه تورم مصرف‌کننده استفاده می‌شود.

شاخص قیمت مصرف‌کننده با تجمیع شاخص‌‌‌های ١٢ بخش مصرفی در دو گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات و به تفصیل بخش‌های مختلف نظیر نان و غلات، گوشت قرمز و ماکیان، گوشت ماهی و صدف‌داران، لبنیات، روغن‌ها و چربی‌ها، میوه و خشکبار، سبزیجات، شکر، شیرینی، مسکن، پوشاک، کفش، بهداشت و درمان، آموزش، حمل‌ونقل، هتل و رستوران، ارتباطات، انرژی، لوازم خانگی و… محاسبه می‌‌شود. برای محاسبه این شاخص از اطلاعات جمع‌آوری‌شده ۴٧۵ قلم کالا و خدمت در مناطق شهری و روستایی به‌صورت ماهانه استفاده می‌‌شود.

شاخص قیمت مصرف‌کننده در تیر 99

اعداد و ارقام مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌ای در تیر 99 به 26.9 درصد رسیده که در مقایسه با خرداد امسال نرخ تورم نقطه‌ای 4.4 واحد درصد افزایش یافته است. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» به‌خاطر گران ‌شدن قیمت گوشت مرغ، گروه «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» به دلیل گران ‌شدن تخم‌­مرغ، و در گروه «نان و غلات» برای افزایش قیمت ماکارونی و انواع برنج خارجی است.

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «حمل‌ونقل» برای افزایش قیمت انواع خودرو و لاستیک خودرو، گروه «تفریح و فرهنگ» به دلیل گران‌تر ‌شدن قطعات کامپیوتر، دوچرخه بچ­گانه، لپ‌­تاپ و در گروه «مسکن و آب، برق و گاز» به‌خاطر افزایش قیمت اجاره، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

منبع: روزنامه «صبح نو»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول