اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

محرم امسال فرصتی برای احیای روضه خانگی/ جلسات در طول روز برگزار شوند

حجت‌الاسلام موسوی مطلق گفت: محرم امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا، فرصتی برای احیای روضه‌های خانگی است و اعضای خانه می‌توانند روضه‌خوانی را دعوت کنند تا در فضای منزل برای آن‌ها روضه بخواند.

محرم امسال فرصتی برای احیای روضه خانگی/ جلسات در طول روز برگزار شوند

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق سخنران مذهبی و استاد اخلاق در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با ارائه پیشنهاداتی برای برگزاری جلسات عزاداری محرم باتوجه به شیوع مجدد ویروس کرونا اظهارداشت: در گام اول باید از دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا تمکین کرد که این قطعاً نشان‌دهنده عقلانیت است البته باید این ستاد هم به موضوعات دینی نگاه تخصصی داشته باشد و از نگاه سیاسی و جناحی بپرهیزد. این ستاد با حضور متخصصین باید پروتکل‌های لازم برای برگزاری جلسات تعیین کند که مقام معظم رهبری نیز برای شب‌های قدر توصیه داشتند که از متخصصین امر دعا و دین برای تنظیم پروتکل‌ها و تصمیم برای برگزاری جلسات استفاده شود.

کاهش ساعت برگزاری جلسات

وی افزود: زمان برگزاری جلسات باید مختصرتر شود و نسبت‌ به سال‌های قبل اگر دو ساعت بود باید یک ساعت  و یا یک سوم سال‌های قبل شود. جلسات را هم باید در طول ساعات روز تقسیم کرد و از بعد نماز صبح تا آخر شب جلسات برگزار شود که موجب تقسیم تراکم جمعیت شود.

موسوی‌مطلق تصریح کرد: عزاداری امسال حتی فرصتی برای ترک و رفع بسیاری از اعمالی است که موجب وهن مذهب بود. برخی از شیوه‌های عزاداری و اعمال موجب، وهن مذهب بود که در شرایط خاص امسال ترک خواهد شد. همچنین امسال فرصتی برای احیای مجالس سنتی است که در آن ابتدا دعاخوانی، سپس روضه‌ای قرائت می‌شد و نهایتاً واعظ سخنرانی می‌کرد البته این به معنای حذف شور حسینی نیست بلکه احیای شیوه‌های گذشته است.

دسته های عزاداری امسال رونق یابد

این استاد اخلاق افزود: دسته‌های عزاداری طبق رسم همیشگی دارای فاصله اجتماعی هستند. عاشورا و عزاداری باید به خیابان بیاید و هیاهو داشته باشد و این یادگاری از گذشتگان است که باید با رعایت فاصله در میان تماشاکنندگان این سنت را حفظ کرد.

محرم امسال فرصتی برای احیای روضه خانگی

وی افزود: فرصت دیگر برای احیای روضه‌های خانگی است و اعضای خانه می‌توانند روضه‌خوانی را دعوت کنند تا در فضای منزل برای آن‌ها روضه بخواند.

توجه به توصیه‌های طب سنتی در محیط حسینیه

موسوی مطلق گفت: در فضای مجالس نیز می‌توان استعمال گلاب، دود کردن اسپند و کندر را رواج داد که از توصیه‌های طب سنتی است و خاصیت ضدعفونی کننده دارند. نذری‌ها امسال باید بیشتر شود زیرا غذای تبرکی امام حسین کمک کننده به زندگی مردم است البته برپخت و پز و آماده‌سازی باید نظارت شود و در نوع تقسیم نیز باید مدیریت کنند تا موجب ازدحام نشود. نذری‌ها را در خانه‌ها توزیع کنند و یا با کمک گروه‌های جهادی برای نیازمندان ببرند.

صرف نذری‌های محرم برای کمک به نیازمندان

این استاد اخلاق گفت: اگر نذری‌ها دارای صیغه و محل مصرف خاصی ندارد و یا نذر جدیدی صورت می‌گیرد، می‌تواند به سمت حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده کرونا ببرند و یا اقلام بهداشتی توزیع کنند.

وی گفت: در ماه محرم باید چهره شهر عوض شود و نشان دهد که محرم شده است زیرا محرم از شعائر و اصول ماست و مسئولان باید پای کار بیایند تا فضای شهر تغییر کند و حزن‌آلود شود.

رسانه‌ملی سطح برنامه‌های خود را گسترش دهد

وی افزود: رسانه‌ها به خصوص رسانه‌ملی امسال برنامه‌های ویژه‌تری در ایام ماه محرم برگزار کنند و تریبون را در اختیار مداحان و سخنران با طیف وسیع‌تری قرار دهند تا سلایق مختلف را بتوانند پوشش دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول