اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

توصیف ترکیه از کتاب بولتون؛ «گمراه‌کننده و برای سودجویی شخصی»

مدیر ارتباطات دولت ترکیه در رد ادعاهای کتاب مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در رابطه با اظهارات با همتای آمریکایی، آنها را گمراه‌کننده خواند و گفت که هدف از طرح این مطالب، سودجویی شخصی است.

توصیف ترکیه از کتاب بولتون؛ «گمراه‌کننده و برای سودجویی شخصی»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از واکنش تند دولت کره جنوبی به کتاب خاطرات «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید (+)، یک مقام ارشد دولت ترکیه هم محتویات این کتاب را رد کرده است.

«فخرالدین آلتون» مسئول رسانه‌ای و مدیر ارتباطات دولت ترکیه در رد مطالب کتاب بولتون در خصوص گفت‌و‌گوهای روسای جمهور ترکیه و آمریکا، نوشته‌های مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید را «گمراه‌کننده» خوانده است.

این مقام ترکیه‌ای در هشت توییت نوشته‌های بولتون در کتابش تحت عنوان «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» را رد و اعلام کرده که هدف او از طرح ادعاهای غلط در این کتاب، «سودجویی شخصی» بوده و مصرف داخلی داشته است.

جان بولتون در بخشی از این کتاب مدعی شد، اردوغان یادداشتی به ترامپ درباره «بانک خلق ترکیه» نوشت و علیه تحقیقات دادگاهی در نیویورک علیه این بانک و مدیرانش به اتهام نقض تحریم‌های ایران موضع گرفت.

طبق کتاب مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید، رئیس‌جمهور ترکیه در یادداشت خطاب به همتای آمریکایی اعلام کرد بانک خلق بی‌گناه است و جرمی مرتکب نشده است.

بولتون در کتابش نوشت: «ترامپ سپس به اردوغان گفت که او کارها را راست و ریس خواهد کرد و همچنین توضیح داد که دادستان‌های ناحیه جنوبی (نیویورک) افراد او نیستند و افراد اوباما هستند».

آلتون در رد ادعاهای کتاب بولتون نوشت: «مطالب اخیر کتاب یک مقام ارشد سابق آمریکا شامل مطالب گمراه کننده، یک طرفه و دستکاری شده از گفت‌و‌گوهای رئیس‌جمهور اردوغان رهبر ما با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده است».


«فخرالدین آلتون» مسئول رسانه‌ای و مدیر ارتباطات دولت ترکیه

 

وی ادامه داد: «مشخص است که هدف این توصیفات نادرست و غلط، سود شخصی و ملاحظات سیاسی داخلی (در آمریکا) بود. ترکیه از دستکاری‌های صورت گرفته علیه اردوغان رئیس‌جمهورمان شگفت زده نشد اما ما با صدای بلند درباره چنین توصیفات گمراه کننده‌ای صحبت خواهیم کرد».

این مقام ترکیه‌ای در توییت سوم نوشت: «رئیس‌جمهور اردوغان و رئیس‌جمهور ترامپ به رغم اختلافات عمیق و به رغم وجود برخی صداهای خصمانه موجود در واشنگتن دی سی علیه ترکیه، تلاش زیادی برای بهبود روابط و حفظ ثبات در روابط ترکیه- ایالات متحده کرده‌اند».

به گفته آلتون، «رئیس‌جمهور اردوغان در هر فرصتی به وضوح اولویت‌های ترکیه را شرح می‌دهد و با قوت برای تحقق آنها تلاش می‌کند. او این موضوع را در موضوعاتی از قبیل استرداد اعضای فتو (جنبش فتح‌الله گولن)، پ‌.‌ک.ک/ ی.پ.گ و مورد بانک خلق چه در محافل عمومی و چه خصوصی انجام داده است».

مدیر ارتباطات دولت ترکیه ادامه داد: «این موضوعات بین ایالات متحده و ترکیه از زمان دولت اوباما باقی مانده است. این واقعیت است که رئیس‌جمهور ترامپ بسیار بیشتر از برخی از اعضای دولت سابق به همپیمانش در ناتو (ترکیه) گوش داده است. ما این موضوع را که وی چنین کاری انجام می‌‎دهد را موضوعی طبیعی می‌دانیم».

وی در توییت دیگری نوشت: «رئیس‌جمهور اردوغان از زمان نخست‌وزیری و همچنین ریاست جمهوری (تاکنون) با چندین تن از روسای جمهور ایالات متحده کار کرده است. او همیشه با آنها بی پرده صحبت کرده و در محافل خصوصی و عمومی حرف‌های یکسانی زده است. تحلیلگران منصف و واقعگرا به این واقعیت اذعان دارند».

آلتون افزود: «ما این موضوع را قابل سرزنش می‌دانیم که مقام‌های ارشد سابق به خاطر دستورکارهای سیاسی داخلی خودشان تلاش می‌کنند از مکالمات دیپلماتیک جدی و تلاش‌ها به منظور حل مسائل مهم بین متحدانی چون ایالات متحده و ترکیه استفاده کنند».

وی در توییت هشتم و پایانی خود نوشت: «ما اطمینان داریم که روابط ایالات متحده- ترکیه از دل این تلاش‌ها سالم بیرون آمده و حتی در پایان، شکوفا هم خواهد شد. رئیس‌جمهور اردوغان به مکالمه‎‌های صریح، صادقانه و بی پرده خود با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده ادامه خواهد داد».

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول