اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

لزوم افزایش تبادلات علمی-فرهنگی با کشورهای همسایه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با سید عباس موسوی، سفیر جدید ایران در باکو بر لزوم افزایش ارتباطات علمی با کشورهای همسایه ایران تاکید کرد.

لزوم افزایش تبادلات علمی-فرهنگی با کشورهای همسایه

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با سید عباس موسوی، سفیر جدید ایران در باکو بر لزوم افزایش ارتباطات علمی با کشورهای همسایه ایران تاکید کرد.

غلامی با سید عباس موسوی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و سفیر جدید ایران در باکو دیدار و درخصوص ظرفیت‌های قابل ارائه آموزش عالی کشور برای همکاری با کشور آذربایجان سخن گفت.

وزیر علوم، در این دیدار با اشاره به لزوم توجه بیش از پیش به همکاری‌های فرهنگی با کشورهای اطراف ایران اظهار داشت: در دو سال گذشته حرکت خوبی در مسیر پذیرش دانشجو وجود داشته که گاهی با موانعی روبرو بوده است که یکی از این موانع مباحث مربوط به ویزا و دیگری شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه پارک‌های علم و فناوری در ۱۵ سال اخیر پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، افزود: وزارت علوم هم اکنون ۳۷ پارک علم و فناوری را در اختیار دارد که ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان در داخل و یا حوالی آنها فعالیت می‌کنند، همچنین ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاه‌های مختلف کشور مستقر هستند.

غلامی با تاکید بر آمادگی کامل وزارت علوم برای در اختیار گذاشتن تجربیات خود خاطرنشان کرد: از جمله ظرفیت‌های قابل پیگیری بین ایران و آذربایجان بحث ایجاد پارک‌های علم و فناوری مشترک است، همچنین در زمینه فعالیت‌های مشترک تحقیقاتی هم می‌توانیم وارد همکاری با آذربایجان شویم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مشترکات فرهنگی ایران و آذربایجان امکان افزایش تبادلات علمی را بیشتر می‌کند، افزود: اساتید کشورمان در حوزه علوم انسانی ظرفیت خوبی برای همکاری هستند. کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی نیز ظرفیت دیگری برای همکاری می‌تواند باشد. ایران شناسی، تاریخ و باستان‌شناسی از جمله رشته‌هایی هستند که می‌توانیم دستاوردهای آموزش عالی خود را به آذربایجان انتقال دهیم.

وزیر علوم در پایان گفت: ارتباط دانشگاه‌های دو کشور باید از طریق برگزاری نشست‌های مشترک بیشتر شود. هدف ما از ارتباط با کشورهای همسایه همچنین آذربایجان فقط تبادل دانشجو نبوده و به دنبال ارتباط‌های فرهنگی بیشتری هستیم.

حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی نیز در این دیدار اظهار داشت: به دانشگاه‌های کشور در حوزه دریای خزر، ماموریت ارتباط بیشتر با کشورهای حوزه دریای خزر را داده‌ایم و تاکنون اقدامات خوبی نیز در این زمینه از سوی دانشگاه گیلان به ثمر رسیده است.

به گفته وی، از دیگر ظرفیت‌های همکاری می‌توان به امکان برگزاری نشست مشترک دانشگاه‌‌های برتر دو کشور اشاره کرد.
سیدعباس موسوی، سفیر جدید ایران در باکو نیز در این دیدار به ارائه آماری از وضعیت آموزش عالی آذربایجان پرداخت و گفت: تعداد دانشجوهای ایرانی محصل در آذربایجان ۱۲۰۰ نفر بوده که بیشتر این تعداد از میان دانشجویان علوم پزشکی هستند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تمایل و آمادگی لازم از طرف آذربایجان برای افزایش مناسبات و همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناورانه با ایران اعلام شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول