اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

حمایت بهزیستی کردستان از 3490 نابینا و کم‌بینا/کتابخانه نابینایان کردستان تجهیز شد

مدیرکل بهزیستی استان کردستان گفت: بهزیستی کردستان در حال حاضر از 140 هزار مددجو حمایت می کند که 3 هزار و 490 نفر از این تعداد نابینا و کم بینا هستند.

حمایت بهزیستی کردستان از 3490 نابینا و کم‌بینا/کتابخانه نابینایان کردستان تجهیز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، 10 درصد از جمعیت این کشور را افرادی تشکیل می‌دهند که هرچند نام معلول را یدک می‌کشند، اما توانمندی‌هایی دارند که 90 درصد دیگر همین جامعه را انگشت به دهان می‌گذارند.

این حق این عزیزان است که توانایی‌هایشان را ببینیم و با اعتماد به توانایی‌هایشان اعتماد به نفسشان را تقویت کنیم تا بتوانند علی‌رغم برخی محدودیت‌های جسمی، زندگی آزادنه‌ای در جامعه را تجربه کنند.

این انسان‌ها اگر چه دارای معلولیت هستند، اما اراده‌ای آهنین دارند و نیازمند حمایت هستند، حمایتی نه از جنس ترحم و نگاه از بالا به پایین، بلکه نگاهی از جنس توانستن تا بتوانند استعدادهایشان را به منصه ظهور برسانند.

هر چند که چشمانت بر روی رنگ‌های دنیا بسته است؛ هر چند که چشمانت بر لبخند صبح و آسمان تیره شب پلک نمی‌گشایند، هر چند که چشمانت در روشنایی رنگین‌کمان هزار رنگ خداوند خاموشند؛ ولی مگر شرط درک غایت خلقت، فقط چشم سر است؟! هر چند که چشمانت خاموشند، ولی اعجاز انگشتانت، تجلی‌گاه حضور جاودانه شماست.

تجهیز کتابخانه نابینایان کردستان به برجسته‌نگار هوشمند

 امروز به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی با حضور جمعی از مسئولان کتابخانه نابینایان دانشگاه کردستان به یک دستگاه پرینتر بریل و دو دستگاه برجسته نگار هوشمند همراه مجهز شد.

سلیمی موسس کتابخانه نابینایان دانشگاه کردستان در مورد فعالیت این کتابخانه می‌گوید: کتابخانه نابینایان دانشگاه کردستان فعالیت خود از سال 88 در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان شروع کرد و با همکاری مسئولان از سال 93 بصورت رسمی دفتر فعالیت خود را در کتابخانه مرکزی دانشگاه کردستان آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: خدمات این مرکز شامل منابع بریل (خط ویژه نابینایان)  و کتاب های صوتی است و با کمک دانشجویان بینا و نابینای دانشگاه کردستان که بصورت داوطلبانه فعالیت میکنند منابع مختلف با توجه به اولویت‌ها به وسیله نرم افزار تایپ شده و با کمک چاپگر مخصوصی خط بریل پرینت می‌شود.

وجود ۳۰۰۰ کتاب صوتی در کتابخانه نابینایان کردستان

وی گفت: همچنین از ماشین تحریر ویژه نابینایان (پرکینز) نیز استفاده می‌شود و سایر افراد نیز با ضبط صدای خوانش کتاب‌ها ما را در ایجاد کتابخاتنه صوتی یاری می‌کنند که خوشبختانه تاکنون چیزی حدود ۳۰۰۰ کتاب صوتی در اختیار داریم.

 ارائه خدمات به دانشجویان نابینا تنها هدف این مرکز نیست بلکه قصد داریم تا با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه کردستان به لحاظ نیروی انسانی و پشتوانه علمی و فرهنگی بسیار مناسب، این کتابخانه را به عنوان منبع علمی و فرهنگی قدرتمندی برای بهبود حقوق اجتماعی جامعه نابینایان استان به جامعه معرفی کنیم.

چاپ کتاب کردی با خط بریل

وی افزود: امروز به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی کتابخانه نابینایان دانشگاه کردستان به یک دستگاه پرینتر بریل و دو دستگاه برجسته نگار هوشمند همراه مجهز شد و در آینده نزدیک این کتابخانه با این تجهیزات کتاب‌های کردی با خط بریل را چاپ خواهد کرد.

حمایت بهزیستی از 3490 نابینا و کم‌بینا در کردستان

مدیرکل بهزیستی کردستان هم در مراسم تجهیز این کتابخانه با بیان اینکه حمایت از معلولین و تلاش برای توانمندسازی آنان از اولویت های این اداره کل در استان است، اظهار کرد: بهزیستی کردستان در حال حاضر از 140 هزار مددجو حمایت می‌کنند و در قالب مختلف به آنها خدمات ارائه و زمینه توانمندسازی آنان را با بهره گیری از ظرفیت‌های مختلف فراهم می‌سازد.

صباح قریشی خاطرنشان کرد: 3 هزار و 490 نفر از جامعه هدف و تحت پوشش بهزیستی استان کردستان را جامعه نابینایان و کم بینایان به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه تجهیزاتی که امروز در کتابخانه نابینایان دانشگاه کردستان قرار گرفت شامل دو دستگاه برجسته نگار و دستگاه پرینتر بریل که با حمایت سازمان برنامه و بودجه استان خریداری شده است.

مدیرکل بهزیستی کردستان تصریح کرد: این مهم در راستای توانمندسازی جامعه معلولین به ویژه قشر نابینا و کم بینای تحت پوشش بهزیستی انجام گرفته است

قریشی از جامعه نابینایان و کم بینایان زیرپوشش این سازمان به عنوان باهوش‌ترین و توانمندترین اقشار معلول در سطح استان نام برد و خاطرنشان کرد: در سطح استان کردستان چندین نفر دانشجوی نابینا داریم که در سطح دکترا مشغول به تحصیل هستند و تعدادی از این عزیزان در حال حاضر در دانشگاه های معتبر کشوری و حتی بین‌المللی تحصیل می‌کنند.

جامعه نابینایان و کم بینایان زیرپوشش بهزیستی کردستان جزء باهوش ترین و توانمندترین اقشار معلول در سطح استان هستند

 

وی در ادامه به برخی خدمات بهزیستی به جامعه معلولین استان اشاره کرد و گفت: بهزیستی در کنار پرداخت مستمری و همچنین خدمات توانبخشی ایجاد اشتغال و ساخت مسکن به عنوان نیازهای ضروری زندگی معلولین را به صورت ویژه مورد توجه قرار داده و در این راستا اقدامات خوبی طی سالهای اخیر انجام گرفته است.

احداث مسکن برای 350 خانوار دو معلولیتی در کردستان

مدیرکل بهزیستی کردستان با بیان اینکه براساس برنامه ریزی صورت گرفته امسال 350 خانواده دارای دو معلول و دو معلول به بالا صاحب خانه می شوند، اذعان کرد: طی هفته اخیر به مناسبت هفته بهزیستی 51 واحد مسکونی در استان بهره‌برداری شده است.

قریشی در ادامه از امکاناتی که دانشگاه کردستان در اختیار جامعه نابینایان در قالب این کتابخانه قرار داده تقدیر کرد و گفت: امیدواریم با مشارکت بخش‌های مختلف و تلاش مضاعف خود سازمان بتوانیم بستر را برای خدمات‌رسانی هرچه بیشتر به جامعه هدف فراهم و شاهد توانمندسازی این عزیزان در سطوح مختلف باشیم.

رئیس دانشگاه کردستان نیز در این مراسم ضمن تبریک هفته بهزیستی و قدردانی از تلاش‌های این سازمان در مسیر خدمت به جامعه معلولین در استان، اظهار کرد: کتابخانه نابینایان دانشگاه کردستان طی سال‌های گذشته با تلاش دانشجویان نابینا و همراهی مسئولان دانشگاه در کتابخانه مرکزی این دانشگاه راه‌اندازی شده است.

رحمت صادقی خاطرنشان کرد: این کتابخانه حالا بعد از طی چند سال به رشد رسیده و با تجهیزاتی که امروز در این کتابخانه قرار گرفت تقریبا می‌توان گفت به کمال رسیده است.

وی افزود: انشاءالله بتوانیم از این پس با توجه به ظرفیت خوبی که در این کتابخانه وجود دارد و بهره‌مندی از دانشجویان توانمند و پای کار تولید محتوا کنیم.

بسترهای لازم برای تولید محتوای کردی به خط بریل در کتابخانه نابینایان دانشگاه کردستان فراهم است

 

رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه امیدواریم در آینده نزدیک این مرکز به مکانی برای تولید محتوا با خط بریل برای نابینایان استان و حتی خارج از استان تبدیل شود، گفت: تولید محتوا به زبان کردی با توجه به اینکه چنین بستری تا امروز فراهم نبوده در این مرکز فراهم شود.

صادقی از حمایت دانشگاه کردستان از برنامه های این کتابخانه خبر داد و گفت: در حد توان از ظرفیت‌هایی که وجود دارد در راستای حمایت از این مجموعه و مرکز تلاش خواهیم کرد.

وی اذعان کرد: با کمک رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان که همواره حامی بخش‌های مختلف در استان است و با تلاش خود عزیزان نابینا و کم بیناهای استان امیدواریم این مرکز به مرکز تولید محتوا برای کشور و به ویژه مناطق کردنشین تبدیل شود.

گفتنی است؛ هفته بهزیستی امسال با شعار «بهزیستی شفافیت، تحول خدمت و ارتقای سلامت اجتماعی» نام‌گذاری شده است و برنامه های متعددی از جمله افتتاح 50 واحد مسکونی برای مددجویان، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، تجهیز کتابخانه نابینایان، نشست خبری با اصحاب رسانه و غیره در استان پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول