اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

فارس من| روایت اعتراض آموزشیاران و آزمونی که فردا برگزار می‌شود

به‌رغم اعتراض آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نسبت به برگزاری آزمون داخلی جهت استخدام، اما این آزمون فردا برگزار می‌شود چرا که مسؤولان آموزش و پرورش می‌گویند این یک دستور قانونی است.

فارس من| روایت اعتراض آموزشیاران و آزمونی که فردا برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: تعدادی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی نسبت به برگزاری آزمون جهت استخدام‌شان گلایه‌مند هستند و تاکنون نیز با برگزاری تجمع‌هایی در مقابل مجلس و آموزش و پرورش، این اعتراض را اعلام کردند.

یکی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی به خبرنگار فارس گفت: «گلایه ما به عدم برقراری عدالت است چرا که ما را باید آزمون بدهیم و معلمان حق‌التدریس و مربیان پیش‌دبستانی نباید آزمون بدهند؟ این ماجرا به چه دلیل است؟».

وی ادامه داد: «ما تحصیلات دانشگاهی داریم؛ چرا به‌گونه‌ای برخورد می‌شود که انگار ما بیسوادیم؛ ما فقط درخواستمان این بود که ما هم آزمون ورودی نداشته باشیم و دوره آموزشی‌مان در دانشگاه فرهنگیان آغاز شود».

آموزشیاران نهضت سوادآموزی این موضوع را نه تنها با تجمع پیگیری کردند بلکه در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس هم با ثبت سوژه‌هایی با عنوان «آزمون نهضت سوادآموزی به دانشگاه فرهنگیان منتقل شود» و «لغو آزمون ورودی دانشگاه فرهنگیان آموزشیاران نهضت سوادآموزی» خواستار پیگیری شدند.

قانون چه می‌گوید؟

دوم آذر سال 1398 شیوه‌نامه استخدام مشمولان ماده(2) آیین‌نامه اجرایی شماره 79795.ت56610ه مورخ 30 شهریور 1398 هیأت وزیران و شماره 98443.56610 مورخ ششم آبان 1398 دبیر هیأت دولت موضوع بند(3) قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب 13 شهریور 1397 مجلس شورای اسلامی» ابلاغ شد.

در این شیوه‌نامه در تعریف مربیان پیش‌دبستانی آمده است: افرادی که از سال 1379 تا قبل از سال 1391 با یکی از مراکز پیش‌دبستانی دولتی یا کلاس‌های پیش‌دبستانی ضمیمه مدارس دولتی همکاری داشته‌اند و برابر اسناد، مدارک ثبت و احراز شده، از محل اعتبارات دولتی حق‌الزحمه دریافت نموده‌اند.

در تعریف حق‌التدریس غیرمستمر آمده است: افرادی که از سال 1379 تا قبل از سال 1391 در مدارس دولتی به عنوان نیروی حق‌التدریس آزاد با وزارت آموزش و پرورش همکاری داشته، دارای شناسه حق‌التدریس صادره از سوی آموزش و پرورش بوده و حق‌الزحمه خود را از محل اعتبارات دولتی دریافت نموده‌اند.

در تعریف آموزشیاران نهضت سوادآموزی نیز آمده است: فردی که با رعایت ضوابط و مقررات آموزشی و اداری با مجوز گزینش، گواهی آموزش تدریس بدو خدمت و شناسه تدریس در نهضت سوادآموزی از سال 1379 تا قبل از سال 1392 با نهضت سوادآموزی همکاری داشته و حق‌الزحمه خود را از محل اعتبارات دولتی دریافت کرده و همکاری آنان هم اکنون ادامه دارد.

در تعریف آموزش دهنده مستمر(دونفر و بالاتر) نهضت سوادآموزی آمده است: آموزش‌دهندگانی که از سال 1379 تا قبل از سال 1392 حداقل دو دوره به صورت مستقیم با نهضت سوادآموزی همکاری داشته و در هر دوره حداقل دو نفر سوادآموز را تحت پوشش قرار داده و حق‌الزحمه خود را از محل اعتبارات دولتی دریافت کرده و همکاری آنان هم‌اکنون ادامه دارد.

شرایط اختصاصی استخدام

مربیان پیش‌دبستانی و حق‌التدریسان غیرمستمر پس از شرکت و اخذ نمره قبولی در آزمون پایان دوره آموزشی در دانشگاه در رشته‌های شغلی آموزگاری، دبیری، هنرآموزی، مربی امور تربیتی مدارس، مراقب سلامت و مشاور تحصیلی با رعایت شرایط احراز طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان و بر اساس نیاز مناطق آموزش و پرورش به رشته و دوره تحصیلی، جنسبت، سنوات خدمت و در سقف ظرفیت تخصیصی(مجوز استخدام سالیانه) اعلامی توسط سازمان و به ترتیب امتیازات فضلی تا پایان برنامه ششم توسعه کشور در مناطق کمتر توسعه یافته استخدام می‌شوند.

آموزشیاران و آموزش‌دهندگان مستمر دو نفر و بالاتر نهضت سوادآموزی پس از شرکت و قبولی در آزمون داخلی و کسب حد نصاب لازم که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود و در صورت اخذ نمره قبولی در آزمون پایان دوره آموزشی یکساله در رشته آموزگاری در دانشگاه و بر اساس فرم امتیازبندی و ظرفیت استخدام سالیانه اعلامی توسط سازمان و به ترتیب امتیازات فضلی تا پایان برنامه ششم توسعه کشور در مناطق کمتر توسعه یافته، استخدام می‌شوند.

آزمون استخدامی آموزشیاران و آموزش دهندگان مستمر نهضت سواد آموزی برگزار می گردد
معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در گفتگوی خبری با روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی اعلام کرد : با توجه به مجوز صادره وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزن داخلی آموزشیاران و آموزش دهندگان مستمر نهضت سواد آموزی صبح روز جمعه 20 تیرماه سال1399 با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

* آزمون فردا برگزار می‌شود

به‌رغم اعتراض آموزشیاران و آموزش‌دهندگان اما آزمون داخلی برگزار می‌شود چرا که مسؤولان آموزش و پرورش می‌گویند این یک دستور قانونی است

شاپور محمدزاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در خصوص برگزاری آزمون استخدامی آموزش دهندگان مستمر نهضت سوادآموزی گفت: «برگزاری این آزمون بر اساس تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش با جهاد دانشگاهی و برابر مجوز صادره از سوی ستاد کرونا رأس ساعت 9 صبح فردا 20 تیر در حوزهای امتحانی تعیین شده در مراکز استان‌ها و تعدادی از شهرستان‌ها بارعایت تمام دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی ستاد کرونا وزارت بهداشت  آغاز می‌شود».

وی با اشاره به روند استخدام آموزش‌دهندگان نهضت سواد آموزی اظهار کرد: «مشمولان در این آزمون پس از شرکت و قبولی در آزمون داخلی که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود و با توجه به نیاز آموزش و پرورش، رشته تحصیلی، جنسیت و سنوات خدمت و ظرفیت استخدام اعلامی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور باید حداقل دوره یکساله آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند و پس از قبولی در آزمون پایان دوره تا پایان برنامه ششم توسعه به استخدام درآیند».

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی به تعداد ثبت‌نام شدگان در این آزمون اشاره کرد و افزود: «تعداد ثبت‌نام شدگان در این آزمون 24 هزار و 200 نفر است که در صورت کسب نمره حدنصاب 50 درصد جهت دوره یکساله به دانشگاه فرهنگیان معرفی می‌شوند».

وی به گذراندن آموزش‌های مهارتی قبول شدگان در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و ادامه داد: پذیرفته‌شدگان این آزمون به دانشگاه فرهنگیان معرفی می‌شوند و آموزش‌های مهارتی را می‌گذرانند و سپس جذب آموزش و پرورش می‌شوند البته امیدواریم همه آموزش‌دهنده‌های مشمول، ۵۰ درصد امتیاز را کسب کنند و ان‌شاءالله وارد چرخه استخدام شوند».

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز گذشته یعنی چهارشنبه 18 تیر امسال با یک فوریت طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی حق‌التدریسان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش موافقت کردند و این موافقت با ۱۶۳ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر صورت گرفت.

طبق نظر موافقان این طرح، بر اساس قانون در رابطه با جذب نیروهای حق‌التدریسی و نهضت سوادآموزی در سال ۹۷، برای ۴ گروه از نیروهای مشغول در آموزش و پرورش شامل خرید خدمتی‌ها، معلمان پیش‌دبستانی، نهضتی‌های سوادآموزی، معلمان و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در 13 شهریور ۹۷ قانونی تصویب شد که این افراد جذب شوند و امسال آخرین سالی است که وزارت آموزش و پرورش طبق قانون می‌تواند به جذب آنها اقدام کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول