اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

جزئیات طرح جدید درمان و بازتوانی معتادان اعلام شد

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به جزئیات فعالیت مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در کشور، گفت: براساس این طرح، طول دوره درمان یکساله و به صورت ۴ ماه اقامت شبانه‌روزی و ۸ ماه به صورت سر پایی خواهد بود.

جزئیات طرح  جدید درمان و بازتوانی معتادان اعلام شد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، وحید  قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم آیین رونمایی از مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در استان‌های "آذربایجان شرقی، البرز، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و یزد که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: حدود ۱۸ ماه گذشته بود که از همه مدیران کل دفتر اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از ابتدای تاسیس تاکنون برای تشکیل کار گروه اعتیاد و بازتوانی افراد دارای اعتیاد دعوت شد.

وی افزود: قرار بر این بود تا با استفاده از این کارگروه، آسیب شناسی‌های لازم از روش‌های مختلفی که برای درمان و بازتوانی اعتیاد در طول ۳۰ سال گذشته انجام می‌شد صورت بگیرد تا نقاط منفی، مشکلات و نقاط  قوت  روش‌های موجود شناسایی شود.

قبادی دانا تصریح کرد: بر این اساس، مطالعات تطبیقی با توجه به فعالیت کشورهای دیگر به ویژه کشور پرتقال که یکی از کشورهای که از شیوع بالای اعتیاد برخوردار است و اقدامات انجام شده در آن کشور انجام شد. همچنین مطالعاتی که در خصوص روش‌های به کار گرفته شده در کشور ایتالیا و میزان بهبود یافته و رها یابی افراد از اعتیاد در این  کشور که قابل توجه بود و تفاوت معنی داری داشت صورت گرفت.

به  گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، علاوه بر این مطالعات، بررسی و مطالعات علمی ویژه ای در خصوص مراکز اقامتی  و سرپایی  ۲۸روزه و سه ماهه که به صورت اقامتی هستند مورد ارزیابی قرار گرفت و در مجموع این مدل به عنوان مدل نوین و پیشرو ارائه شد.

قبادی دانا با بیان اینکه، تاکید این طرح بر بازتوانی و استمرار درمان است، بیان داشت: براساس این طرح، طول دوره درمان یکساله و به صورت ۴ ماه اقامت شبانه روزی و ۸ ماه به صورت سرپایی خواهد بود.

وی تاکید کرد: این افراد رها نخواهند شد و در یک باشگاهی ساماندهی می‌شوند. همچنین برای حفظ ارتباط روحی و روانی این  افراد با خانواده از ابتدا خانواده در کنار تیم درمانی که برای این افراد تصمیم گیری خواهد کرد حضور خواهند داشت.  

رئیس سازمان بهزیستی گفت: در این  مراکز برای هر فرد یک نسخه و یک نقشه درمانی خاص پیشنهاد خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: به  این مراکز تأکید شده  است تا از هیچ دارویی به عنوان جایگزین ماده مخدر، استفاده نشود؛ در واقع درمان به صورت پرهیز مدار خواهد بود.حرفه آموزی و ایجاد شغل برای بازگشت فرد به جامعه را از جمله محور کار این  مراکز است

قبادی دانا حرفه آموزی و ایجاد شغل، کسب و کار و حمایت از زندگی این افراد برای بازگشت به جامعه را از  جمله محور کار این مراکز دانست.

رئیس سازمان بهریستی تاکید کرد: اگر فرد دارای اعتیاد خانواده نداشته باشد، این مجموعه اجتماعی خانواده آنها خواهد بود؛ اگر محل اقامت نداشته باشند برای آنها محل اقامت چه در طول درمان و چه بعد از آن در نظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر فرد دارای اعتیاد شغل داشته باشند به او کمک خواهد شد تا به شغل خود برگردد و اگر چنانچه تاکنون حرفه ای نیاموخته باشد در آن مرکز حرفه آموزی در شغل‌های مختلف مثل جوش کاری و غیره برای او انجام خواهد شد.

قبادی دانا تصریح کرد: به طور کلی سعی خواهد شد تا در طول مدت اقامت فرد در مرکز،  یک نظم پذیری و جامعه پذیری برای این آن  براساس زمان بندی و در طول روز انجام شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور استفاده و بهره گیری از گروه‌های همتا یعنی افرادی که قبلا اعتیاد داشتند و بهبود یافته‌اند را برای استفاده از تجربیات آنها برای عدم بازگشت فرد به سمت اعتیاد در این مراکز را به عنوان کمک کننده برشمرد و گفت: این یکی از نقاط قوت این مراکز برای افراد دارای اعتیاد است.

وی افزود: برخی از این افراد همراه با سو مصرف مواد دارای اختلالات روحی و روانی هستند که در این مراکز مورد توجه قرار خواهد گرفت تا فرد به طور جامع مورد درمان قرار گیرد. همچنین افرادی هستند که به دلیل اعتیاد از خانواده طرد شدند که از خانواده و همسر فراخوان می‌شود تا ارتباط خانوادگی با استفاده از برنامه مشاوره برقرار شود.

پرداخت مبلغ ۹ میلیون تومان یارانه برای هر فرد به  مراکز

قبادی دانا به هزینه بالای درمان اشاره کرد و گفت : براین اساس سازمان بهزیستی سالانه برای هر فرد مبلغ ۹ میلیون تومان به عنوان یارانه به مراکزجامع درمان و بازتوانی اعتیاد دولتی، موسسات و خیریه ها تا سقف ۲۰۰ نفر پرداخت خواهد کرد. همچنین مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان از سوی این سازمان برای کمک به  تاسیس و راه  اندازی این مراکز پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال همه استان‌ها یکی از این مراکز را به عنوان نمونه و الگو داشته باشند.

وی یادآور شد: به طور قطع نحوه صحیح اداره این مراکز و اجرای صحیح الگو بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه اگر الگویی علمی باشد ولی بطور صحیح اجرا نشود با مشکل روبرو خواهد شد.

وی خطاب به همه استان‌ها خاطرنشان کرد: نقش شرکا اجتماعی و استفاده از  تجربیات آنها برای تاسیس این  مجموعه‌ها  که فراخوان داده می‌شوند بسیار مهم است.

قبادی دانا ضمن تشکر از همه دستگاه‌های فعال در این زمینه، روش‌های پیشگیرانه را مقدم بر درمان دانست و گفت: لازم است به جوانان در مدارس، دانشگاه‌ها و محل کار، آموزش‌های لازم داده شود تا جوانان از اعتیاد مصون شوند. البته نشاط و ورزش ، شغل و اشتغال می‌تواند به عنوان عامل بازدارنده تلقی شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، آموزش مهارت زندگی و نحوه برخورد جوانان با شرایط سخت و مدیریت استرس را از دیگر مواردی ذکر کرد که می‌تواند بعنوان عامل بازدارنده باشد.

وی خاطر نشان کرد: این روش یک روش تلفیقی و ترکیبی از روش‌های موفق در زمینه کنترل و باز توانی اعتیاد است؛ البته نسبی و مطلق نیست اما می‌تواند درصد بهبودی را ارتقا و درصد عود را کاهش دهد.

فاطمه رضوان مدنی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در این مراسم گفت: این مراکز الگوی درمانی ترکیبی دارند و باتوجه به کسب تجربه از رویکردهای مختلف، درمان معتادان در مراکز درمانی انجام می‌شود که در آنها ارائه خدمات سم زدایی، مراقبت از بیمار و مداخلات روانی است؛ تمام این خدمات متناسب با شرایط فردی و خانوادگی خود فرد به وی ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول