به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راهکارهای اجرای دروس عملی و کارگاهی را اعلام کرد.
براساس این راهکارها، دروس عملی با شرایطی مشخص شده اند.
*چه دروسی عملی و کارگاهی هستند؟
درس های عملی را به طور کلی می توان در دسته های زیر طبقه بندی کرد:
۱- دروس آزمایشگاهی که نرم افزارهای کامپیوتری هستند مثل برنامه نویسی یا پردازش های پر سرعت با کامپیوتر های خاص
۲- دروس آزمایشگاهی و کارگاهی که کار با تجهیزاتی هستند که یا هم اکنون با کامپیوتر برنامه ریزی و کنترل می شوند یا به سادگی امکان اتصال آنها به کامپیوتر مهیا است مثل کنترل کننده های قابل برنامه ریزی یا میکرو کنترلرها و یا دستگاههای پیشرفته متصل به کامپیوتر
۳- دروس آزمایشگاهی و کارگاهی که صرفا اتصال قطعاتی الکتریکی و مکانیکی است که در نهایت با جریان برق فرمان می گیرند مثل کارگاه برق یا آزمایشگاههای قطعات الکترونیکی و غیره
۴- دروس کارگاهی که نیاز به کار با دستگاهها و تجهیزاتی است که ممکن است هیچ المان اتصال کامپیوتری نداشته باشند مثل تراشکاری، جوشکاری، نجاری، سفال سازی، تعمیر موتور و آزمایشگاه شیمی و غیره
۵- دروس عملی که نیاز به کار کامل بدنی یا حضور در محیط خاص است مثل شنا و وزنه برداری و فوتبال و کالبد شکافی و غیره
۶- دروس عملی میدانی مثل کاشت و برداشت در مزارع و باغات
۷- دروس کارورزی مثل کارآموزی در صنایع و یا حضور در یک جلسه مشاوره
۸- سایر دروس عملی خاص که در دسته بندی های فوق نگنجند.
*راهکارهای اجرای دروس عملی و کارگاهی چیست؟
براین اساس، راه کارهایی از جمله اجرای دوره با حضور فیزیکی فشرده و با تعداد ساعات بالاتر، آزمایشگاه های مبتنی بر وب، آزمایشگاه مجازی و آزمایشگاه از راه دور به عنوان روش های پیشنهادی اعلام شده است.
این راهکارها در اختیار تمامی دانشگاه ها قرار گرفته است.
انتهای پیام/