اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

درخواست از رئیس جمهور برای اعلام جزئیات عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: طی نامه ای از رئیس جمهور خواستار شده ایم تا در مورد جزئیات عدم بازگشت 27 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات که گفته می شود به اقتصاد کشور بازنگشته اطلاع رسانی شود.

درخواست از رئیس جمهور برای اعلام جزئیات عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مسعود خوانساری امروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: در هفته جاری بانک مرکزی با تاخیر دو ساله متغیرهای اقتصادی را اعلام کردند که امیدواریم این روندی که شروع شده ادامه یابد و کماکان به صورت ماهانه و فصلی از این پس در جریان متغیرهای اقتصادی قرار بگیریم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: صادرات نفت خام  ، گاز و میعانات گازی در سال 98 نسبت به سال 97 با کاهش 52.2 درصدی مواجه بود که از رقم 56 میلیارد دلار به 39 میلیارد دلار کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: حجم تجارت خارجی در سه ماهه اول سال جاری براساس آمار گمرک 13.98 میلیارد دلار بود که 6.4 میلیارد دلار صادرات و 7.6 میلیارد دلار واردات بود که با 44 درصد کاهش در حجم تجارت خارجی روبرو بوده ایم اما در مقابل نقدینگی افزایش یافته و در پایان سال 98 حجم نقدینگی 2 هزار و 470 هزار میلیارد تومان بوده که 31 درصد رشد را در سال 98 داشته و در سال 99 سه ماهه نشان می دهد که اگر به همین روند ادامه یابد رشد 32 درصدی را خواهیم داشت و در پایان سال 99 به رقم 3 هزار و 200 میلیارد دلار نقدینگی خواهیم رسید و بیش از 700 هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی را خواهیم داشت.

* ناتعادلی رشد اقتصادی و نقدینگی باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد

خوانساری با اشاره به رشد نقدینگی و پیش بینی صندوق بین المللی پول  بیان داشت: رشد اقتصادی ایران ایران در سال جاری 5.3 درصد منفی اعلام کرده که اگر این آمار صحت یابد با توجه به اینکه در سال 97 و 98 نیز رشد اقتصاد منفی بوده در پایان سال 99 اقتصاد کشور 17 درصد کوچک خواهد شد.

وی افزود: اگر فرض کنیم که در پایان سال 96 تعادل بین نقدینگی و تولید ناخالص برقرار بوده است در طول سه سال گذشته از 96 تا 99 نقدینگی بیش از دو برابر خواهد شد در صورتی که تولید ناخالص فقط 83 درصد رشد خواهد کرد و این ناتعادلی موجب افزایش قیمت ها خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: به همین دلیل اگر شاخص ها را در 28 تیرماه سال 99 با 96 مقایسه شود بورس 369 برابر شده سکه 7 برابر دلار 5.3 برابر، پراید 3.6 برابر، مسکن 3.3 برابر و این نشان می دهد که با توجه به بازدهی بازار حبابی که ممکن است در بعضی از بازارها وجود داشته هر لحظه امکان جابجایی این بازارها وجود دارد.

وی بیان داشت: به همین دلیل ضرورت توجه به نقدینگی و کسری بودجه از دو عنصری که باید بیش از پیش به آن توجه شود وگرنه آن ابر تورمی که نباید بوجود آید ممکن است با آن روبرو شویم.

* اهمیت تفاهم‌نامه با چین در جذب سرمایه‌گذاری خارجی

خوانساری با اشاره به موضوع چین اظهار داشت: این موضوع در چند هفته اخیر رسانه ای شد ، با توجه به اطلاعات کسب شده این موضوع اصلا قرارداد نبود بلکه تفاهم نامه بوده است. آنچه مسلم است که این تفاهم نامه در حد یک پیش نویس بوده و تا اندازه ای در این زمینه کارشناسی انجام شده است، هنوز در دولت مطرح نیست و اگر قرار باشد که به تصویب برسد باید به مجلس برود و مراحل را طی کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه پیش داوری های زیادی در مورد این موضوع انجام شد در حالی که با توجه به مطالعه پیش نویس متوجه شدیم بسیاری از مسائل مطروحه اصلا در پیش نویس وجود ندارد، بیان داشت: یک اصل را همه باید بدانیم که هیچ کشوری توسعه نیافته مگر اینکه با سرمایه گذاری خارجی شروع کرده باشد لذا اگر چین امروز چین شده قطعا سرمایه گذاری خارجی باعث آن شده است، کره، ژاپن، مالزی، اندونزی و شاید تمامی کشورهای توسعه یافته با ورود سرمایه گذاری خارجی و ورود تکنولوژی های جدید به این مهم دست یافته اند.

وی افزود: یقینا ما هم اگر قرار باشد که توسعه یابیم با توجه به رشد منفی سه سال گذشته و با توجه به اینکه روز به روز فقر در حال بیشتر شدن و با توجه به اعلام مرکز آمار که 5 یا 6 دهک زیر خط فقر هستند ، قطعا  نیازمند به یک سرمایه گذاری خارجی هستیم و باید از آن در بخش های مختلف از جمله معدن، نفت و گاز و فولاد و حتی گردشگری استقبال کنیم.

خوانساری اظهار داشت: در مورد مضر بودن سرمایه گذاری خارجی هیاهو می شود و بخاطر داریم موضوع قرارداد کرسنت را که 15 سال پیش قرار بود گاز به دوبی صادر کنیم و بحث هایی مطرح شد مبنی بر اینکه می خواهیم گاز را ارزان بفروشیم در حالی که با گذشت 15 سال همچنان گاز در هوا می سوزد اما حتی یک سنت نتوانستیم از آن قرارداد بهره ببریم.

وی با تاکید بر اینکه باید نسبت به قراردادهای خارجی هشیار بود  بیان داشت: اما نباید در یک جو قرار گیریم .

* دولت هم ارز حاصل از صادرات نفت را نمی تواند بازگرداند

خوانساری به موضوع ارز حاصل از صادرات اشاره کرد و بیان داشت: بانک مرکزی اعلام کرده که 27.5 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشسته لذا رسانه ها به این مساله پرداختند و شاید جو خوبی ساخته نشد و متاسفانه مثل خیلی از مسائل موضوع قطبی شد و صادرکنندگان به یک طرف رانده شدند و حتی موضوع خائن بودن افرادی که ارز حاصل از صادرات را بازنگردانده اند مطرح شد؛ بدترین بحث صفر و یک و قطبی کردن جامعه است و کل صادرکنندگان خوب و بد را در یک صف قرار دادیم.

وی اظهار داشت: در این مقطع که نمی توانیم نفت صادر کنیم اگر صادرکننده هم در حال انجام کاری است با آن هم برخورد شود این موضوع روا نیست و منافع ملی به خطر می افتد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: اتاق بازرگانی می خواهد که اجزای 27 میلیارد دلار و جزئیات میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات به صورت دقیق اعلام شود زیرا با توجه به مراجعات طی هفته های اخیر و صادرکنندگان سال 97 که گفته می شد ارز را بازنگردانده و به آنها اعلام کردیم که برای بررسی مراجعه کنید وگرنه کارت بازرگانی تعلیق می شود، نشان داد اگرچه بازگشت ارز حاصل از صادرات این افراد در گزارشات بانک مرکزی صفر بوده است اما عدد و ارقام موجود ما این گونه نبود.

وی بیان داشت:  27 میلیارد دلار جای بحث بسیار زیادی دارد و لذا دو هفته قبل نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی از سوی اتاق بازرگانی تهران ارسال شد و از وی خواستار شدیم که جزئیات 27 میلیارد دلار عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات اعلام شود.

خوانساری بیان داشت: ما می خواهیم به تفکیک شخص و بنگاه جزئیات اعلام شود اما هنوز آماری دریافت نشده است.

وی با اشاره به اینکه نامه ای نیز به رئیس جمهور ارسال شده است گفت: از رئیس جمهور هم خواسته ایم که جزئیات عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات اعلام شود زیرا این موضوع حق همه مردم و حداقل حق اتاق بازرگانی است که در جریان قرار گیرد که کدام عضو خطا کرده و کدام عضو درست عمل کرده است.

خوانساری بیان داشت: قطعا خطاهایی وجود دارد ولی همه را به یک چشم نگاه کردن قطعا خطایی بزرگ است.

وی گفت: عدم بازگشت ارز باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد و دلیل آن بررسی شود و علت اصلی آن است که بدون اینکه مشورت با ذینفعان انجام شود دستورالعمل تنظیم می شود و با این مشکلات برخورد می کنیم لذا از رئیس جمهور خواستار شدیم که با صادرکنندگان خوشنام جلسه آی برگزار شود و موانع عدم بازگشت ارز بررسی شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: دولت مقادیر زیادی نفت صادر کرده است در حالی که که ارز حاصل از صادرات آن را ندارد. آیا اگر دولت توانایی بازگشت دلار را ندارد یا دیر برمی گردد، بخش خصوصی یا صادرکننده می تواند ارز را برگرداند؟ اگر عادی نیست و مشکل وجود دارد مشکل را حل کنم. فقط برخورد کردن موجب لطمه به صادرات می شود.

وی بیان داشت: از دولت می خواهیم که 27 میلیارد دلار به صورت دقیق تفکیک شود زیرا آنچه ما محاسبه کردیم و با توجه به قول و قرارهای بانک مرکزی با این ارقام مطابقت ندارد. موضوع بعدی اینکه باید قبول کرد که آوردن ارز به کشور دچار مشکل است لذا باید بررسی که چه راه هایی برای بازگشت ارز و تسهیل بازگشت وجود دارد ولی صرفا برخورد خشن مشکل را حل نمی کند. نکته بعدی این است که این موضوع را باید کاملا شفاف کرد و کسانی که ارز را بازنگردانده اند بصورت شفاف مشخص شود و با آن طیف خاص برخورد شود و همه را در یک صف قرار ندهیم.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول