اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

چرا کشت درخت پالونیا در آذربایجان ممنوع و غیرقانونی است

رئیس بخش تحقیقاتی منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: وارد کردن بذر، قلمه و نهال پالونیا در آذربایجان شرقی ممنوع بوده و کشت آن غیرقانونی می باشد

چرا کشت درخت پالونیا در آذربایجان ممنوع و غیرقانونی است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، توحید ابراهیمی امروز در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: براساس جلسات متعددی که در مورد گونه درختی پالونیا در سازمان حفظ نباتات و سازمان جنگلها و مراتع کشور و با حضور کارشناسان مختلف از محیط زیست، سازمان پارکها، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و دانشگاه علوم مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شده است، با دلایل و شواهد مستدل کاشت این گونه در مناطق خارج از شمال کشور که دارای اقلیم خشک و نیمه خشک هستند رد گردیده است.  

وی یادآور شد: مطابق سخنان دکتر کلاگری (رئیس بخش صنوبر و درختان سریع الرشد موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور) و دکتر شیروانی (عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران) این گونه بومی مناطق پرباران شرق و جنوب شرق آسیا می باشد و کشت آن به علت نیاز آبی زیاد در مناطق نیمه خشک و خشک ایران نظیر استان آذربایجان شرقی نامناسب است.

ابراهیمی ادامه داد: اخیراً در استان گلستان اقدام به تولید نهال پالونیا در سطح وسیع و انبوه شده و تولیدکنندگان نهال به علت عدم استقبال بخش خصوصی، بدنبال مشتری در مناطق خارج از شمال هستند. این امر ناشی از تغییرات اقلیمی است و حتی صنوبرکاری هم در این استان از اقبال عمومی برخوردار نیست.

رئیس بخش تحقیقاتی منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی ابراز کرد: با توجه به اظهارات مهندس خوشنویس پژوهشگر موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور صدها پایه از این گیاه در مجتمع تحقیقاتی البرز کرج طی ده سال اخیر کاشته شده و بر اثر سرما خشک شده اند. این گونه نسبت به صنوبر دارای نیاز آبی بالا و حساسیت زیاد به سرما می باشد.

ابراهیمی با خاطرنشان ساختن این موضوع که گونه درختی پالونیا گیاهی غیر بومی، نورپسند و سریع الرشد بوده و در اکوسیستم های جنگلی در سایه خوب رشد نمی کند و با دارا بودن ریشه های قوی و برگهای بزرگ از رشد گونه های بومی جلوگیری می نماید، گفت: اگر در کشور پالونیا در سطح وسیع و بدون مطالعه و پیش‌بینی کشت شود می‌تواند خیلی خطرساز شود و به دلیل رشد سریع می‌تواند به سرعت جایگزین گونه‌های بومی در محیط‌های طبیعی نظیر جنگلهای ارسباران گردد.

وی ادامه داد: برای معرفی و ترویج یک گونه باید به خواستگاه اکولوژیک و نیازهای محیطی آن گونه توجه شود و به لحاظ اقتصادی نیز واقعیتها باید روشن شود و در راستای معیشت بهره برداران عمل گردد در مورد معرفی و بکارگیری گونه های غیر بومی تا تحقیق به حد کفایت نرسد و اجماع محققین موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور حاصل نشود نباید به ترویج و توسعه کشت آن اقدام نمود.

رئیس بخش تحقیقاتی منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی بیان کرد: توضیح اینکه مرجع مربوط به اظهار نظر در مورد ممنوعیت هرگونه تولید، توزیع و فروش بذر، قلمه و نهال پالونیا سازمان حفظ نباتات کشور می باشد و بر اساس نظر سازمان یاد شده وارد کردن بذر، قلمه و نهال پالونیا ممنوع بوده و کشت آن غیر قانونی می باشد.

لازم به ذکر است که سازمان جنگلها و مراتع کشور و اداره کل منابع طبیعی در زمینه وضعیت ورود این گیاه به استان صاحب نظر بوده و دارای اطلاعات ذیربط هستند.

انتهای پیام/60027

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول