اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

دور پنجم کاوش معبد لائودیسه نهاوند آغاز شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت: به منظور کشف معبد لائودیسه و تغیین تکلیف منازل مسکونی واقع در بافت تاریخی دور پنجم کاوش معبد آغاز شد.

دور پنجم کاوش معبد لائودیسه نهاوند آغاز شد

محسن جانجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند اظهار کرد: به منظور کشف معبد لائودیسه و تغیین تکلیف منازل مسکونی واقع در بافت تاریخی دور پنجم کاوش معبد آغاز شد.

وی با بیان اینکه این کاوش با ۷۰۰ میلیون تومان به سرپرستی محسن جانجان و مشاوره دکتر رهبر باستان شناس معروف انجام می‌شود گفت: به منظور ادامه کاوش در منطقه دوخواهران نهاوند مجوز لازم  مدت یک ماه صادر شده و ما امیدواریم که طی این مدت بتوانیم به معبد دست پیدا کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت: در این کاوش  منطقه به منطقه گمانه‌زنی صورت گرفته و در صورت دست نیافتن به آثاری مبنی بر وجود معبد از عرصه خارج شده و افراد می‌توانند در این منطقه ساخت و ساز کنند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از زمان کشف کتیبه سنگی افزود: در سال ۱۳۸۴ اولین مرحله کاوش در منطقه دوخواهران که بر اساس کتیبه مذکور احتمال معبد لائودیسه در این منطقه را قوت داده بود انجام شد  و در چندین گمانه‌زنی آثاری که مربوط به دوره های مختلف تاریخی بود، به دست آمد.

قابل ذکر است در سال ۱۳۲۲ باستان ‌شناسان با حضور در شهر نهاوند از تپه‌ای واقع در منطقه قدیمی دوخواهران کتیبه‌ای به خط یونانی یافتند که به آنتیوخوس سوم تعلق داشت، بر اساس این کشف و ترجمه آن به زبان فارسی مردم و مسوولان حساسیت زیادی برای کشف معبد پیدا کردند. پس از آن پروفسور گریشمن باستان شناس بزرگ فرانسوی در سال ۱۳۲۵ برای بررسی محل معبد راهی نهاوند شد اما ساخت و سازهای انبوه در منطقه دوخواهران و همچنین زیر و رو شدن لایه‌های خاک در منطقه وی را برای کشف معبد نا امید ساخت.

با توجه به احتمال وجود معبد لائودیسه در این منطقه در سال ۱۳۲۷ محله دوخواهران و قلعه یزدگرد یکجا به ثبت آثار باستانی رسید که با حساسیت زیاد نسبت به این منطقه از این سال تا سال ۱۳۸۴ هیچگونه حفاری و کاوشی برای کشف و شناسایی معبد فوق صورت نگرفت و برای نخستین بار در سالهای ۱۳۸۴، ۹۰ و ۹۱ با همت میراث فرهنگی استان و نهاوند تیمی به سرپرستی دکتر رهبر باستان شناس بزرگ ایران بیش از ۵۰ گمانه در شرایط بسیار سخت در منطقه مورد نظر زده شد که اگر چه منجر به کشف معبد نشد اما نتایج مثبتی را در برداشت و وجود معبد در محله دو خواهران را محرز ساخت.

شهرستان نهاوند از قدیمی‌ترین شهرهای کشور بوده که در دوران ساسانیان پایتخت تابستانی این سلسله بوده است، نهاوند دارای ابنیه تاریخی، فرهنگی و تپه‌های باستانی زیادی است که تاکنون 110 اثر آن ثبت آثار ملی شده است. حمام حاج آقا تراب، مسجد جامع بازار، تپه گیان و تپه سام گبری روستای باباقاسم از مهمترین ابنیه و آثار تاریخی این شهرستان است.

انتهای پیام/ 3140/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول