اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

عروسی‌هایی که به عزا ختم می‌شوند/ ماشین‌های گُل‌زده، در آشوب «کرونا»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: موردی داشتیم که برای عروسی دعوت کرده‌اند ولی ۵۰ نفر در آن عروسی مبتلا به کرونا می‌شود و از آنها هم چهار نفر فوت شده است.

عروسی‌هایی که به عزا ختم می‌شوند/ ماشین‌های گُل‌زده، در آشوب «کرونا»

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، برپایی آزادانه مراسم عروسی در خانه‌ها، خانه باغ‌ها و ویلاهایی که برای عروسی اجاره می شود، در حالی است که هنوز مجوزی برای فعالیت تالار‌های پذیرایی صادر نشده، اما مدت‌هاست نه فقط تالار‌های زیرزمینی و باغ‌های اطراف تبریز، بلکه تالار‌هایی که در شهر تبریز قرار دارند، بی‌توجه به روند افزایشی شیوع کرونا در استان آذربایجان شرقی مراسم برگزار و به شرکت‌کنندگان در این مراسم‌ها بیماری هدیه می‌کنند.

ماشین عروس گل‌زده در کنار تالار می‌ایستد و چند لحظه بعد عروس و داماد با صدای دست و هلهله وارد سالن می‌شوند.بعضی از مهمان‌ها در بدو ورود ماسکی بر صورت زده‌اند و برخی دیگر از همان هنگامه ورود به سالن بدون ماسک هستند.

انگار هر کس وارد سالن می‌شود توصیه‌های بهداشتی را پشت در می‌گذارد و خودش داخل می‌شود، اما در هنگام خروج از فضای بسته تالار پذیرایی و پایان مراسم عروسی معلوم نیست مهمانان و حتی عروس و داماد در کنار شادی و خوشی برپایی یک مراسم دلخواه، چه چیز‌های دیگری را با خود به سوغات می‌برند. کافی است تا یکی از حاضران در این جمع‌آلوده به ویروس کووید ۱۹ باشد تا همه آن‌هایی را که در زیر این سقف نفس کشیده‌اند، آلوده کند.

ابتلا 50 نفر در مراسم عروسی و فوت چهار نفر از مبتلایان

محمدحسین صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره بر اینکه به طور واضح، عروسی‌ها و مراسم ختم تاثیر زیادی روی گسترش کرونا دارد، گفت: آخرین تصمیم ستاد ملی کرونا این بود که اگر فکر می‌کنید لازم است در شهرستانی محدودیت اعمال شود باید در ستاد استانی کرونا مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد.

وی اضافه کرد: ما مواردی داشتیم که برای عروسی دعوت کرده‌اند ولی ۵۰ نفر در آن عروسی مبتلا به کرونا می‌شود و از آنها هم چهار نفر فوت شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: مراسم ختم از مساجد و حسینیه به خانه رسیده است که متاسفانه از همان مراسم کرونا گرفته و  فوت کرده‌اند.  

وی اذعان داشت: بعید است که قرنطینه ۱۴ روزه عام داشته باشیم ولی اگر چند نکته کوچک از جمله ماسک زدن، رعایت پروتوکل بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت کنیم نیازی به قرنطینه نیست.  

۱۵ هزار آذربایجانی مبتلا به کرونا هستند

صومی با اشاره بر اینکه  ۱۵ هزار و ۷۵۶ فرد مبتلا بر اساس آزمایش شناسایی شده و ۶۰۷ نفر هم تاکنون جان باخته‌اند، گفت: ۳/۸ درصد مبتلایان تا این لحظه جان باخته‌اند.

وی ادامه داد: به طور متوسط روزانه ۴۰۰ نفر از بین یک هزار نفر مورد آزمایش قرار گرفته، به کویید ۱۹ مبتلا هستند.

وی خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد افرادی که در معرض بیماری بودند، مثبت اعلام شده است.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: کرونا ویروس هزار چهره است و روی ایمنی پایدار تاثیر می‌گذارد به طوریکه افراد گرفتار شده و گرفتار نشده در همه حال مستعد گرفتاری هستند.

وی اضافه کرد: افرادی که مبتلا شده بودند بعد از اینکه ابتلای چندباره را در بیماران دیدند الان موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند.  

صومی تصریح کرد: شیرخوار مبتلا به کرونا داریم و طبق آخرین آمار تعداد مبتلایان زیر ۱۵ سال در حال افزایش است.


وی با بیان اینکه سوال می‌شود که برخی تجهیزات از جمله آمپول آی وی آی جی یا سایر موارد کم است، گفت: قبول داریم که در این موارد کمبود داریم ولی برای برخی از بیماران  مجموعه خود استفاده ورده و نتیجه‌ای نگرفتیم و اگر  بدانیم که یک آمپول برای بیمار مبتلا خوب است، قطعا کوتاهی نمی‌کنیم و حتی برخی از این آمپول‌ها را با قیمت بالا خریداری کردیم ولی کسی نتیجه نکرد.

در پلاسمای خونی به ما کمک کنید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی از رسانه‌ها درخواست کرد تا زمینه استفاده از پلاسمای خونی در بین جامعه و بیماران بهبودیافته کرونا مخصوصا جوانان و مردان فراهم سازند.

وی گفت: البته پلاسمای خونی در استان انجام گرفته ولی در حد وسیع نبوده است زیرا اصلا استقبال خوبی هم نشده است.

انتهای پیام/60027/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول