اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

پویایی در جهت رسیدن به هدف مهم ترین ویژگی جامعه منتظر است

اگر جامعه و انسان هم به معنای حقیقی به تمام شرایط انتظار پایبند بوده باشد و در این مسیر قواعد و بایسته‌های مورد نظر امام زمان ارواحنا فدا و خداوند متعال را انجام دهد یقیناً به دورکن بنیادی یعنی گسترش امید در خود و پویایی در جهت رسیدن به امر ظهور از آثار تربیتی انتظار است دست پیدا خواهد کرد.

پویایی در جهت رسیدن به هدف مهم ترین ویژگی جامعه منتظر است

امیرمحمد رضایی زارعی پژوهشگر عرصه مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از بندرعباس اظهار کرد: انسان برای تداوم زندگی و تحمل سختی‌ها و دشواری‌های آن نیازمند انگیزه‌‌ای نیرومند است که در پدیده‌ای به نام «امید به آینده‌ای روشن تجلی» می‌یابد و از روایات نورانی معصومان استفاده می‌شود که انتظار حضرت مهدی «عج» سبب گسترش امید راستین می‌شود این مهم نه فقط برای پیروان مکتب تشیع بلکه برای تمام اندیشمندان محرز است و به همین خاطر در کتاب «کمال الدین و تمام النعمه» نوشته «شیخ صدوق» حدیثی از رسول گرامی اسلام داریم که در آن می فرمایند: «فْضَلُ اَعْمالِ اُمَّتِی اِنتظارُ الفَرَجِ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَل» یعنی: بالاترین اعمال امت من انتظار فرج از ناحیه‌ خدا کشیدن است.

وی در ادامه ضمن بیان پویایی فرد منتظر در جهت رسیدن به امر ظهور به عنوان یکی دیگر از آثار انتظار گفت: زندگی انسان آن زمان قابل توجه است که آثار حرکت و پویایی و سرزندگی و شادابی در تمام زوایای آن به چشم دارد آنگاه که انسان به وضعیت موجود ناراضی است و در صدد ایجاد شرایط بهتر است همانا در انتظار به سر می‌برد و این اثر ارزنده یعنی پویایی و نشاط به خوبی در جوامع شیعی دیده می‌شود به گونه‌ای که آن را از دیگر جوامع به روشنی متمایز می‌کند.

این پژوهشگر حوزه مهدویت ضمن اشاره به یکی دیگر از فواید انتظار متذکر شد:  یکی دیگر از آثار غیر قابل تردید در انتظار راستین احساس حضور در محضر امام غایب و احساس حضور امام غایب در زندگی است. یک منتظر راستین همواره بر این باور است که تمام رفتارها و اعمال او در نظر گاه آن امام پنهان نیست و این خود در اصلاح رفتار وی بسیار موثر است. این مهم نه فقط به اصلاح فردی موجب می شود که رفته رفته به اصلاح و سلامت اخلاقی جامعه می‌انجامد که خود در زمینه‌سازی ظهور نقش بسیار مهم و انکارناپذیری دارد.

وی در پایان گفت: انتظار مصلح جهانی به طور قطع به معنای آماده‌باش کامل فکری اخلاقی مادی و معنوی برای اصلاح همه جهان است. اصلاح تمام روی زمین و پایان دادن به همه ظلم‌ها و نابسامانی‌ها کار بسیار سخت و دشواری است و نیازمند آمادگی و خودسازی برای چنین هدف بزرگی باید متناسب با آن صورت بگیرد یعنی باید به گستردگی و عمق آن. بنابراین یک جامعه منتظر، امیدوارانه فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد و در  مسیر سخت و دشوار رسیدن به ظهور دیدگاهی امیدوارانه، پویا و با تحرک دارد.

انتهای پیام/88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول