اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

چالش‌های پیش‌روی موسسات فعال در زمینه حجاب/از عدم حمایت از تولیدات اسلامی تا بی توجهی به امر تبلیغ

در آستانه هفته عفاف و حجاب پای درد و دل دو نفر از افراد فعال در حوزه عفاف و حجاب در استان‌ آذربایجان‌غربی نشستیم تا از چالش‌ها و مشکلات فعالیت در این حوزه بیشتر بدانیم.

چالش‌های پیش‌روی موسسات فعال در زمینه حجاب/از عدم حمایت از تولیدات اسلامی تا بی توجهی به امر تبلیغ

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، آذربایجان‌غربی با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی منحصر به فرد مانند هم مرز بودن با سه کشور و داشتن تنوع قومیتی و مذهبی همواره در زمینه ‌های فرهنگی مستعد چالش‌های مختلفی بوده است.

یکی از این موارد موضوع عفاف و حجاب می‌باشد که با توجه به برنامه‌ ریزی گسترده دشمن در این حوزه ، آذربایجان‌غربی نیز مانند سایر استان‌های کشور و در مواردی بیشتر از سایر نقاط کشور مورد هجمه تبلیغاتی و فرهنگی دشمن قرار گرفته است.

وضعیت نامناسب پوشش در اماکن عمومی و پارک‌ها و مراکز تفریحی، وضعیت نامناسب تولید و واردات لباس‌هایی که نماد فرهنگ غربی است و وضعیت نامناسب تولید چادر و لباس‌های با فرهنگ ایرانی اسلامی در این استان نشان دهنده کم کاری متولیان امر در حوزه عفاف و حجاب است.

با این حال همیشه بوده اند گروه‌های مردمی و موسساتی که با داشتن دغدغه دینی و اسلامی تلاش کرده اند تا در مقابل این هجمه تبلیغاتی دشمن بر ضد فرهنگ و اعتقادات جامعه قدم‌هایی بردارند و بار نهادهای دولتی وغیر دولتی در این حوزه را بردوش بکشند.

در آستانه هفته عفاف و حجاب سراغ برخی از این گروه ها و موسسات فرهنگی فعال در حوزه عفاف و حجاب رفتیم تا درباره فعالیت‌ها و پالش‌های پیش‌روی این اقدامات قرار بگیریم.

یکی از این گروه‌ها موسسه یاسین ارومیه است که در کنار فعالیت‌های قرآنی در زمینه ترویج حجاب و عفاف فعالیت ‌های خوبی در آذربایجان‌غربی انجام داده اند.

معصومه وجدانی مدیر موسسه یاسین ارومیه با اشاره با اینکه 25 سال در امور فرهنگی و قرآنی فعالیت می‌کنند و  6 سال است که  به طور رسمی در حوزه حجاب شروع به فعالیت کرده ‌اند، اظهار داشت: حجاب موضوعی است  که در قرآن سفارش زیادی به این موضوع شده است اما در حال حاضر حجاب و عفاف ایرانی اسلامی مورد هدف و تهاجم فرهنگ غربی قرار گرفته  است.

وی تصریح کرد: حجاب موضوعی است که دشمن از این طریق می‌تواند بنیان خانواده‌ها را سست کند و اگر دقت نکنیم موجب از هم پاشیدن خیلی از خانواده‌ها از همین طریق خواهد شد.

مسوول امور بانوان جبهه فرهنگی آذربایجان‌غربی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه حجاب و عفاف در آذربایجان‌غربی عنوان کرد: همایش‌های زیادی در حوزه حجاب برگزار شده است که از جمله مهم‌ترین همایش‌ها برگزاری همایش،حجاب من حیای من در مهرماه سال ۹۶ بود که بانوان فرهیخته‌ای به نمایندگی ازپنج کشور از کشورهای آلمان، اتریش، هلند، ترکیه و بلژیک به استان دعوت شدند.

وجدانی ادامه داد: بانوان فرهیخته در همایش حجاب من حیای من، در خصوص حوزه حجاب در دانشگاه آزاد و نازلو و سراسری و ادبیات برای دانشجویان در مورد حجاب و عفاف سخنرانی کردند.

مسوول امور بانوان جبهه فرهنگی آذربایجان‌غربی با اشاره به تاثیر سخنرانی بانوان فرهیخته عنوان کرد: در این همایش که به نام حجاب من حیای من برگزار شد به قدری صحبت‌های این مهمان‌ها که به خاطر حفظ حجاب در کشور خود مورد اذیت و آزار قرار گرفته بودن بر دانشجوها تاثیر مثبت داشته و موجب شد 2 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد که حجاب مناسبی نداشتند و با شنیدن صحبت‌های این بانوان، تحت تاثیر قرار گرفتند.

 

وجدانی اعلام کرد: این دو دانشجو از طرف مهمان‌های هلندی تشویق شدند و کمک هزینه سفر کربلا از این مهمان‌ها دریافت کردند.

وی با اشاره به وضعیت استان از لحاظ حجاب اظهار کرد: وضعیت استان چندان مناسب نیست و اسفناک است، با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی با سه کشور همسایه و هم مرز است  بیشتر مورد تهاجم فرهنگی قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه استان از ویژه‌گی‌های خاصی برخوردار است در این راستا انتظار می‌رود مسوولین توجه ویژه و بیشتری نسبت به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در  استان داشته باشند.

وجدانی با اشاره به اقدامات فرهنگی انجام شده در زمینه ترویج عفاف و حجاب خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته تابلوهای منقش به آیات و روایات و احادیث مربوط به حجاب با تصاویر بسیار زیبا و جذاب  تهیه و به بعضی مطب‌ها، درمانگاه‌ها، رستوران‌ها ،قنادی‌ها و مکان‌های عمومی ارائه شد تا شاید تلنگری به بانوان با حجاب نامناسب باشد.

برای فرهنگسازی عفاف و حجاب نیازمند برنامه ریزی صحیح هستیم

نسرین اخوندی مدیر مرکز اندیشه نو  ارومیه که در زمینه تولید چادر و مانتو اسلامی فعالیت می‌کند گفت: به منظور فرهنگسازی عفاف و حجاب نیازمند برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فردی، اجتماعی و خانواده هستیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در زمینه عفاف و حجاب، گفت: طراحی چادر عربی و مانتو در این مرکز انجام می شود و طبق تفاهم نامه هایی که با کشور عراق منعقد شده است، ۱۰۰ چادر عربی و دانشجویی تولیدی این مرکز را به نمایشگاه عراق ارسال میونیم.

آخوندی یاداور شد: مهارت آموزی از طریق مربیان فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش در سطوح فردی، خانواده و جامعه در این مرکز مورد تاکید قرار دارد.

وی با اشاره به نقش حکومت اسلامی در پیاده سازی حجاب اسلامی، اظهار داشت: لازم است حمایت بیشتری از سوی دستگاهای اجرایی استان برای فرهنگسازی حجاب و عفاف انجام گیرد.

مدیر مرکز اندیشه نو نقش حکومت اسلامی در ترویج این باورها را انکار ناپذیر عنوان کرد و گفت: در زمینه ترویج عفاف و حجاب در جامعه به خصوص در استان ما که به استان رنگین کمان اقوام و ادیان شهرت دارد در نگاه عمیق تر باید به عناصر مفهومی چون فرد، خانواده و جامعه توجه بیشتری کرد.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد دستگاه های اجرایی متولی نسبت به ایجاد بازارچه، نمایشگاه و غرفه دایمی برای اقلام حجاب در مکانی پربازدید در شهر اقدام کنند.

مدیر موسسه اندیشه نو به ظرفیت ‌های استان آذربایجان‌غربی در زمینه اقتصادی موضوع عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت:هنوز از ظرفیت بازارچه‌های مرزی و منطقه آزاد در زمینه بارور کردن اقتصاد به ویژه در حوزه پوشاک ایرانی اسلامی استفاده نشده است ،می‌توان با برنامه ریزی صحیح با اقدامات تبلیغی و فرهنگی از این ظرفیت مرز که امروزه تبدیل به چالش فرهنگی شده است به عنوان یک فرصت استفاده کرد.

آخوندی با انتقاد از تولیدات نامناسب در حوزه پوشاک عنوان کرد:تا چشم کار می‌کند بازار پر شده از پوشش‌هایی که با فرهنگ دینی و اسلامی ما سازگاری ندارد ، این لباس‌ها با قیمت ارزان در اختیار بوتیک‌ها قرار می‌گیرد در حالی که هر روز قیمت چادر و لباس‌های مناسب فرهنگ دینی ایرانی ما به دلیل عدم حمایت مسوولین بالا می‌رود و اصلاح این امر نیازمند دغدغه و توجه مسوولین است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول