اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

احیا‌گر غدیرـ ۱۲| تلاش وهابیت برای حذف مصادر الغدیر/ علامه امینی وقت کم آورد

حجت‌الاسلام میرلوحی می‌گوید: تصور علامه امینی این بود که حدود ۲۰ سال، اسناد مربوط به غدیر را جمع‌آوری و باقی عمر را صرف رساندن این پیام به دیگران کند تا به این وسیله بتواند راه امت اسلامی را اصلاح کند، اما این تصور، هیچ وقت محقق نشد.

احیا‌گر غدیرـ ۱۲| تلاش وهابیت برای حذف مصادر الغدیر/ علامه امینی وقت کم آورد

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: واقعه غدیرخم یکی از رویدادهای بزرگ دین مبین اسلام است که در پی آن و براساس آیات قرآن کریم، دین اسلام کامل و نعمت خداوند بر مردم تمام شد، اما این واقعه بعد از پیامبر (ص) دچار کتمان و تحریف‌های گسترده‌ای شد و دین اسلام را از مسیر مدنظر پیامبر (ص) منحرف کرد. علامه عبدالحسین امینی برای اثبات حقانیت ولایت الهی امیرالمومنین در واقعه غدیر، سالیان سال تلاش کرد تا کتاب گرانسنگ الغدیر را تالیف کند، اما علامه امینی در آخر عمر خود گلایه‌ای دارد که به هدف اصلی خود نتوانسته‌ است، برسد.

در ادامه پرونده «احیاگر غدیر» که این روزها به بهانه پنجاهمین سالگرد رحلت علامه امینی در گروه فرهنگ خبرگزاری فارس پیگیری می‌شود، سراغ حجت‌الاسلام سیدمصطفی میرلوحی، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیأت امنای دانشگاه امام صادق (ع) رفتیم تا از این گلایه و علل آن بشنویم که ماحصل این گفت‌وگو را ادامه می‌خوانید:

* غدیر کمال نبوت و تکمیل آخرین و بالاترین نعمت دنیا یعنی بعثت رسول‌الله (ص) است

واقعه غدیرخم از چه لحاظ در دین اسلام دارای اهمیت است که خداوند در قرآن می‌فرماید: «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً»؟

قرآن مهم‌ترین حادثه عالم خلقت را مبعث پیامبر (ص) می‌داند. تمام آنچه در این عالم از کوه تا کهکشان وجود دارد همگی مظهر فیض و رحمت خداوند و همگی نعمت خدا محسوب می‌شود و می‌توانیم اصل آفرینش را نیز مهمترین نعمت خداوند نسبت به خود بدانیم. با این وجود خداوند در قرآن می‌فرماید که مبعث پیامبر، مهم‌ترین نعمت برای انسان‌هاست و می‌فرماید: «لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنینَ إِذ بَعَثَ فیهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم؛ خداوند بر مؤمنان منت نهاد [= نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت» اما خداوند می‌فرماید مبعث رسول‌الله با این جایگاه در عالم، با واقعه غدیرخم و ابلاغ ولایت و امامت امیرالمومنین کامل می‌شود و اگر آن نباشد، دین کامل و نعمت تمام نمی‌شود و همچنین رسالت پیامبر (ص) نیز ابتر می‌ماند.

خداوند در خصوص هیچ مطلبی با پیامبر (ص) این‌گونه صحبت نکرده است که اگر انجام ندهی، تمام رسالت الهی تو ابتر و باطل می‌شود.

خداوند می‌فرماید مبعث رسول‌الله با این جایگاه در عالم، با واقعه غدیرخم و ابلاغ ولایت و امامت امیرالمومنین کامل می‌شود و اگر آن نباشد، دین کامل و نعمت تمام نمی‌شود و همچنین رسالت پیامبر (ص) نیز ابتر می‌ماند

ابلاغ ولایت امیرالمومنین موجب رضایت خداوند از دین اسلام شد؛ زیرا در غیر این صورت با از دنیا رفتن پیامبر (ص)، مردم دوباره به سمت جاهلیت و بت‌پرستی می‌رفتند. غدیر، کمال نبوت و تکمیل آخرین و بالاترین نعمت دنیا یعنی مبعث رسول‌الله (ص) است و اگر غدیر از بین برود و انکار شود، قرآن، رسالت پیامبر (ص) و تمام زحمات ایشان و انبیاء گذشته از بین رفته است.

غدیر، ابلاغ ولایت علی بن ابی‌طالب (ع) و ۱۱ نور و فرزند پیامبر (ص) از صلب علی (ع) و بطن فاطمه (س) است که به تصریح خود پیامبر (ص) همگی فرزندان رسول‌الله (ص) هستند.

غدیر به معنای تمام حقایق آسمانی، تمام رسالت‌ ۱۲۴ هزار پیامبر، تکمیل رسالت ختمیه پیامبر (ص) و حقیقت قرآن است. براساس برخی از روایات ثلث قرآن در وصف امیرالمومنین (ع) است.


* دلیل خباثت و دشمنی‌های شیاطین برای انحراف غدیر

چرا زمانی که خداوند با این صراحت درباره واقعه غدیر و اهمیت آن سخن گفته است، دشمنان به مخالفت و تکذیب پرداختند؟

متاسفانه از زمان آغاز ابلاغ رسالت، دشمنی‌های بسیاری با پیامبر (ص) شد و البته این رسم همیشگی تاریخ بوده است که در برابر هر امر حقی، شیاطین براساس قسم خود با آن مقابله می‌کنند. مقابل ابراهیم، نمرود و مقابل موسی، فرعون بود که در قرآن کریم هم داریم: «وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا ۗ وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ؛ چه بسیار رخ داده که پیغمبری جمعیت بسیار (از پیروانش) همراه او جنگیدند و با این حال، اهل ایمان با سختی‌هایی که در راه خدا به آنها رسید هرگز بیمناک و زبون نشدند و سر زیر بار دشمن فرو نیاوردند و (صبر و ثبات پیش گرفتند که) خدا صابران را دوست می‌دارد.» 

همواره انبیاء، وظیفه تبلیغی خود را براساس دستورات خداوند اجرایی می‌کردند و در مقابل، دشمنان نیز با آن‌ها برخورد و جنگ روانی و فیزیکی می‌کردند و آن‌ها را ساحر و دیوانه می‌نامیدند. همیشه انبیاء در اقلیت و دشمنان در اکثریت بودند. زبان پیامبران برای ابلاغ دستورات خداوند، همواره با نرمی بوده است و در مسیر خود نیز محکم بودند، اما شیاطین و ابلیس نیز در برابر آن‌ها محکم می‌ایستادند.

شیاطین با هر نکته‌ای که در هدایت مردم، نقش بیشتری داشته باشد با توان و فشار بیشتری با آن مقابله می‌کنند. امیرالمومنین (ع) در خطبه قاصِعَه می‌فرماید: در شب ۲۷ ماه رجب، من همراه پیامبر (ص) در غار حراء بودم و زمانی که جبرییل بر ایشان نازل شد، من نور هدایت و رسالت را دیدم، بوی نبوت را استشمام کردم و صدای ناله و جیغی گوشخراش را شنیدم و از رسول‌الله (ص) دلیل را پرسیدم که ایشان فرمود: این صدای جیغ و ناله شیطان بود. مبعث رسول‌الله بزرگ‌ترین تیر را به جان شیطان وارد کرد. شیطان همواره با مبعث و تلاش پیامبر (ص) ناراحت بود؛ لذا با ابلاغ پیام غدیر که تکمیل مبعث بود، دشمنی بسیاری داشت، زیرا می‌دانست اگر پیامبر اسلام، علی (ع) را معرفی کند، تنها انتصاب او نیست؛ بلکه پشت او ۱۱ امام بعدی هستند که همگی باطل‌کننده نقشه شیطان برای ابتر بودن رسالت و انحراف دین است. بنابراین بیشترین خباثت خود را برای انحراف آن‌ها خواهد کرد.

امیرالمومنین (ع) در خطبه قاصِعَه می‌فرماید در شب ۲۷ ماه رجب، من همراه پیامبر (ص) در غار حراء بودم و زمانی که جبرائیل بر ایشان نازل شد، من نور هدایت و رسالت را دیدم، بوی نبوت را استشمام کردم و صدای ناله و جیغی گوش‌خراش را شنیدم و از رسول‌الله دلیل را پرسیدم که ایشان فرمود: این صدای جیغ و ناله شیطان بود. مبعث رسول‌الله بزرگ‌ترین تیر را به جان شیطان وارد کرد

به طور مثال زمانی که حاج قاسم سلیمانی در جبهه مقاومت با نقشه دقیق برای مبارزه با رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند، دشمن می‌داند اگر او بماند منطقه از دستان اسرائیل خارج خواهد شد. لذا با او بیشترین و ظالمانه‌ترین مقابله می‌کند. 

این جریان مقاومت را می‌توان نمود عینی و امروزی واقعه غدیر دانست. بالاترین مدافع و تجسم غدیر در شرایط کنونی امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، حاج قاسم سلیمانی و سیدحسن نصرالله هستند. علامه امینی امروز ما مقام معظم رهبری است که حقایق الغدیر را پیاده می‌کند. علامه حدود نیم قرن، الغدیر را جمع‌آوری کرد و امروز مقام معظم رهبری و جریان مقاومت اسلامی آن را محقق می‌کنند، لذا بزرگ‌ترین دشمنی‌ها با آنان می‌شود.

* پیامبر در خطبه غدیر ۴۰ بار چه چیزی را یادآور شد؟

بی‌توجهی به واقعه غدیر چه پیامدهایی برای دین اسلام دارد؟

تنها راه نجات بشریت، نسخه غدیر است و اگر غدیر کنار رود، جنگ‌های عربی ـ عجمی، قومی و نژادی یا قبیله‌ای اوس و خزرج یا جنگ عدنانی و قحطانی ایجاد می‌شود که مهاجر و انصار به جان هم بیفتند و هرکدام امیر را از خودشان بدانند. دلیل آن است که حکومت الهی رسول‌الله و امیرالمومنین را زمینی‌وار تقسیم می‌کنند. امروز هم این جنگ‌ها تحت عناوین دموکراسی، سوسیالیسم، اومانیسم و ... در جریان است.

در خصوص نصب خلیفه و امام به این دلیل که او جانشین خداست، چه کسی جز خداوند می‌تواند تصمیم بگیرد؟ بر این اساس در خطبه غدیر پیامبر ۴۰ مرتبه می‌فرماید: مردم! من علی را نصب نکردم، بلکه او را معرفی می‌کنم

در اسلام حاکم باید دارای سه ویژگی باشد: ۱ـ نصب الهی، ۲ـ عصمت الهی و ۳ـ علم الهی. و اگر این سه را نداشته باشد، گمراه و طاغوت است. براساس آیات قرآن کریم، حکم و حکومت از آنِ خداوند است و در تمام آیات در خصوص امامت و ولایت داریم که خدا می‌فرماید: «إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» یا در آیه دیگر داریم خطاب به داوود نبی داریم «إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ»، بنابراین در خصوص نصب خلیفه و امام به این دلیل که او جانشین خداست، چه کسی جز خداوند می‌تواند تصمیم بگیرد؟ براین اساس در خطبه غدیر، پیامبر ۴۰ مرتبه می‌فرماید: مردم! من علی را نصب نکردم، بلکه او را معرفی می‌کنم. خداوند به پیامبر می‌فرماید: بَلِّغ؛ یعنی ابلاغ کن آن‌چه را به تو گفته‌ایم، نه اینکه انتصاب کن. پیامبر می‌فرماید: همان خدایی که من را مبعوث کرده، علی (ع) را هم منصوب کرده است و این منطق قرآن است. احیای غدیر به معنای احیای مبعث، قرآن، رسول الله، اسلام و تمام ادیان الهی است. 

بخش اول فیلم این مصاحبه را اینجا مشاهده کنید:

 

 

* تبیین الغدیر آرزویی که بر دل علامه ماند

باتوجه به این اهمیت و صراحت در موضوع غدیر، چه شرایط سیاسی و اجتماعی در دوران علامه امینی وجود داشت که ایشان با آن زحمات فراوان به سمت تالیف کتاب الغدیر رفت؟

دشمنان تا جایی که ممکن بود تلاش کردند تا مانع انعکاس حدیث غدیر شوند و دهان‌ها را بستند، سرب در دهان‌ها ریختند و افراد را کشتند. دشمنان ۱۰۰ سال نقل احادیث پیامبر را ممنوع کردند. دلیل آن بود که در قرآن، اسم افراد کمتر آمده است. بنابراین نیاز است تا پیامبر و امامان، تفسیر و تاویل هر آیه را بیان کنند، اما دشمنان نقل حدیث را ممنوع کردند تا معانی این آیات مشخص نشود. بسیاری از افراد، شاهد واقعه مباهله بودند و دیدند که علی مصداق «أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ» بود، اما اگر این تاویل و تفسیر بیان نشود، مردم سال‌ها بعد نمی‌دانند چه رخ داده است؟

دشمنان ۱۰۰ سال ممنوع کردند تا احادیث پیامبر نقل نشود. دلیل آن بود که در قرآن، اسم افراد کمتر آمده است بنابراین نیاز است تا پیامبر و امامان تفسیر و تاویل هر آیه را بیان کنند اما دشمنان نقل حدیث را ممنوع کرد تا معانی این آیات مشخص نشود

معاویه به راویان پول‌پرستی همچون «سمرة بن جندب» پول می‌داد تا احادیث را جعل کند و ماجراها را تغییر دهد؛ یعنی با پول، احادیث را کتمان می‌کرد و با پول بیشتر آن‌ها را تغییر می‌داد. در مقابل و در جبهه حق، حضرت زهرا (س)، امیرالمومنین و دیگر امامان معصوم تلاش کردند تا احادیث پیامبر نقل شود که این احادیث و روایت، دستمایه اصلی ۴ کتاب «کافی»، «من لایحضره الفقیه»، «تهذیب الاحکام» و «الاستبصار فِیمَا اختُلف مِن الاخبار» شد. حضرت زهرا و تمام امامان ما برای حفظ این احادیث و نقل واقعه غدیر به شهادت رسیدند. حتی امام حسین (ع) لحظه آخر، خون «مُهجه» قلب خود را به صورت می‌مالیدند و می‌فرمودند می‌خواهم روز قیامت با این صورت خونی به رسول‌الله بگویم: فلان و فلان من را کشتند؛ یعنی همان‌هایی که غدیر را از بین بردند، من را کشتند و ما همگی فدای غدیر شدیم.

با توجه به این فشارها و تلاش‌ها برای از بین بردن واقعه غدیر هرکس بتواند یک حدیث از کتاب اهل سنت برای تایید و اثبات غدیر بیاورد، کار مهم و ارزشمندی کرده است که به همین دلیل علامه امینی در این راستا عمر، سلامت، جسم و جان خود را صرف کرد. زیرا او دید یگانه راه نجات بشریت و تنها راه صلاح و فلاح، غدیر است و تمام شیاطین نیز سر این راه قرار دهند. تصور علامه این بود که حدود ۲۰ سال تمام اسناد مربوط به غدیر را جمع‌آوری کند و باقی عمر را صرف رساندن این پیام به دیگران کند تا به این وسیله بتواند راه امت اسلامی را تغییر داده و اصلاح کند. لذا در اواخر عمر خود، شکایتی عجیب و جان‌سوز دارد و می‌گوید: تصورم این بود بعد از ۲۰ سال جمع‌آوری این اسناد برای پیاده‌سازی آن‌ها فرصت خواهم داشت، اما به دلیل سنگ‌اندازی‌ها این کار به طول انجامید. او می‌فرماید: روز قیامت از این‌ها شکایت خواهم کرد که سنگ‌اندازی کردند تا من به کتاب‌ها دسترسی پیدا نکنم.

* تلاش وهابیت برای حذف مصادر الغدیر

با وجود کتاب الغدیر، چرا همچنان شاهد جدل‌های شیعه و سنی هستیم؟

وهابیت با استفاده از امکانات رسانه‌ای خود موضوعاتی را به پیروان اهل سنت می‌گوید تا واقعه غدیر را به انزوا ببرد. بارها در گفت‌وگو با اهل سنت علاقه آن‌ها به اهل بیت را مشاهده کردم و باید حساب آنان را از حدود ۲ درصد وهابی که عناد با اهل بیت دارند، جدا کرد که از کشتن بچه شیعه لذت می‌برند و حرم اهل بیت را تخریب می‌کنند. اگر یک حدیث متقن از غدیر به گوش جوانان اهل سنت برسد، همگی غدیری خواهند شد. من بارها در مسجد‌الحرام روز ۱۸ ذی‌الحجه از اهل تسنن حاضر سوال کردم، می‌دانید امروز چه مناسبتی است؟ هیچ‌کدام اطلاع نداشتند! 

این روزها وهابیت تلاش می‌کند تا اسناد مرتبط با غدیر را از نسخه‌های قدیمی خود حذف کند لذا در چاپ جدید آثار اهل تسنن، بخشی‌هایی را تغییر و تحریف می‌کند. محمدحسنین هیکل، وزیر اطلاع‌رسانی مصر در کتاب «حیات پیامبر (ص)» نقل کرده است که در اولین دعوت پیامبر از خویشان، ایشان فرمودند اولین کسی که به من ایمان آورد، برادر، وزیر و جانشین من است و علی بن ابی طالب (ع) ایمان آورد. بعد از چاپ این کتاب، سعودی‌ها به او هجمه بسیار کردند تا در چاپ بعدی وزیر و وصی را به کذا و کذا تغییر داد. این گوشه‌ای از دیکتاتوری و بمباران رسانه‌ای آن‌هاست.

اگر یک حدیث متقن از غدیر به گوش جوانان اهل سنت برسد، همگی غدیری خواهند شد. من بارها در مسجد‌الحرام روز ۱۸ ذی‌الحجه از اهل تسنن حاضر سوال کردم، می‌دانید امروز چه مناسبتی است؟ هیچ‌کدام اطلاع نداشتند! 

علامه امینی برای جلوگیری از حفظ مصادر احادیث از این اتفاقات تمام کتاب‌ها را جمع‌آوری کرده است و اگر این‌ها تغییر هم ایجاد کنند، اصل آن باقی است. علامه امینی در شرایط بدی از لحاظ امکانات این تلاش‌ها را انجام داد؛ به طوری که سِل گرفت از بس این کتاب‌های خاک خورده و قدیمی را ورق زد و امروز باید از او درس بگیریم و در موضوعات دیگر تلاش کنیم؛ زیرا امروز شرایط برای انجام چنین کارهایی با وجود امکانات رایانه‌ای و اینترنت مهیا است و نباید بپرسیم چرا علامه امینی، این کار را کرد، بلکه باید بپرسیم ما چرا این کارها را نکرده‌ایم.

* غدیر با زبان لین و به دور از توهین مشابه کار علامه احیا می‌شود

امروز وظیفه ما برای احیای واقعه غدیر و رساندن این پیام به دیگر فرق اسلامی چیست؟

وظیفه هرکدام از ما احیای غدیر با قلم، بیان و جان است. ما باید با دعوت و لسان لین و تبیین حقیقت، دست مردم و امت‌ها را بگیریم و به سمت خداوند بیاوریم. اگر موفق شدیم بهتر و اگر موفق نشدیم لااقل به تکلیف عمل کرده‌ایم. نوح ۹۵۰ سال مردم را دعوت کرد و به خدا گفت: شبانه‌روز در حال دعوت مردم هستم، اما نمی‌آیند، چه کار کنم؟ خداوند فرمود: کارت را بکن. در این ۹۵۰ سال فقط ۸۴ یار داشت. این یعنی در منطق جامعه‌شناسان، پیامبر خدا شکست خورده است، اما در منطق خدا شکست معنا ندارد و در این منطق، عاقبت کار «إِحْدَی الْحُسْنَیینِ» است یا شهید می‌شود و یا به پیروزی می‌رسد. بر این اساس است که می‌گوییم امام حسین در کربلا پیروز شد؛ زیرا توانست اشهد ان محمد رسول‌الله را حفظ کند.

وظیفه هرکدام از ما احیای غدیر با قلم، بیان و جان است. ما باید با دعوت و لسان لین و تبیین حقیقت دست مردم و امت‌ها را بگیریم و به سمت خداوند بیاوریم. اگر موفق شدیم بهتر و اگر موفق نشدیم لااقل به تکلیف عمل کرده‌ایم

برای تبیین غدیر باید با صمیمیت و مهربانی با برادران اهل سنت صحبت کرد. ممکن است در این مسیر، انسان سیلی هم بخورد، اما باز هم باید او را برادر بخواند و با گرمی و محبت حرف‌هایش را بزند و او را دعوت به گوش دادن کند. زمانی که ببیند ما جز حرف پیامبر، مطلبی نمی‌گوییم، دشمن را تبدیل به دوست می‌کند و نباید در این مسیر اصلا به بزرگان آن‌ها توهین کرد. آن‌ها در قنوت خود به پادشاهان خود دعا می‌کنند؛ زیرا تصور می‌کنند او خادم اسلام است. در صحبت باید قدم به قدم پیش رفت تا بتوان حقایق را جا انداخت.

علامه امینی می‌گفت: «الغدیرُ یُوَحِّدُ الصُّفوفَ فِی الْمَلأِ الإِسلامی؛ یعنی غدیر، عامل اتحاد صفوف مسلمانان است» ما باید در فضایی مانند الغدیر یعنی براساس اسناد و مستدل‌ها به اثبات حقانیت امیرالمومنین بپردازیم. جالب است بدانید بیش از ۵۰ نفر از علما و امیران کشورهای اسلامی با مطالعه الغدیر برای آن تقریظ نوشته‌اند که «حضرت علامه! امام اکبر! و مصلح بزرگ! ما این حقایق را نشنیده بودیم.» توهین به مقدسات اهل سنت، توهین به امیرالمومنین است؛ زیرا موجب می‌شود که آنان در مقابل بمب بگذارند و شیعیان را فرضا در پاکستان شهید کنند. بهترین کار، احیای غدیر و نمایان کردن حقایق امیرالمومنین و حضرت زهرا بدون توهین کردن است که موجب آشنایی این افراد شود.

علامه امینی راهی را باز کرده است تا شیعیان، بدون دشمنام، لعن، تفرقه و با صمیمیت، حقایق را به جان اهل سنت بنشانند.

بخش دوم فیلم این مصاحبه را اینجا مشاهده کنید:

 

 

سایر مطالبی را که در پرونده «احیاگر غدیر» از سوی گروه فرهنگ فارس منتشر شده است، اینجا بخوانید:

پیشینه‌ای که علامه امینی را برای نگارش الغدیر یاری کرد
گوشه‌ای از زندگی‌ گردآورنده کتاب ارزشمند الغدیر
عجز ۱۰۰ محقق دانشگاه عربستان بر رد الغدیر
سفرها و رنج‌های علامه امینی در تحقیق و پژوهش
«الغدیر» به دنبال دعوای حیدری ـ نعمتی شیعه و سنی نیست
چراعلامه امینی قبول نکرد در حرم امام رضا (ع) منبر برود؟ 
علامه امینی برای وهابیت آبرو نگذاشت
جمله معروف علامه امینی هنگام مشکلات
حسرتی که در دل علامه امینی ماند
غدیر با کار رستورانی احیا نمی‌شود
علامه امینی می‌خواست نواب صفوی درس بخواند و مجتهد شود

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول