اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

سفیر واتیکان: ارامنه آزادی بیان و زندگی شرافتمندانه‌ای در اصفهان دارند

سفیر واتیکان در ایران گفت: اصفهان از اولین مکان‌های دنیا بود که در آن گفت‌وگو دو تمدن میان مسلمانان و ارامنه رخ داد و این مردم، ارامنه را با آغوش باز پذیرا شدند و به آن‌ها آزادی عقیده و زندگی شرافتمندانه در اصفهان بخشیدند.

سفیر واتیکان: ارامنه آزادی بیان و زندگی شرافتمندانه‌ای در اصفهان دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اسقف لئو بوکاردی عصر جمعه در نشست رونمایی از کتاب «طعنه سیاسی: پایان یک دموکراسی دروغین»، در جمع جوانان انجمن بین‌المللی پیام‌آوران صلح و تعدادی از نمایندگان سفرای کشورهای اروپایی و آسیایی اظهار داشت: اگر یک مورد برای رساندن پیام صلح و گفت‌وگوی بین تمدن‌ها باشد، آن مورد فقط نوشتن و کتاب است و مورد دیگر هنر شاعری و هنرمندان هستند که همیشه نگهبان صلح بودند.

سفیر واتیکان در ایران ادامه داد: آن‌ها اولین افرادی هستند که در جامعه خطر را در زمینه فقدان صلح احساس و گوشزد می‌کنند، در موسیقی، «بتهون» خود یک پیام‌آور صلح جهانی و پیوند تمدن‌ها و هم‌نوایی فرهنگ‌های مختلف است که موسیقی‌اش سمفونی همزیستی مسالمت‌آمیز بوده است.

وی افزود: «پابلو نرودا» خود شاعری برای صلح است که می‌گوید تمدن‌ها باید در کنار هم رشد کنند و بدون صلح ثبات جهانی و آرامش و تعالی بشریت غیرممکن است.

بوکاردی تصریح کرد: به راستی شاعران پیام‌آوران صلح هستند و شعر بهترین زبان برای گسترش صلح است چرا که در مغز و قلب مردم نفوذ می‌کند، در ایران مولانا شاعری جهانی و پیام‌آور صلح بوده است و ایران کشوری بوده که همواره برای صلح در طول قرن‌ها ثابت قدم بوده است و اولین منشور صلح و حقوق بشر را دارد.

سفیر واتیکان در ایران عنوان کرد: شعر فقط برای زیبایی و خیال نیست بلکه شعر درون انسان‌ها را بازسازی می‌کند و روان انسان را صیقل می‌دهد و اگر برای صلح باشد که بهترین وسیله برای پیوند انسانی و گسترش مهربانی میان فرهنگ‌ها است.

آزادی بیان و زندگی شرافتمندانه ارمنیان در اصفهان

وی گفت: اصفهان از اولین مکان‌های دنیا بود که در آن گفت‌وگو دو تمدن میان مسلمانان و ارامنه رخ داد و این مردم مهربان و نازنین، ارامنه را با آغوش باز پذیرا شدند و به آنها آزادی عقیده و زندگی شرافتمندانه در اصفهان بخشیدند و سال‌ها است این دو فرهنگ در کنار هم مهربانانه زندگی می‌کنند.

بوکاردی خاطرنشان کرد: اصفهان شهر شعر است و ایران در زمان دولت محمد خاتمی اولین بار در دوران معاصر بحث گفت‌وگوی صلح و گفت‌وگوی بین تمدن‌ها را جهانی کرد، در این میان مسؤولیت شاعران و نویسندگان و اهالی رسانه بزرگ است و باید بی‌عدالتی را گوشزد و کشف کنند و کمک این عزیزان برای بازسازی جوامع و صلح جهانی لازم است.

سید عباس موسوی نیز در این نشست بیان داشت: هر ملتی از مناسبت‌های ملی خود یاد می‌کند، از آن‌ها کتاب می‌نویسند، هنرمندانش درباره آن شعر می‌گویند، موسیقی می‌سازند و ...؛ همه این کارها را برای ماندگار ماندن این  شاخص تاریخی ارزشمند خود انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: یکی از شاخص‌های تاریخی تمدن ایرانی، صلح است؛ ایرانیان در سراسر تاریخ به عنوان افراد صلح‌جو معروف بوده‌اند؛ مطالعه اخبار ناخوشایندی که از سراسر جهان به گوش می‌رسد، مؤید آن است که پدیده‌های شومی همچون تروریسم، خشونت‌گرایی، افراط‌گرایی، جنگ، نژادپرستی و … همه محصول بشر پسا مدرن است.

وی بیان داشت: انسان این عصر می‌کشد تا هویت خویش را با نفی هویت دیگری به اثبات رساند و بودن خود را در نبودن دیگران می‌بیند؛ چرا هنوز در هزاره سوم تأکید بر هویت خویش، با نفی هویت دیگری همراه است؟

موسوی افزود: آیا جوامع ما تنها به دلیل تفاوت دین، زبان، نژاد، ملیت و عقیده انسان‌هایی که در آن زندگی می‌کنند تا ابد گرفتار تنش و فوران خشونت‌های مرگبار از حملات انتحاری تا نسل‌کشی و بی‌عدالتی خواهند بود؟

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: قطعاً نمی‌توان نقش دولت‌های سرکوب‌گر و استعمارطلب را در این اتفاقات نادیده گرفت، این همه اختلاف و بحران در جهان بیش از آنکه ناشی از نقطه نظرات متفاوت باشد، از عدم توانایی انسان‌ها برای رسیدن به تفاهم و درک مشترک است.

وی عنوان کرد: برای درک مشترک باید به زبان مشترک رسید؛ زبان مشترکی که همگی از آن به احساس‌های مشترک و مشابه برسند، به عبارت دیگر استفاده از زور زمانی به کار می‌آید که گفت‌وگو به بن‌بست رسیده باشد و گفت‌وگو زمانی محقق می‌شود که مبانی مشترکی وجود داشته باشد.

موسوی تصریح کرد: اساساً انسان‌ها در طول تاریخ به دنبال تعریف و ارائه مبانی خود به دیگران بوده‌اند و دیگران نیز گاهی این مبانی را پذیرفته‌اند و گاهی نپذیرفته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: آنجا که بشر و جوامع مختلف به مبانی مشترک دست یافت، صلح پایدار ایجاد شده است، آن‌جا که صلح تنها به دلیل قدرت بیشتر، یک‌ طرفه به وجود آمده، صلح به وجود آمده اما پایدار نبوده است و به محض ضعیف شدن طرف قوی یا قوی شدن طرف ضعیف، جنگ دیگری رخ می‌دهد، اهمیت رسیدن انسان‌ها به درک و مبانی مشترک برای رسیدن به صلح پایدار مشخص است.

وی‌ گفت: امروزه صلح و امنیت بین‌المللی از زمره مهم‌ترین پیش‌نیازهای حقوق بشر است؛ با به خطر افتادن صلح و امنیت بین‌الملل، تمامی حقوق انسانی و آزادی انسان‌ها دچار مخاطره می‌شود زیرا جنگ و تهدید در سطح جهان نه تنها صلح و امنیت بین‌المللی را متأثر می‌کند، بلکه حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حق بر توسعه و حق بر محیط‌زیست را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

موسوی خاطرنشان کرد: در چند دهه اخیر اقداماتی برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی شکل گرفته و اشکال مختلفی از آن پدید آمده است، جامعه جهانی تلاش می‌کند با شناسایی زندگی در صلح با عنوان حقوق بشری، حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به یک تعهد فراگیر حقوق بشری تبدیل کند.

 

 

به گزارش فارس، مراسم رونمایی از کتاب «طعنه سیاسی: پایان یک دموکراسی دروغین» با موضوعیت دموکراسی دروغین آمریکا با حمایت مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و با همکاری مؤسسه پیام‌آوران صلح و تمدن برگزار شد.

این کتاب، با حضور دیپلمات‌های ارشد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سفیر واتیکان در ایران از تهران و اسقف اعظم ارمنیان اصفهان، به سردار شهید سلیمانی و لاتین تبارهای آمریکای مرکزی و جنوبی که طعمه سیاست‌های نژادپرستانه مهاجرتی ایالات متحده شده‌اند، تقدیم شد.

در این نشست از پروژه ملودی‌ای به نام صلح به دست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اسقف اعظم ارمنیان اصفهان و سفیر واتیکان در ایران رونمایی شد.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ر۳۰/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول