اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

فارس من| کاهش سهمیه‌های کنکور به ۳ سهمیه

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: لایحه سامان‌دهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین سهمیه از سوی وزارت علوم و بهداشت به هیأت دولت رفت که در این لایحه سهمیه‌های کنکور از ۱۹ مورد به ۳ مورد کاهش یافته است.

فارس من| کاهش سهمیه‌های کنکور به ۳ سهمیه

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران خبرگزاری فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من درخواست «‌پیگیری لایحه سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی» را دارند. 

این کاربران گفته‌اند: «با نظر به ماموریت نظام آموزش عالی کشور، با هدف تامین نیروی متخصص مورد نیاز در روند جاری و همچنین اولویت‌های توسعه کشور از راه سنجش علمی استعدادها، علاقه‌ها و توان متقاضیان ورودی و بر حسب ضرورت تجمیع و بهینه‌سازی سهمیه‌های متنوع در جهت ملاک‌های علمی سنجش و ایجاد توازن و تعادل در توان علمی ورودی های آموزش عالی و در تبعیت از سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح نظام پذیرش دانشجو و توجه ویژه به استعداد و علاقه‌مندی دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی و... و توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات تحصیل و تحقیق در آموزش عالی در سراسر کشور، لایحه توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات و ساماندهی سهمیه‌های ور‌ود به مقاطع مختلف آموزش عالی، چند ماه قبل تقدیم هیئت دولت گردید.

با توجه به فرصت کوتاه تا برگزاری کنکورهای سراسری و همچنین لزوم ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی مصوبه‌های مربوطه و نیز نزدیک شدن به پایان کار مجلس دهم و لزوم تعیین و تکلیف طرح‌های فوریتی مجلس، این لایحه که از اهمیت ویژه‌ای نیز در سرنوشت علمی این مرز و بوم برخوردار است مجال رسیدگی و قابلیت اجرایی شدن در کنکورهای سراسری ۹۹ را پیدا نکرد!

با توجه به قرارگیری کشور در بحران ویروس کرونا و موکول شدن برگزاری کنکورهای سراسری در مردادماه ۹۹ و احتمال شروع ترم جدید سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ از بهمن ماه ۹۹ و همچنین آغاز به کار مجلس یازدهم، فرصت مناسبی را در این شرایط مهیا کرده تا شاید بتوان روند بررسی این لایحه را تسریع بخشیده و امکان اجرایی شدن حتی در کنکورهای سراسری ۹۹ را داشته باشد.»

خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس این موضوع را پیگیری کرد.

 سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آخرین صحبت‌های خود در دیدار با رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، ۴ مساله سهمیه‌های کنکور، کنکور، جمعیت و خانواده و اقتصاد دانش‌بنیان را از مسائل اصلی مشترک بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی در سال جاری عنوان کرد.

وی با اشاره به موضوع سهمیه‌های کنکور خاطرنشان کرد: لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین سهمیه با عنوان «لایحه توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی» از سوی وزارت علوم و بهداشت به هیأت دولت رفت که در این لایحه سهمیه‌های کنکور از ۱۹ مورد به ۳ مورد کاهش یافته است. دولت این لایحه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده است که طبیعتاً دبیرخانه نقش هماهنگ کننده بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی را ایفاء خواهد کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تجربه‌های مختلفی برای کنکور در دنیا وجود دارد، افزود: کنکور به عنوان آزمونی که در ۴ ساعت سرنوشت دانش‌آموز همراه با اضطراب، نگرانی و فشار عصبی تعیین می‌شود، روش دقیقی نیست. برگزاری این نحوه امتحان عمومی در اکثر کشورهای جهان متداول نیست.

وی تصریح کرد: به عنوان اولین اقدام در ساماندهی نظام سنجش و پذیرش دانشگاه‌ها، کنکور کارشناسی ارشد و دکتری باید حذف شود و اختیار آزمون و پذیرش دانشجو در این مقاطع به دانشگاه‌ها داده شود.

عاملی با اشاره به موضوع جمعیت و خانواده گفت: در اولویت الف، ب، ج و راهبرد کلان سند نقشه جامع علمی کشور بحث بهداشت و درمان تأکید شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول