اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

توقف ۱۵ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در این شهرستان شناسایی که منجر به توقف عملیات شد.

توقف ۱۵ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در قیروکارزین

به گزارش خبرنگار سرویس شهرستان‌های خبرگزاری فارس از قیروکارزین، به نقل از روابط عمومی اداره جهاد کشاورزی این شهرستان، مهدی همتی امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران این شهرستان ضمن هشدار به تمام افراد سودجو یا بی‌اطلاع از قوانین کاربری اراضی اظهار داشت: تشدید نظارت و کنترل تغییر کاربری‌های مجاز و غیرمجاز در اولویت کاری این اداره است.

وی با تأکید بر اینکه جهل و بی‌اطلاعی از قوانین رافع مسئولیت از افراد نیست، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در این شهرستان شناسایی که منجر به توقف عملیات شد.

مدیرجهادکشاورزی قیروکارزین در ادامه داد: متخلفان عمدتاً به‌وسیله ده گردشی‌های اکیپ حفظ کاربری اراضی اداره امور اراضی این شهرستان یا گزارش‌های مردمی شناسایی‌شده‌اند که تمام آن‌ها در مراحل اولیه تخلف بوده و از ادامه تخریب اراضی به‌سرعت جلوگیری به عمل آمد.

همتی اضافه کرد: خاک‌برداری، دیوار و فنس کشی و تجاوز به جاده‌های بین مزارع یا کانال‌های آبیاری از مهم‌ترین تخلفات شناسایی‌شده در این مدت است.

وی بابیان اینکه نظارت و کنترل بر اراضی زراعی و باغی این شهرستان در تمام ایام و ساعات به‌صورت مستمر انجام می‌گیرد، گفت: افراد سودجو با ذهنیتی اشتباه در ایام تعطیل یا شبانه دست به اقدام غیرقانونی زده‌اند که با برخورد قاطع اکیپ‌های نظارتی مواجه شده‌اند.

مدیرجهادکشاورزی قیروکارزین ضمن یادآوری اینکه حفاظت از زمین‌های کشاورزی یک مسئولیت اجتماعی برای تک‌تک افراد است، ابراز کرد: تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی یعنی مرگ تدریجی کشاورزی که ازاین‌رو قانون‌گذار در ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها هرگونه برداشت شن، ماسه، حصار و دیوارکشی و یا هرگونه ساخت‌وساز که بدون مجوز از گروه تبصره یک ماده یک و تبصره چهار ماده یک این قانون باشد را غیرمجاز اعلام کرده است.

*بناهای غیرمجاز قلع‌وقمع می‌شود
همتی با تأکید بر الزام اخذ مجوزهای لازم از مدیریت جهاد کشاورزی به‌منظور انجام هرگونه تغییر در اراضی زراعی و باغی تحت تملک توسط اشخاص کشاورز یا باغدار خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۱۰ و ماده ۳ قانون موصوف متخلفین محکوم‌به قلع‌وقمع مستحدثات احداثی و اعاده زمین به وضع اولیه خواهند شد.

وی بیان داشت: محکومیت به پرداخت جزای نقدی تا سه برابر بهای اراضی مورد تعرض و تخریب از مواردی است که قانون‌گذار آن را در متن قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها لحاظ و قضات دستگاه قضایی به‌منظور تأدیب تعدی گران به زمین آن را اعمال می‌کنند.

 مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین بابیان اینکه تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی منجر به کاهش تولید، درآمد، مهاجرت، تهدید امنیت غذایی و فقر غذایی نسل‌های آینده می‌شود، تصریح کرد: با تغییر کاربری غیرمجاز در هر هکتار زمین کشاورزی تأمین غذای ۲۰ نفر از بین می‌رود.

وی ضمن تشکر از بهره‌برداران بخش کشاورزی به دلیل توجه و رعایت قوانین حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، خواستار گزارش هر نوع مورد مشکوک شد و ابراز داشت: در صورت مشاهده هرگونه اقدام مشکوک در زمین‌های کشاورزی یا باغ‌ها مراتب را به تلفن گویای سامانه ۱۳۱ اطلاع دهند.

انتهای پیام/ ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول