اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

موشکافی کاربران موج توییتری اعدام نکنید: چه کاربرانی بیشترین توییت را منتشر کردند؟

بر اساس اعلام سامانه مانیتورینگ فضای مجازی دیتاک تحلیل بیش از ۶ میلیون توییت از توییت‌های حاوی هشتگ اعدام نکنید نشان از مشارکت ۲۱۰ هزار کاربر (اکانت منحصر بفرد) توییتر در این موضوع دارد.

موشکافی کاربران موج توییتری اعدام نکنید: چه کاربرانی بیشترین توییت را منتشر کردند؟

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، این روزها که فضای مجازی به ابزاری برای تبادل نظر در سراسر دنیا تبدیل شده، گاهی موضوعاتی چنان داغ می‌شوند که از فضای مجازی خارج شده و در زندگی روزمره مطرح می‌شوند. موج با هشتگ اعدام نکنید که حوالی ظهر سه شنبه ۲۴ تیرماه در توییتر مطرح شده و به تدریج در اینستاگرام و تلگرام نیز مورد بحث قرار گرفت را می‌توان آخرین نوع از موج‌های فراگیر فضای مجازی دانست. در این مقاله تحلیلی به سراغ کلان داده شبکه اجتماعی توییتر می‌رویم تا با تحلیل دیتا، از رمز و رازهای این موضوع آگاه شویم.

بر اساس اعلام سامانه مانیتورینگ فضای مجازی دیتاک تحلیل بیش از ۶ میلیون توییت از توییت‌های حاوی هشتگ اعدام نکنید نشان از مشارکت ۲۱۰ هزار کاربر (اکانت منحصر بفرد) توییتر در این موضوع دارد. این درحالی است که در موج‌های با ماهیت مشابه سیاسی اجتماعی عموما مشارکت به مراتب کمتری را شاهد هستیم. برای مثال موج دختر آبی که در شهریور سال گذشته مطرح شده حدود ۳۶ هزار کاربر توییتری مشارکت داشتند.

 

اگرچه حضور کاربران مختلف با دیدگاه‌های سیاسی متنوع نشان می‌دهد این کمپین در سطوح مختلف جامعه توییتری مورد توجه قرار گرفته است، میزان مشارکت این کاربران در داغ شدن موضوع یکسان نبوده است. همانطور که در تصویر زیر مشخص است، اکثریت ۱۵۳ هزار نفری از کاربران که ۷۳ درصد کل کاربران را شامل می‌شود، هر کدام کمتر از ده توییت منتشر کرده‌اند (در مجموع ۶.۵ درصد از کل توییت‌ها مربوط به این کاربران بوده است).

از سوی دیگر، گروه کوچک‌تر ۲۷ درصدی از کاربران که بیشتر از ده توییت و ریتوییت در این موضوع داشته‌اند، حدود ۹۴ درصد محتوا را منتشر کردند.

در مجموع، بررسی کلان داده توییتر نشان می‌دهد ۱۰٪ از کاربران نزدیک به ۸۰٪ از توییت یا ریتوییت‌ها در این موج را ارسال کرده‌اند.

معیار دیگری که می‌تواند برای بررسی نسبی مشارکت کاربران مفید باشد، نسبت کاربران مشارکت کننده به کل کاربران توییتر در ایران است. اگر طبق عرف شبکه‌های اجتماعی، کاربرانی که در یک ماه قبل از این موج حداقل یک توییت داشته باشند را کاربر فعال درنظر بگیریم، حدود ۶۳٪ از اکانت‌های شرکت کننده در این موج اکانت فعال توییتری بوده‌اند. این درحالی است که ۳۷٪ نیز در ماه قبل، هیچ توییت یا ریتوییتی در توییتر فارسی نزده‌اند.

در مجموع، آنچه از بررسی کلان داده کاربران توییتر در موج اعدام نکنید بر می‌آید، این موج تعداد زیادی از کاربران توییتر فارسی را به واکنش واداشته، هر چند تعداد زیاد توییت در این موج ناشی از فعالیت گروه به نسبت کوچکی از کاربران است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول