اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ساخت داروی کرونا نیاز به حمایت دارد/ طرح‌های پژوهشی متعدد در صف تأیید وزارت بهداشت

مدیرعامل شرکت بسپار یاخته نو ترکیب یکی از پژوهشگرانی است که دارویی برای درمان کرونا تولید کرده، اما در راه تست دارو به مشکلاتی برخورده است.

ساخت داروی کرونا نیاز به حمایت دارد/ طرح‌های پژوهشی متعدد در صف تأیید وزارت بهداشت

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با وجود آن که چند ماه از آغاز شیوع ویروس کرونا در جهان گذشته، هنوز هیچ یک از کشورها به داروی قطعی درمان این بیماری حاصل از ابتلا به این ویروس دست نیافته‌اند و همچنان تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. در جدیدترین گام داروی ضدویروس رمدسیویر به عنوان یکی از داروهای امیدوارکننده در بهبود این بیماری از سوی محققان تست شده است.

پس از چند روز گمانه‌زنی سرانجام سازمان غذا و داروی آمریکا، مجوز لازم برای استفاده از این دارو را در مبتلایان به کرونا صادر کرده تا امید بیشتری برای درمان بیماران بدحال به وجود آید. هر چند به نظر می‌رسد که این دارو نیز درمان قطعی کرونا نخواهد بود اما صرف استفاده از آن امیدهایی را برای افزایش تعداد افراد بهبود یافته به وجود آورده است.

حالا با گذشت ۵ ماه از همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، رقابت بر سر یافتن واکسن یا دارویی برای درمان و پیشگیری ابتلا به ویروس جدید کرونا ادامه داد.

 

مهدی خزاعی، مدیرعامل شرکت بسپار یاخته نو ترکیب یکی از پژوهشگرانی است که دارویی برای درمان کرونا تولید کرده است، خبرگزاری فارس در ۲۸ فروردین ۹۹ با وی در این رابطه گفت‌وگو کرده بود در آن زمان خزاعی عنوان کرد که منتظر مجوز نهایی دولت برای تست‌های بالینی است. وی تأکید کرد: دارویی که تولید کرده‌ایم، تمامی مجوز‌های تولید را اخذ کرده و منتظر اجازه نهایی برای تولید آن هستیم؛ این دارو به صورت پاف و از طریق مجاری بینی به فرد مبتلا به ویروس اسپری می‌شود، این عمل باید هر ۱۲ ساعت به مدت ۸ روز انجام شده تا بهبودی در فرد مبتلا حاصل شود.

حال با گذشت حدود سه ماه و نیم از انتشار این خبر، خبرگزاری فارس بار دیگر پرونده این خبر را باز کرد و آن را دنبال کرد که سرانجام داروی درمان کرونا به کجا رسید.

۶۰ تیم تحقیقاتی داخلی و خارجی بر روی این دارو کار کردند

مهدی خزاعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به ساخت دارویی برای بیماران مبتلا به کرونا (کوید۱۹) اظهار داشت: داروی کرونا کار شرکت بسپار یاخته نوترکیب است، این دارو که شرکت بر روی آن کار کرده است در تاریخ ۲۸ اسفند ماه ۹۸ تولید شد، اما به دلیل کج فکری‌ها و کم نظری‌ها در شهر اصفهان مجوزهای ما برای یک ماه باطل شد و کار تست دارو را عقب انداخت.

مدیرعامل شرکت بسپار یاخته نو ترکیب با بیان این‌که مجوزها برای تست بالینی آماده بود اما به دلیل تنگ نظری کار عقب افتاد، افزود: ۶۰ تیم تحقیقاتی داخلی و خارجی بر روی این دارو کار کردند؛ تست‌های بسیاری بر روی این دارو انجام شد؛ با توجه به سابقه‌ای که در آنفلوآنزا داشتیم و نتایج خوبی که بر روی موش گرفته بودیم، تصمیم گرفتیم آن را برای کرونا تعمیم دهیم، با رویکرد قوی‌تر به دلیل این‌که ویروس قوی‌تر و کشنده‌تر شده بود.

 

وی با بیان این‌که منتظر اجازه برای تست بالینی بودیم که اجازه داده نشد و شرایط به شکلی شد که تست بالینی را بدون مجوز و براساس رضایت‌نامه و داوطلب بر روی انسان‌های بیمار و سالم شروع کردیم، بیان کرد: پدرم کرونا گرفت و حال‌شان بد شد، بویایی خود را از دست داد، تب و بدن درد شدیدی داشتند، به وی استامینوفن و داروی خودم را هر ۶ ساعت دو پاف در بینی می‌زدم و بعد از ۲۴ ساعت حال‌شان خوب شد و بعد از ۳۶ ساعت حال‌شان بسیار بهتر شد به گونه‌ای که غذا می‌خوردند و تب و اسهال‌شان قطع شد و برای تست سیتی‌اسکن رفتند.

داروی درمان کرونا هیچ اثر سوئی نداشته است

خزاعی با تأکید بر این که داروی ما هیچ اثر سوئی نداشته است، بیان کرد: اگر دارو و ترکیبات آن عوارض جانبی داشته باشد، خودش را نشان می‌دهد و حال شخص بد می‌شود اما حال پدر من و دیگر داوطلبان خیلی خوب شد؛ میزان دُز دارو در حد ۴ میلی‌گرم است.

عضو اسبق هیأت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: مکانیزم این دارو به شکلی است که سیستم ایمنی با این دارو تحریک می‌شود و دارو سیستم ایمنی بدن فرد را به حالت فعال نگه می‌دارد و مانند یک اسفنج جذاب در خون حرکت می‌کند و تمام ویروس‌های باردار را شناسایی و به خود می‌چسباند و از طریق ادرار دفع می‌کند و حالت سوم توقف تکثیری ویروس را انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌که دارو بسیار خوب عمل کرده و امیدوار هستیم در سطح وسیع تولید کنیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کار وزارت بهداشت تولید آمار است ممیزی شده و در این راستا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با ما همکاری نکرده است، وقتی شرایط کشور اورژانسی است و دولتمردان می‌دانند وضعیت حاد است، باید هر احتمالی را رصد کنند.

 

دولت باید حالت اورژانسی کشور را در نظر بگیرد

خزاعی عنوان کرد: وقتی شخصی مانند من که دارای مقالات علمی خارجی و تولیدات فراوان ژنتیکی و پروتئین‌های نوترکیب هستم باید از من حمایت کنند، چرا توجه نمی کنند؛ یک صاحب تخصص و علم دارای یک ادعا است و به آن توجه نمی‌شود، چه کسی جوابگوی دید محدود و پایین است.

عضو اسبق هیأت علمی دانشگاه اصفهان با بیان این‌که دارو در اشل ۲ میل و به صورت هر ۶ ساعت پاف در یک دوره ۶ روزه استفاده می‌شود، تصریح کرد: دنیا باید برای دانشمندان ایرانی احترام قائل شود، ما ابوعلی سینا، ابوریحان و ذکریا را به دنیا معرفی کردیم و در حال حاضر هم ایران محل تولید علم است و باید دولت‌ها از بدنه مردم باشند تا بفهمد دانشمندانش چقدر ارزشمند هستند.

وزارت بهداشت آماده پذیرش طرح‌های تحقیقاتی است

زهرا شیخی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار فارس گفت: در شرایط بحرانی انجام کارهای تحقیقاتی سرعت بیشتری می‌گیرد و سختگیری‌هایی که در شرایط عادی انجام می‌دهند در این مواقع کمتر می‌شود، اما این بدین معنا نیست که کلاً این شرایط به صورت کامل حذف شود، جان مردم چیزی نیست که بتوان با آن شوخی کرد.

 

وی با بیان این‌که باید یکسری مراحل قانونی آن طی شود، ولی روند کار و جلسات مربوطه در زمان‌های این‌چنینی تسهیل‌ می‌شود، بیان کرد: امروز برای اقشار مختلف از قبیل پزشکان، داروسازان و حتی حوزه طب سنتی، وزارت بهداشت و درمان آغوش خود را باز کرده و ما شاهد داروهای خیلی خوبی در این دوران هم بوده‌ایم.

شیخی افزود: روند درست آن، این است که هر فردی که پیشنهاد دارویی و یا واکسیناسیون دارد، آن را به صورت پژوهشی به دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان به بخش مربوطه ارائه می‌دهد و در آنجا کارهای مطالعاتی و روند کار پیگیری می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تا قبل از عید برای بیماری کرونا ۳۲ طرح پژوهشی پذیرفته شده بود و روی آن کار می‌شد، بیان کرد: حتی این موارد به مراکز مربوطه در تهران هم رسیده و مراحل آن در حال انجام بود، به هر حال تست این داروها فازهای گوناگونی دارد، از جمله فاز حیوانی و بعد فاز انسانی اینگونه نیست که ما یک طرح را قبل از پژوهش و تست‌های لازم وارد تست انسانی کنیم.

وی با بیان این‌که همه این شرایط که بیان شد، اما و اگرهایی دارد، خاطرنشان کرد: صرفاً امتحان یک دارو بر روی یک عضو خانواده به معنی مناسب بودن آن دارو نیست، قطعاً باید مسأله به خوبی بررسی شود، اما هر کسی بخواهد در این زمینه فعالیت کند باید روند قانونی کار را طی کند، چرا که مهم‌ترین آیتم در بخش درمانی برای ما سلامت انسان است و خطرهایی که ممکن است برای یک انسان داشته باشد، نباید با جان انسان‌ها شوخی کرد.

 

درهای دانشگاه علوم پزشکی به روی هر طرح تحقیقاتی باز است

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: هر ادعایی برای دارو نیاز است در شرایط  و مجرای خودش بر اساس شواهد علمی آزمایش شود، هر کسی ادعایی دارد، می‌تواند طرحش را به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ارائه دهد، در شرایط مناسب مورد سنجش و داوری قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که هر دارویی نیاز به مسیر خود دارد و قرار نیست در شرایط بحران پایه‌های علمی به صورت غیرعلمی لحاظ شود، عنوان کرد: هر کسی ادعایی دارد و می‌خواهد کمکی کند ما خوشحال می‌شویم، درهای دانشگاه به روی هر طرح تحقیقاتی باز است.

نجیمی با اشاره به این‌که هر آزمایشی یک پروسه زمانی قابل توجه دارد، خاطرنشان کرد: هر طرحی که به شیوه علمی نگارش شود و هر دارویی که به شیوه علمی مورد آزمایش قرار بگیرد، اگر تأییدیه غذا و دارو را دریافت کند و از نظر وزارت بهداشت مورد تأیید قرار بگیرد ما هم قطعاً تایید می‌کنیم.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول