اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

ابهری: «مصرف» یکی از ارکان زندگی امروز شده است

آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی گفت: مصرف گرایی در جامعه سبب بروز مشکلات اقتصادی، مالی، عصبی و روحی می شود و در نهایت شاهد پانومی رفتاری یا آشتفگی رفتار برای مصرف گرایان خواهیم بود.

ابهری: «مصرف» یکی از ارکان زندگی امروز شده است

مجید ابهری آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی، در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با اشاره به اهمیت رژیم مصرف در فضای مجازی، اظهار داشت:  ورود هر فناوری به یک جامعه بدون بسترسازی فکری و فرهنگی باعث بروز مشکلاتی در زمینه های مختلف می شود و یکی از این عوامل و محورها موضوع الگوی مصرف وسبک زندگی است.

وی ادامه داد: متأسفانه با ورود فضای مجازی، اینترنت و شبکه های مجازی انواع مصرف ها وارد زندگی مردم شده است و در جامعه ما مصرف گرایی، تشریفات و رقابت های ناسالم در انتخاب الگوهای مصرف باعث شده تا مصرف به عنوان یکی از ارکان زندگی بخشی از مردم قلمداد شود.

این پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: مصرف گرایی در جامعه سبب بروز مشکلات اقتصادی، مالی، عصبی و روحی می شود و در نهایت شاهد پانومی رفتاری یا آشتفگی رفتار برای مصرف گرایان خواهیم بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه کسانی باید رژیم مصرف مناسبی را برای کاربران فضای مجازی تعیین کنند، گفت: باید رسانه ها، صداوسیما، خانواده ها و نهادهای متولی آموزش رژیم مصرف مورد نظر سبک زندگی اسلامی و ایرانی را براساس منطق اجرایی و قواعد اسلامی تعیین و معرفی کنند.

ابهری ادامه داد: در دبیرستان، دانشگاه ها و مراکز آموزشی به جای دروس بی فایده باید الگوی مصرف و سبک زندگی واقعی را به نوجوانان وجوانان معرفی شود تا آنها بتوانند براساس آن آموزه ها برای آینده شان برنامه ریزی کنند.

وی یادآور شد: برای هر گروه از طیف سنی، الگوها و نمادهای مصرفی خاصی وجود دارد؛ همانطور که برای کودکان اسباب بازی باید براساس طیف مصرف عقلی و منطقی انتخاب و از تولید و توزیع اسباب بازی های خشونت آفرین جلوگیری شود، در دوران نوجوانی و جوانی هم در مورد لباس، آرایش، پیرایش با ارائه نمادهایی ضروری الگوهای مصرف را به آنها ارائه دهند.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: زمانی که ما به کودکان، نوجوانان و جوانان الگوهای مصرف را ارائه ندهیم، آنها براساس نیازهای غریزی و فطری به دنبال آن می روند و در نهایت اقلامی را پیدا می کنند که مطابق با فرهنگ غربی و آموزه هایی است که در جنگ روانی مورد نظر دشمنان است.

ابهری با اشاره به نقش سواد رسانه ای در رژیم مصرف فضای مجازی، گفت: برای کاربرد رسانه و فضای مجازی به ویژه رسانه های فضای مجازی، آموزه های سواد رسانه ای که در آن مصرف، الگوی مصرف، سبک زندگی، نمادهای فرهنگی و اجتماعی بیان شود، می تواند مباحث اصلی و مبانی مصرفی جامعه را معرفی کند، یعنی اگر براساس این الگوها نتوانیم جامعه خود را از مصرف گرایی و تشریفات زدگی نجات دهیم، آن وقت باید به دنبال بیگانگان راه بیفتیم تا تولیدات شان را برای مصرف به ما ارائه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول