اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

فعالیت ۷۶۰ کارخانه صنایع تبدیلی و غذایی با سطح تکنولوژی بالا در آذربایجان شرقی

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از فعالیت ۷۶۰ کارخانه صنایع تبدیلی و غذایی با سطح تکنولوژی بالا در استان خبر داد.

فعالیت ۷۶۰ کارخانه صنایع تبدیلی و غذایی با سطح تکنولوژی بالا در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایاز برنو در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت:  محصولات کشاورزی بومی و سایر استان‌ها پس از بسته بندی در این کارخانه‌ها، به بازار داخلی عرضه شده و یا صادر می‌شود.

وی افزود: در زمینه صنایع تبدیلی و غذایی در استان اقدامات خوبی انجام گرفته است که در این راستا سرمایه گذاران بخش خصوصی همت بالایی داشته و تلاش‌های بسیاری را در زمینه احداث کارگاه‌ها و کارخانه‌های فراوری در استان انجام داده‌اند.

وی با اشاره به وجود ۱۲۰ سردخانه در استان، گفت: تعداد 20 سردخانه دیگر نیز با همت بخش خصوصی در حال احداث است.

 رتبه نخست آذربایجان شرقی در فرآوری خشکبار 

برنو ادامه داد: آذربایجان شرقی به دلیل قرارگیری در مسیر صادرات، مرکز مهمی در زمینه فراوری محصولات به شمار می‌رود از جمله این‌که اقلام بسیاری از خشکبار هم‌چون کشمش و پسته وارد استان شده و بسته بندی می‌شود؛ اکنون استان در زمینه فرآوری خشکبار دارای رتبه اول کشور است.

فرآوری نخود در 1200 کارگاه در ممقان/ فرآوری سالانه 100 هزار تن نخود

وی گفت: صنایع تبدیلی نخود نیز منحصر به استان و به خصوص شهرستان ممقان است، به طوری‌که فقط ۱۲۰۰ کارگاه تولیدی در ممقان مشغول به فرآوری نخود هستند و سالانه بالای ۱۰۰ هزار تن نخود فراوری کرده و با رفع نیاز داخلی، حتی مقداری از آن نیز به سایر کشورها صادر می‌شود.

فرآوری خرما در تبریز

 وی با بیان این‌که لپه موردنیاز کشور نیز در شهرستان آذرشهر فرآوری می‌شود، اظهار کرد: کارخانه‌های صنایع تبدیلی استان با تکنولوژی بسیار بالایی فعالیت کرده و دارای فضای تمیز کاری است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در زمینه فرآوری خرما نیز، استان بیشترین تعداد بسته بندی خرما را در کشور دارد.

15 کارخانه فرآوری گل محمدی/ تولید  ۱۵ هزار تن، گلاب، اسانس و عرق  گل محمدی 

وی در ادامه، در خصوص وضعیت صنایع تبدیلی گل محمدی در خاستگاه این محصول ارزشمند است، گفت: ۱۵ کارخانه فرآوری گل محمدی در استان فعالیت می‌کنند که با داشتن تکنولوژی‌های فراوری سطح بالا، هر یک با ظرفیت متوسط ۱۰۰۰ تن و در مجموع ۱۵ هزار تن، گلاب، اسانس و عرق  گل محمدی تولید می‌کنند.

وی با بیان این‌که کارخانه‌های صنایع تبدیلی گل محمدی استان، با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند، اظهار کرد: کارخانه فراوری گل محمدی به اندازه کافی در استان وجود دارد اما برخی اوقات رقابت سایر استان‌ها باعث می شود آنها قیمت بالاتری را برای خرید این محصول به کشاورزان بپردازند که در این راستا گل محمدی از استان خارج می‌شود.

برنو گفت: تولید اسانس گل محمدی، با تکنولوژی منحصربفرد و بسیار بالایی انجام می‌گیرد که در استان چهار واحد مخصوص تولید اسانس وجود دارد، این اسانس‌ها وارد بازار داخلی و یا صادر می‌شود.

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول