اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

طب امروز اروپا مدیون کتب طبی اسلامی است

مهدی محقق گفت: اروپایی ها از طب ما استفاده کرده‌اند. طبی که الان مورد استفاده اروپاییان است از زمین نجوشیده و ریشه‌ای داشته است. ریشه آن هم ترجمه لاتین کتاب‌های اسلامی بوده است.

طب امروز اروپا مدیون کتب طبی اسلامی است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، گفت‌وگویی با مهدی محقق نسخه شناس، موسس و رئیس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه تهران-مک گیل درباره طب اسلامی و طب جدید انجام داده که مهم‌ترین بخش‌های آن را در ادامه می‌خوانید.

مقصود از طب اسلامی پزشکی و طبی است که در تمدن اسلامی به وجود آمده است که هم ریشه ایرانی و هم اسلامی و هم هندی دارد.

نمایندگان طب اسلامی علی بن عباس مجوسی اهوازی صاحب کتاب «کامل الصناعه الطبیه» و ابن سینا صاحب کتاب «قانون» هستند. طب جدید یا طب اروپایی هم از همین کتاب‌ها استفاده کرده‌اند. همین کتاب «کامل الصناعه الطبیه» دو ترجمه دارد که یکی از مترجمان آن قسطنطین آفریقایی است که به زبان لاتین این کتاب را ترجمه کرده است.

طب امروز اروپایی‌ها از زمین که نجوشیده!

طب امروز اروپایی‌ها هم از طب ما استفاده کرده است. طبی که الان مورد استفاده اروپاییان است از زمین نجوشیده و ریشه‌ای داشته است. ریشه آن هم ترجمه لاتین کتاب‌های اسلامی بوده است.

علاوه بر کتبی که نام بردم کتبی مانند «هدایه المتعلمین» و «ذخیره خوارزمشاهی» نیز هستند. اما طبی که از اخبار و احادیث آمده که به طب النبی یا طب الصادق یا طب الرضا مشهور است مسئله دیگری است. یعنی آنچه که ائمه اطهار درباره سلامتی روح و نفس گفته‌اند و در کتبی نیز مدون شده است. فلذا اصطلاح طب اسلامی یعنی طبی که در فرهنگ و تمدن اسلامی شکل گرفته است.

نمی‌توان گفت احادیث طبی معتبر نیستند

این‌که آیا احادیث و روایاتی که دارای محتوای طبی هستند واحد اعتبارند یا خیر، مسئله دیگری است و علم دیگری می‌خواهد. در علم درایه الحدیث و روایه الحدیث به این موضوعات پرداخته می‌شود.

هر چه در تاریخ ذکر شده قابل تشکیک است و منحصر به روایات نیست. در این صورت دیگر به هیچ چیز نمی‌شود اطمینان کرد. برای ارزیابی احادیث موجود متدولوژی وجود دارد و در علم الحدیث و رجال و درایه سند روایات بررسی می‌شود. همین طور نمی‌توان گفت که معتبر نیستند و باید تحقیق دقیق انجام داد.

سوزاندن کتاب پزشکی امر نادرستی بود

اقدام فردی که چندی پیش با مدعای طب اسلامی اقدام به سوزاندن یک کتاب پزشکی کرده بود امر نادرستی بود. خلیفه دوم دستور به سوزاندن کتاب داد و گفت قرآن برای ما کفایت می‌کند.

در تاریخ بیهقی می‌گوید هیچ کتابی نیست که به یک بار خواندن نیارزد. می‌توان هر کتابی را با متدولوژی علمی ارزیابی کرد که ممکن است بخشی از آن درست باشد و بخشی نادرست یا ضعیف باشد.

برای ارزیابی و ارزشیابی روش علمی وجود دارد. اگر بخواهیم این گونه اعمال را به اخباری‌گری نسبت دهیم هم ما نشنیده‌ایم که اخباری‌ها کتاب بسوزانند یا دعوت به این کار کرده باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول