اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

کابوس پتروشیمی‌های فارس و سرنوشتی که به دست مجلس یازدهم رقم می‌خورد

این روزها پس از یک دهه وقفه، بار دیگر احداث پتروشیمی‌های فارس در صدر اخبار قرارگرفته است؛ اما بار دیگر اختلاف‌نظر میان برخی نمایندگان جدید فارس در مجلس یازدهم در خصوص جانمایی برخی از این واحدهای پتروشیمی بالاگرفته است.

کابوس پتروشیمی‌های فارس و سرنوشتی که به دست مجلس یازدهم رقم می‌خورد

سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس/ شیراز این روزها پس از یک دهه وقفه، بار دیگر احداث پتروشیمی‌های استان فارس در صدر اخبار قرارگرفته است؛ پتروشیمی‌های ۱۱گانه‌ای که زمانی قرار بود فارس را به یک استان صنعتی تبدیل و هزاران فرصت شغلی در اقصی نقاط این استان ایجاد کند و هزاران میلیارد تومان ثروت تولید کند.

اما اختلافات نمایندگان مجلس از یک‌سو، عدم تفاهم بر سر مسائل فنی در وزارتخانه‌هایی چون نیرو و وزارت نفت و سرانجام بروز مشکلاتی از قبیل خشکسالی همه دست‌به‌دست هم داد تا احداث این پتروشیمی‌ها بیش از یک دهه به تأخیر بیفتد و مردم این استان، به‌طور اساسی فراموش کنند که روزی قرار بوده است دولت در این استان، بیش از دومیلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی انجام دهد.

این روزها با پیگیری آیت‌الله دژکام و توافقات صورت‌گرفته میان استانداری فارس و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) بار دیگر روند اجرایی این مجموعه در قالب شهرک‌های پتروشیمی و واحدهای صنعتی پایین‌دستی، با جانمایی مجدد و در نظر گرفتن محدودیت‌هایی چون خشکسالی در دستور کار قرارگرفته است

اما این روزها با پیگیری آیت‌الله دژکام نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و توافقات صورت گرفته میان استانداری فارس و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) بار دیگر روند اجرایی این مجموعه در قالب شهرک‌های پتروشیمی و واحدهای صنعتی پایین‌دستی، با جانمایی مجدد و در نظر گرفتن محدودیت‌هایی چون خشکسالی در دستور کار قرارگرفته است تا جایی که اینک می‌توان دورنمایی میان‌مدت برای احداث این مجموعه واحدهای صنعتی در فارس در نظر گرفت.

اختلاف‌نظر میان برخی نمایندگان جدید فارس درخصوص جانمایی برخی از واحدهای پتروشیمی

اما طی چند روز گذشته، بار دیگر اختلاف‌نظر میان برخی نمایندگان جدید فارس در مجلس یازدهم در خصوص جانمایی برخی از این واحدهای پتروشیمی بالاگرفته است.

بنا بر پیگیری‌ها و اخبار واصله به خبرنگار فارس، این مسئله تا آنجا بغرنج شده که برخی نمایندگان جدید فارس در مجلس، در برخی جلسات تهدید کرده‌اند اگر برخی واحدهای پتروشیمی در شهر آن‌ها احداث نشود، با اصل احداث آن در استان فارس مخالفت می‌کنند.

در طرف مقابل ماجرا، قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) به‌عنوان مجری طرح اصرار دارد این واحدهای پتروشیمی در شهرهایی از استان فارس احداث شود که مشکل تأمین آب را حتی با در نظر گرفتن بحران خشکسالی برای یک دوره طولانی‌مدت نداشته باشند.

حال پس از یک دهه وقفه و ازسرگیری مجدد برنامه‌ریزی‌ها برای احداث پتروشیمی‌های فارس؛ این استان مانده است و برخی نمایندگانی که معلوم نیست به خاطر منافع محلی و شهری، حاضر شوند با احداث پتروشیمی‌های این استان موافقت کنند

حال پس از یک دهه وقفه و ازسرگیری مجدد برنامه‌ریزی‌ها برای احداث پتروشیمی‌های فارس؛ این استان مانده است و برخی نمایندگانی که معلوم نیست به خاطر منافع محلی و شهری، حاضر شوند با احداث پتروشیمی‌های این استان موافقت کنند.

پتروشیمی‌هایی که اگر به مرحله بهره‌برداری برسند، پنج میلیون استان فارسی از مواهب اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و ثروتی که به همراه خود خواهد آورد بهره‌مند خواهند شد.

خبرگزاری فارس طی روزهای آینده با برخی نمایندگان فارس در مجلس یازدهم دراین‌باره به گفتگو خواهد نشست.

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول