اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

گزارش فارس| آغاز تولید سریال «سنجرخان» از پائیز/ بازیگران بومی‌ در اولویت انتخاب

تهیه کننده سریال «سنجرخان» گفت: اگر کرونا به ما اجازه دهد قبل از آغاز فصل پاییز تصویربرداری این سریال را از خانه های بومی استان کردستان شروع می کنیم.

گزارش فارس| آغاز تولید سریال «سنجرخان» از پائیز/ بازیگران بومی‌ در اولویت انتخاب

** خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: یکی از ژانرهای سریال سازی در اغلب کشورهای دنیا پرداختن به زندگی افرادی است که در دل تاریخ ماندگار شدند و در دوره زندگی شان دست به کارهای مهمی زده اند. افرادی مثل امیرکبیر، کوچک جنگلی، ستارخان و باقرخان، ابوعلی سینا، شیخ بهایی و ... از این دست هستند. اگر به تاریخچه زندگی اینها نیم نگاهی بیندازیم متوجه موثر بودنشان در زمانی که می زیستند خواهیم شد. قیام هایی که توسط برخی از این افراد صورت گرفته، از جمله قیام های معروفی است که در طول تاریخ رخ داده است. یکی از رسالت های تلویزیون پرداختن به زندگی این شخصیت ها است و تا به حال منهای شخصیت های مهم تاریخی و مذهبی که سریال های ماندگاری در کارنامه کاری عواملشان برجای گذاشتند، این دست سریال ها نیز از جمله آثار الف ویژه تلویزیون در این سالها بودند.

 

** سریالی با کارگردانی ضیاءالدین دری

این روزها و حتی قبلتر و شاید نزدیک به ۳ سال پیش مرحوم ضیاء الدین دری از آنجایی که علاقه خاصی به کارهای تاریخی داشت، نگارش سریال ۲۶ قسمتی درباره «سنجر خان وزیری» یا همان سردار اکرم را در دست گرفت. دری پیش از این سریال های کلاه پهلوی و کیف انگلیسی را برای تلویزیون کارگردانی کرده بود. آن زمان قرار بود که خود کارگردانی این اثر را به عهده داشته باشد اما درست زمانی که قرار بود پیش تولید این سریال آغاز شود، او درگیر عارضه کبدی شد و بعد از جراحی پیوند کبد درگذشت.

 

 ** «محمدحسین لطیفی» جایگزین «ضیاءالدین دری»

بعد از درگذشت این کارگردان به دلیل اینکه امور استان های مرکز کردستان تولید چنین اثری را به تهیه کنندگی حسین جلالی در اولویت قرار داده بود، از بین گزینه هایی که برای کارگردانی این سریال داشت، «محمدحسین لطیفی» را به عنوان جایگزین ضیاء الدین دری انتخاب کرد.

 

لطیفی در این سالها در اغلب ژانرهای سریال سازی و فیلم سازی کارگردانی آثاری را به عهده داشته است اما تنها یک بار سریالی را درباره یکی از شخصیت های تاریخی که اتفاقا اخترشناس نیز بود را کارگردانی کرد. نردبام آسمان عنوان این سریال بود که به زندگی غیاث الدین جمشید کاشانی اختر شناس و ریاضی دان ایرانی می پرداخت.

لطیفی در این سالها سریال های دودکش، تنهایی لیلا، پادری، سر دلبران، صاحبدلان، وفا، فرار بزرگ و ... را برای تلویزیون ساخته است.

** تاریخچه زندگی «سنجرخان»

«سنجرخان وزیری» در یکی از روستاهای شهر سنندج به دنیا آمد. سنجرخان و یکی از برادرانش از مادری دیگر بودند و بعد از فوت پدر به علت خصومت برادرانش، مجبور به ترک روستا و زادگاه خود شدند و بعد از خریداری کردن زمینی در میانگروران و احداث روستایی در همان محل مشغول به کار کشاورزی و دامداری و زندگی خود شدند و عده ای از مردم آن روستا را برای همکاری نزد خود دعوت کردند و به آنها فنون جنگاوری و سوارکاری آموزش دادند.

 ** سریال «سنجرخان» به  10 سال آخر زندگی او می‌پردازد

«حسین جلالی» تهیه کننده سریال «سنجرخان» در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، درباره قصه ای که در این سریال تصویر می شود، گفت: در این سریال ۱۰ سال آخر زندگی سنجرخان را به تصویر می کشیم و محوریت قصه ها روی این ده سال است. همچنین به جنگاوری و زندگی این شخصیت نیز می پردازیم.

 

** انتخاب بازیگر نقش «سنجرخان» از میان بومی های سنندج

به طور معمول در سریال های اینچنینی گروه تهیه و تولید و کارگردانی روی انتخاب بازیگر نقش اصلی کار حساسیت فراوانی دارند چراکه این بازیگر بنا است تا نقشی واقعی را بازی کند. حساسیت درباره نقشی که در واقعیت وجود داشته و سالها پیش در این مرز و بوم زندگی کرده است به این جهت است که خانواده و نوادگان او در قید حیات هستند و هر گونه اشتباهی درباره انتخاب این نقش ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.

جلالی تهیه کننده این سریال در همین زمینه و با اشاره به انتخاب بازیگران این سریال افزود: هنوز بازیگرهایمان نهایی نشده است و برای انتخاب بازیگران فراخوانی بین بومی های سنندج منتشر کردیم.

وی درباره انتخاب بازیگر نقش سنجرخان نیز گفت: از میان بازیگران بومی و چهره گزینه هایی داریم اما به دلیل اینکه شخصیت سنجرخان شخصیتی بکر و دیده نشده است می خواهیم بکر بودنش برای مخاطب هم قابل لمس باشد و به همین خاطر احتمال دارد که بازیگر این نقش از میان بومی های غیر چهره انتخاب شود.

** قطب الدین صادقی ناظر سریال سنجرخان

قطب‌الدین صادقی کارگردان و نویسنده تئاتر و همچنین بازیگر تلویزیون و سینما که اصالتا اهل سنندج است، با حکمی از سمت استاندار کردستان به عنوان نماینده و مشاور نظارت بر پروژه تلویزیونی سنجرخان معرفی شد و حتی در جلسه ای که امور استان ها برای رونمایی از فیلم نامه این سریال برگزار کرد نیز دری، جلالی و صادقی نیز حضور داشتند.

 

 

** آغاز تولید قبل از پاییز امسال

با اینکه بعد از فوت مرحوم دری در سال ۹۷ قرار بود تا این سریال وارد مرحله تولید شود، اما مشکلاتی بر سر راه تولید این اثر قرار گرفت و در شرایطی که قرار بود تولید از زمستان همان سال آغاز شود، اما بعد از دو سال کلید خواهد خورد.

تهیه کننده این سریال با اشاره به پیشروی مرحله تولید نیز گفت: این روزها با پیشروی مرحله پیش تولید در شهر سنندج، بازیگرها و برخی عوامل پشت دوربین از جمله طراح گریم، لباس، دکور و ... را از میان بومی های سنندج انتخاب می کنیم.

وی درباره شروع زمان تولید این سریال نیز بیان داشت: اگر کرونا به ما اجازه دهد قبل از آغاز فصل پاییز تصویربرداری را شروع می کنیم.

** خانه اصلی «سنجرخان» را تعمیر و بازسازی کردیم

برخی از کارگردان ها با ساختن دکورهای عظیمی که بر عهده گروه دکور قرار می دهند، خانه های واقعی آنها را در فضاهای بزرگی مثل شهرک سینمایی و ... بازسازی می کنند. اما برخی دیگر با رفتن به همان منطقه بومی که شخصیت تاریخی در آن زندگی کرده است و استفاده از خانه های واقعی و تصویربرداری در همان منطقه کار خود را در جهت باورپذیری بیشتر مخاطب پیش می برند.

 

منطقه کردستان از لحاظ بناهای تاریخی ظرفیت‌های خوبی را در دست دارد و نکته جالب اینکه اغلب عمارت‌هایی که شخصیت‌های داستان این سریال در آن زندگی می کردند، هنوز محفوظ مانده است و می توان از آنها استفاده کرد.

در همین راستا گروه تولید، فراخوانی برای استفاده از خانه های بومی سنندج در همین استان منتشر کردند که طی آن و با تمایل صاحب خانه های آن منطقه بتوانند از تعدادی خانه های قدیمی و یا وسیله های قدیمی و بکر آنجا برای روایت واقعی داستان شان استفاده کنند.

تهیه کننده این سریال با بیان اینکه لوکیشن های سریال همگی در سنندج قرار دارند، افزود: همه لوکیشن ها در آنجا قرار دارد و در برخی دکورسازی و برخی را نیز تعمیر کردیم.

وی ادامه داد: این روزها گروه دکور و صحنه و لباس مشغول دکورسازی و طراحی و دوخت لباس ها هستند. لوکیشن هایی که برای شخصیت سنجرخان بوده است را تعمیر می کنیم و در آنها تصویربرداری می کنیم. از طرفی خانه سنجرخان دو لوکیشن اصلی دارد و یکی از آنها مربوط به خانه پدری او است و دیگری خانه خود او که این روزها در حال بازسازی و تعمیر قرار دارد.

** تمرکز روی استفاده از لهجه نیست

همیشه مشخصه نقش های تاریخی فضای بومی است که کاراکتر در آن زندگی کرده است و اقلیم، نحوه و سبک زندگی او از مهم ترین مسائلی است که در شکل گیری شخصیت او تاثیر گذار است. همه اینها در کنار هم و لهجه ای که هر قومیتی برای خود دارند نیز از سویی برای تولید نقش های بومی مورد توجه است.

همچنین جلالی ضمن بیان استفاده از لهجه در این سریال نیز عنوان داشت: کلیت سریال و تمرکز ما برای این اثر زبان فارسی است و اغلب کاراکترها به زبان فارسی صحبت می کنند و سعی شده تا استفاده از لهجه را در دستور کارمان قرار ندهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول