اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

اتفاقات عجیب در آستانه مجمع شطرنج/ انتخابات مهندسی می‌شود؟

برخی اتفاقات رخ داده در روزهای اخیر شطرنج زمزمه‌هایی برای تلاش در مهندسی چینش اعضای مجمع انتخاباتی این فدراسیون به راه انداخته است.

اتفاقات عجیب در آستانه مجمع شطرنج/ انتخابات مهندسی می‌شود؟

به گزارش خبرنگار ورزشی فارس، در واپسین روزهای سال ۹۸ سرانجام دوره پرحاشیه ریاست مهرداد پهلوان زاده در فدراسیون شطرنج به پایان رسید و فرهاد نیکوخصال سرپرستی فدراسیون را عهده دار شد.

هنوز مدت زیادی از سرپرستی نیکوخصال نگذشته بود که ثبت نام نامزدهای مجمع شطرنج آغاز شد و پروسه انتخابات کلید خورد.

همانطور که پیش بینی می شد رئیس سابق فدراسیون در مجمع ثبت نام نکرد و از میان ۹ کاندیدای شرکت کننده، ۵ کاندیدا حائز شرایط مدیریتی شدند؛ هرچند شادی پریدر نایب رئیس بانوان فدراسیون هم با ارفاق چند ماهه در این لیست قرار گرفت که شائبه هایی را در پی داشت.

در میان این پنج نامزد، مثلث احمد گواری، ابراهیم مداحی و شادی پریدر دارای بیشترین شانس در مجمع انتخاباتی هستند. گواری از مدیران وزارت ورزش است و سابقه حضور به عنوان سرپرست در فدراسیون ها را داراست و در دو مجمع نیز ناکام بوده، اگرچه شناختی از خانواده شطرنج ندارد اما حمایت برخی همکاران خود در وزارتخانه را به همراه دارد. ابراهیم مداحی رئیس سابق فدراسیون که از خانواده این رشته محسوب می شود نیز با توجه به عملکرد قابل قبول خود از حمایت طیف زیادی برخوردار است. گزینه بعدی شادی پریدر نایب رئیس بانوان فدراسیون است که در مدت سه سال و چند ماه حضور در فدراسیون پهلوان زاده، با حواشی و مشکلات فراوانی از جمله مهاجرت ملی پوشان، مشکلات میزبانی پرحاشیه قهرمانی بانوان جهان و در پی آن تعلیق کشور دست و پنجه نرم کرد تا جایی که شیرینی مدال و قهرمانی های متعدد شطرنج در این سالها را به تلخی رساند. 
 
لیست اعضای مجمع و ابهامات چینش گزینشی 
مربیان: خبر مربیگری ارشد فیده امیررضا پوررمضانعلی ملی پوش شطرنج که به یکباره ظرف چند ماه مربی تیم ملی بانوان شد و اندکی بعد خبر مربیگری ارشد فیده وی نیز تایید شد، حواشی زیادی ایجاد کرد. به ویژه آنکه ارسلان زرین فام مربی باسابقه کشور اعتراض خود را نسبت به ارسال گزینشی مدارک مربیان به فیده اعلام کرد. زرین فام در گفتگو با خبرنگار فارس عنوان کرد که از طریق نایب رئیس بانوان پیگیر ارسال مدارک خود به فدراسیون جهانی شده بود اما از وی خواسته شده بود تا تعیین رئیس جدید صبر کند ولی در همین حین حکم پوررمضانعلی به فیده ارسال و تایید شد که این موضوع را بی ارتباط با انتخابات پیشرو ندانست.

این در حالیست که در بخش مربیان پیش از پورمضانعلی که اساسا حرفه اصلی اش تا پیش از این، بازیکنی بوده تا مربیگری و در هیچ اعزامی به عنوان سرمربی با تیم ملی حضور نداشته، چندین مربی باسابقه و با تجربه دیده می شوند که به نظر می رسد برای حضور در مجمع حائز شرایط ویژه تری هستند.

مرتضی محجوب، سیدحامد موسویان و مهرداد اردشی، مربیان تیم های ملی هستند که همگی سابقه قهرمانی های مختلف در اعزام های پرشماری را دارند. البته سالها قبل از پوررمضانعلی به عنوان مربیگری ارشد فیده دست پیدا کرده و بارها پرچم کشورمان را در میادین مختلف جهانی و آسیایی با تیم تحت هدایت خود بالا برده اند.
با این حساب بعید به نظر می رسد پوررمضانعلی در برابر گزینه های به مراتب باسابقه تر و با تجربه تر شانسی برای حضور در مجمع داشته باشد؛ مگر بین مجمع انتخاباتی و ارسال حکم ناگهانی وی، ارتباطی باشد!

 

بازیکنان: در بخش بازیکنان تکلیف مشخص است؛ آخرین قهرمان کشور استاد بزرگ احسان قائم مقامی است که درخشش و قهرمانی وی در جام پایتخت و رقابتهای زون غرب آسیا جای حرف و حدیثی برای انتخاب وی به عنوان یکی از دو نماینده بازیکن مرد باقی نمی گذارد. گزینه دیگر هم قطعا استاد بزرگ پرهام مقصودلو نفر اول ریتینگ ایران خواهد بود. در بخش بانوان نیز استاد بزرگ سارا سادات خادم الشریعه با فاصله نفر اول کشور است و در انتخاب وی به عنوان نماینده بانوان جای ابهامی باقی نمی ماند.

 

داوران: در بخش داوران اگرچه عرفان هاشمی و مهرداد پهلوان زاده دارای بالاترین درجه مربیگری هستند اما با توجه به حضور هاشمی به عنوان رئیس هیات، نمی تواند به عنوان نماینده داوران در مجمع حضور پیدا کند. مهرداد پهلوان زاده نیز در چهار سال اخیر رئیس فدراسیون بوده و فعالیت داوری وی در روزهای کرونایی به صورت آنلاین و پیش از آن به صورت محدود بوده که غیر قابل توجیه منطقی برای حضور در مجمع است.
افرادی همچون فریدون اسکندری، ابوالقاسم نجیب، کاظم مرتضوی، سامان آرمند، حمیدرضا جدیدی و حمیدرضا پورشاهماری از جمله داورانی هستند که می توان از گزینه های کاندیدای نمایندگی داوران در مجمع نام برد. البته در این میان نیز برخی همچون فریدون اسکندری هم سابقه قضاوت بالایی دارد هم درجه داوری بالا که می تواند شانس وی را برای حضور در مجمع بالا ببرد.

 

باشگاه ها: در بخش باشگاه ها، سایپا و ذوب آهن قهرمان و نایب قهرمان آخرین دوره لیگ برتر، کاندیداهای احتمالی حضور در مجمع هستند. هرچند فدراسیون با توجیه اینکه ممکن است برگزاری لیگ جدید به نفع یک کاندیدا پیش برود، از برگزاری آنلاین این پیکارها جلوگیری می کند اما امید می رود این ایده در مورد همه گزینه های مجمع در پیش گرفته شود. گزینه هایی برای حضور در مجمع وجود دارند که معرفی آنها نیازی به استدلال و فلسفه خاصی ندارد و مستندات و دلایل کاملا واضح است و اگر خلاف این موضوع رخ دهد، می شود خطر مهندسی انتخابات را احساس کرد.

شطرنج ایران در حساس ترین روزهای خود به سر می برد. سایه تعلیق بیش از هر زمان دیگری بر سر این ورزش افتاده و لزوم برگزاری مجمعی سالم و انتخاب منطقی ترین گزینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. انتظار خانواده شطرنج از وزارت ورزش و جوانان این است که جلوی تکرار حواشی در آستانه مجمع را بگیرد چرا که حداقل باید به گفته وزیر ورزش استناد کرد که وزارتخانه در انتخابات دخالتی ندارد. این در حالی است که حضور یک کاندیدا در فدراسیون و انتخاب دبیر مجمعی غیرشطرنجی از دل رشته شنا و ناآشنا به این حوزه، این نگرانی را به وجود آورده که لیست بالای ظرفیت اعضای مجمع با دخالت و نظر برخی به وزارتخانه معرفی شود؛ اتفاقی که باید همین حالا با درایت مدیریت شود تا زمزمه مهندسی انتخابات به فراموشی سپرده شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول