اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

دوسالانه سرامیک پس از ۹سال برگزار می‌شود/ سال پر رویداد در حوزه تجسمی

یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران پس از ۹سال وقفه، آبان‌ماه سال جاری به مدت یک ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام این خبر، ابراز امیدواری کرد امسال در حوزه تجسمی سالی پررویداد باشد.

دوسالانه سرامیک پس از ۹سال برگزار می‌شود/ سال پر رویداد در حوزه تجسمی

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست خبری یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران با اعلام فراخوان این دوسالانه و با حضور دبیر این دوسالانه، پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۹ تیر) در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
هادی مظفری، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست با اشاره به آنکه قرار بود دوسالانه ملی سرامیک ایران اسفندماه سال گذشته برگزار شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان‌پذیر نشد، گفت:  امسال علاوه بر بینال (دوسالانه) سرامیک، دوسالانه مجسمه را خواهیم داشت. همچنین دوسالانه‌های عکاسی و نقاشی در سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به بررسی علل تعویق یا برگزار نشدن دوسالانه‌‌های تجسمی در سال‌های گذشته اظهار داشت: از یک سو بینال‌ها هر دوسال یک‌بار برگزار می‌شوند و از دیگر سو، هیأت مدیره انجمن‌ها هم تغییر می‌کنند. از این رو، یک دوسالانه زمانی باید برگزار شود که با تغییر انجمن‌ها یا نبود اعتبارات و ... مواجه نباشیم. با این وجود تلاش می‌کنیم تا بینال‌ها را برگزار کنیم.  
مظفری یادآور شد: اجرا در دوسالانه یازدهم شامل چند بخش است که دبیرخانه در موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر شکل گرفته و بخش میزبانی دوسالانه توسط فرهنگسرای نیاوران انجام گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: از وقتی در دفتر تجسمی مستقر شدم، انجمن‌ها گلایه داشتند که چرا دوسالانه ها برگزار نمیشد. گاهی اعلام می‌کردند دلیل برگزار نشدن، مخالفت وزارت ارشاد است که واقعیت نداشت، بخشی از برگزار نشدن بینال ها به آماده نبودن خود انجمنها باز می‌گشت. 
مظفری به رویه دوسالانه‌های هنری و ارتباط آن با نهادهای دولتی اشاره کرد و گفت: یا مدیرکل وقت دفتر تجسمی ارشاد رئیس شورای سیاست‌گذاری دوسالانه بوده یا یک مدیر افتخاری توسط انجمن‌های هنری انتخاب می‌شد و او حکم خود را از مدیرکل دفتر تجسمی ارشاد می‌گیرد. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این انعطاف وجود دارد که با همه انجمن‌ها همکاری داشته باشد و از آن‌ها حمایت کند. 
رئیس شورای سیاستگذاری یازدهمین دوسالانه سرامیک در پاسخ به این پرسش که آیا مرکز تجسمی قصد خرید آثار را دارد، گفت: در شرایط سخت انقباضی این بینال را برگزار می‌کنیم و فعلاً عدد مشخصی برای خرید حمایتی آثار پیش‌بینی نشده است اما اگر بعداً شرایط مساعد شود، برای حمایت آثار از سوی نهادها و اشخاص یا حتی خود دفتر تجسمی، اقدام می‌شود. 
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: جامعه برای نشاط پساکرونا و بهبود فضاهای اجتماعی، نیاز به رویدادهای هنری و عرضه آثار هنری دارد. امیدواریم امسال سال پررویدادی در حوزه تجسمی باشد. 

 

 

* انصراف حامیان مالی به دلیل شیوع کرونا

هیربد همت آزاد، دبیر یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران هم اظهار داشت: یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران در حالی شکل گرفت که تنگناهای اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، هنرمندان را با دشواری‌های بسیاری مواجه کرد. این اجرا میسر نبود جز با عزم جدی و همدلی میان هنرمندان و مدیران و همراهی اصحاب رسانه.
«ایجاد فضای شور و نشاط در میان مخاطبان به کمک اصحاب رسانه» از نکات دیگری بود که همت آزاد، دبیر دوسالانه ملی سرامیک ایران به آن تأکید کرد. مهمترین زبان این دوسالانه در گفت‌وگوست و از همه هنرمندان هنرهای تجسمی دعوت می‌کنیم تا ایده خود را از زبان سرامیک بیان کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا از کمک‌های بخش خصوصی در این دوسالانه استفاده شده است یاخیر گفت: پیش از شیوع کرونا اعلام حمایت‌هایی از سوی بخش خصوصی شده بود اما پس از این اتفاق، شرایط اکثر شرکت‌ها و مؤسسات و... دچار چالش شد. ضمن اینکه ترجیح می‌دهیم دوسالانه‌ای را برگزار کنیم که مستقل باشد، چون هر اسپانسری بابت حمایت خود توقعاتی دارد که گاهی با نفس آن رویداد هماهنگی ندارد. 
همت آزاد گفت: بینال در دو بخش فراخوان (شورای انتخاب آثار شامل ۶ نفر که در دو مرحله آثار را پذیرش می‌کنند و نهایتا ۳ برگزیده بدون رتبه‌بندی جوایز ۲۰ میلیونی را دریافت می‌کنند) و مدعو اجرا می‌شود و امروز اسامی داوران اعلام خواهد شد. بهزاد اژدری، مجید صبایی، محمود محرومی، مجتبی قربانی، بیتا فیاضی و نفیسه خلیج شورای انتخاب هستند. داوران نهایی هم بهزاد اژدری، مجید ضیایی، حمید سِوِری و ژان کافمن (هنرمند مشهور فرانسوی که به ایران می‌آید) خواهند بود.

 

 

* «خودکاوی»، رویکرد یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
عبادرضا اسلامی کولایی، رئیس جدید فرهنگسرای نیاوران هم در سخنانی کوتاه گفت: فرهنگسرا اکنون رویکرد بین‌الملی پیدا کرده و قرار است چند خواهرخواندگی با مراکز فرهنگی در کشورهای دیگر داشته باشیم. فرهنگسرای نیاوران پایگاه هنرمندان است و امکان میزبانی هنرمندان جهانی را - با پرداخت هزینه‌ها - برای برگزاری ورکشاپ داراست. 

منیژه آرمین، هنرمند سرامیست هم درباره یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران در سخنانی کوتاه گفت: رویکرد این دوره «خودکاوی» است و ابتدا به ذهن متبادر می‌شود که این کلمه هنرمند را به فردگرایی سوق می‌دهد در حالی‌که این کلمه هنرمند را به «بازگشت به خویشتن» تشویق می‌کند تا منِ اجتماعی و تاریخی خود را دریابد و کارهایش تقلیدی نباشد، گو اینکه هر هنرمندی از تجربه‌های معاصر استفاده می‌کند اما خودکاوی تاکید بر اصالت اثر خلق شده دارد. 

فرزاد فرجی رئیس پیشین انجمن هنرمندان سرامیک ایران هم درباره بینال سرامیک گفت: دوسالانه ها رویدادی هستند که آخرین دستاورد هنرمندان آن هنر را گویا می‌کنند. البته آخرین دوسالانه هنر در سال ۹۰ برگزار شد که سفال را هم شامل می‌شد، اما فرهنگستان هنر و زبان بین‌المللی این هنر را به نام سرامیک می‌شناسد و ما سعی کردیم این موضوع را رعایت کنیم. 
وی افزود: طی این ۹ سال وقفه، با رویکردها و نگاه‌های جدیدی در سرامیک مواجه شده‌ایم. در این دوره، عنوان را به شکلی دیده‌ایم که  تمام دیدگاه‌های فردی و جمعی را در برگیرد و همه فرصت حضور داشته باشند. البته تعداد هنرمندان در این دوره محدود است اما نگاه‌ها متفاوت و گسترده است تا هنرمند بتواند کنش و واکنش شخصی و اجتماعی خویش را مطرح کند. 
فرجی درباره تفاوت اثر  سرامیکی با مجسمه گفت: ماده اولیه سرامیک پیشینه تاریخی طولانی دارد، امروز هم سرامیک در مصارف پزشکی، صنعت هوا فضا تا زندگی روزمره کاربرد دارد. اما این ماده در فضای هنری به هنرمند امکانی می‌دهد که بر اساس نیاز خود از آن بهره ببرد، حال می‌تواند رفتار نقاشان داشته باشد یا رفتار مجسمه سازانه.

آرزو زرگر دبیر بخش پژوهشی هم در این نشست گفت: گروه پژوهشی دوسالانه تلاش دارد رخوتی که به واسطه مسائل اقتصادی و کرونا پیش آمده است، از هنرمندان بگیرد. تا پیش از شروع نشست‌های تخصصی، در فضای استودیو و کارگاه هنرمندان حضور خواهیم یافت تا حس نشاط و شادی هنرمند حین خلق اثر را از طریق فضای مجازی به اشتراک خواهیم گذاشت. 

به گزارش فارس،  یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران به دبیری هیربد همت‌آزاد ۹ آبان به مدت یک ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. کورش آریش دبیر اجرایی این رویداد است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول