اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

شوخی با کرونا تا کشف واکسن ممنوع! / طب سنتی به داد بیماران کرونایی رسید

شهروندان پایتخت نشین اگرچه نگران شیوع کرونا هستند اما از سوی دیگر بسیاری از مردم هم به نکات مربوط به اصول بهداشتی بی‌توجه بوده و به راحتی در اماکن عمومی در حال تردد هستند. همین مساله ممکن است موجب تشدید شیوع کرونا در تهران شود.

شوخی با کرونا تا کشف واکسن ممنوع! / طب سنتی به داد بیماران کرونایی رسید

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه صبح نو در گزارشی نوشت: «موج دوم کرونا از چه زمانی آغاز می‌شود؟ چرا با گرم شدن هوا کرونا تمام نشد؟ اگر آمار زیاد شده چرا محدودیت‌ها کم شده‌اند.» این سوالات و گزاره‌ها مواردی هستند که این روزها از سوی افکارعمومی مورد توجه قرار گرفته‌اند. اینکه زندگی با کرونا و ترس‌هایش تا چه زمانی ادامه خواهد داشت نگرانی بسیاری از مردم است.
این نگرانی‌ها در حالی وجود دارند که دیروز اعلام شد تست کرونای 2573‌ نفر از هموطنان نیز به تازگی مثبت اعلام شده و آن‌ها نیز به آمار بیماران جدید کووید 19 اضافه شده‌اند و متاسفانه تعداد جانباختگان ویروس منحوس در کشور به 9‌ هزار و 742‌ نفر رسید. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۲۸۹۸‌ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که تا کنون یک میلیون و ۴۴۹‌هزار و ۴۲۰‌آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و آذربایجان‌شرقی در وضعیت قرمز قرار دارند و در استان‌های فارس و کرمان افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ مشاهده شده است.

تنها 20‌درصد تهرانی‌ها کرونا گرفته‌اند

شهروندان پایتخت نشین اگرچه نگران شیوع کرونا هستند اما از سوی دیگر بسیاری از مردم هم به نکات مربوط به اصول بهداشتی بی‌توجه بوده و به راحتی در اماکن عمومی در حال تردد هستند. همین مساله ممکن است موجب تشدید شیوع کرونا در تهران شود.
البته فرمانده عملیات مقابله با کرونا دیروز با بیان اینکه کرونا در مناطق 2، 4، 5 و 14‌ بالاترین آمار شیوع را داشته، گفت: پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که حدود ۲۰‌ درصد مردم تهران تاکنون به کرونا مبتلا شده‌اند.
آقای علیرضا زالی همچنین از رشد پاندمی کووید۱۹ با شیبی ملایم در تهران خبر داد و افزود: ماهیت سینوسی  و پیچیده این ویروس فرازو فرودهایی را در زمینه آماری ایجاد می‌کند که باید بررسی و مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: مطلقاً عبور استان یا منطقه‌ای از پیک کرونا به معنای گارانتی یا مصونیت از بیماری نیست؛ بنابراین تا زمانی که واکسن و درمان قطعی این بیماری در سطح گسترده توزیع نشود، تمامی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر عاری شدن ویروس غلط است.
زالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مسافرت رفتن به صورت قطعی آمار مبتلایان به کرونا را افزایش می‌دهد، بیشترین آمارهای سفرهای بین‌استانی را مربوط به شهروندان تهرانی عنوان کرد.
وی با بیان اینکه تراکم جمعیتی و تنوع مشاغل نحوه کنترل اپیدمی کووید ۱۹ را در کلانشهر تهران با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است، از تلاش‌های مجموعه بهداشتی در راستای ارائه خدمات بهداشتی قدردانی و بر ضرورت تامین نیروی انسانی و اعتبارات در این حوزه تاکید کرد.
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران آموزش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استمرار رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را راه‌حل مناسبی برای کاهش بار بیماری کرونا دانست و نسبت به کمرنگ‌شدن توجه به توصیه‌ها از سوی مردم ابراز نگرانی کرد.
زالی با اشاره به اینکه ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران در مقایسه با سایر نقاط کشور از وضعیت استثنایی برخوردار است، طراحی راهکارهای اساسی برای مقابله با گسترش ایپدمی کرونا را در این حوزه خواستار شد.
وی یکی از مهم‌ترین رویکردها را برنامه‌ریزی مدون و منظم درمانی و بهداشتی در راستای ارائه خدمات با کیفیت‌تر به مردم ذکر کرد و گفت: تجمعات، تراکم جمعیت در بازاربزرگ تهران، بازگشایی تالارهای عروسی و عزا و مسافرت‌های بین‌شهری می‌توانند ساختارهای بهداشت و درمان را با چالش‌های اساسی روبه‌رو کنند. وی در خاتمه افزایش خدمات سرپایی مراقبت ۱۶ و ۲۴ ساعته کرونا در تهران را خواستار شد.

تداوم شیوع کرونا در فصل گرما
در همان روزهای اولی که کرونا شیوع یافت و شدت گرفت، گفته می‌شد چون این بیماری ویروسی است با فرارسیدن فصل گرما کاهش خواهد یافت، اما شواهد فعلی نشان می‌دهد که با شیوع فصل گرما نیز این اتفاق نیفتاد و کرونا همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. در این شرایط پزشکان و متخصصان بیماری‌های عفونی توصیه‌هایی را برای مقابله با این بیماری در فصل گرما ارائه کرده‌اند. فصل تابستان زمان گشت‌و‌گذار و تفریح برای خانواده‌هاست، اما تابستان امسال این شیوه از سبک زندگی هم باید تغییر کند.
البته شما در این فصل می‌توانید در فضاهای باز و آن هم با در نظر گرفتن شرایط احتیاطی حضور داشته باشید اما نکته دیگر این است که گرمای هوا موجب خواهد شد تا در فضاهای سربسته و خنک حاضر شوید که همین نکته می‌تواند تهدیدی برای سلامت مردم باشد.
از همین‌رو گفته می‌شود رعایت دستورالعمل‌ها، فراهم ساختن شرایط تهویه مطلوب، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از جمله نکات ضروری در چنین شرایطی است. این در حالی است که بر اساس تحقیقات جدیدی که در یک رستوران چینی صورت گرفته، مشخص شده است حتی در مواقعی که افراد در میزهای جداگانه از فرد آلوده به کروناویروس نشسته باشند درصورتی که در مسیر جریان هوای تجهیزات سرمایشی باشند ممکن است به ویروس آلوده شوند.
از دیگر مواردی که در رابطه با خطر ابتلا به کروناویروس مطرح است انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش کردن در فضاهای باز است. مطالعاتی ارائه شده است که نشان می‌دهد ورزش کردن بدون ماسک می‌تواند خطرساز باشد اما کارشناسان بیماری‌های عفونی بر این باورند که با حفظ فاصله مناسب از دیگران، نگرانی در مورد خطر ابتلا به بیماری کووید‌۱۹ وجود نخواهد داشت.
همچنین مسافرت‌های جاده‌ای با غیر از اعضای خانواده از دیگر موارد مساله‌ساز است. فضای بسته خودرو و حضور چندین نفر برای مدت چند ساعت در این فضای بسته، خطرساز است. می‌توان خطر ابتلا به بیماری کووید‌۱۹ در فضای خودرو را با باز کردن شیشه، استفاده از ماسک و در صورت امکان رعایت فاصله‌گذاری کاهش داد. اما استخر و تفریحات آبی هم از ویژگی‌های فصل تابستان است که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت. در این ارتباط هم شواهدی مبنی بر انتقال کروناویروس از طریق آب وجود ندارد و بنابراین خطر ناشی از حضور در استخرها به عدم رعایت نکات بهداشتی در این فضاها و ازدحام و تماس با افراد حاضر در محوطه استخر پیش از شنا کردن مربوط می‌شود.

طب سنتی، دوران بستری‌شدن بیماران کرونایی را کوتاه کرد

چهار ماه است که کرونا در کشور شیوع یافته است و در این مدت غیر ‌از داروهای شیمیایی مختلفی که برای درمان و مقابله با کرونا به کار بسته شده است، داروهای سنتی ایرانی هم از سوی برخی معرفی و تجویز شده‌اند. شاید همین توصیه‌ها بود که موجب شد تا قیمت زنجبیل یا دارچین سر به فلک بزند. اگرچه وزارت بهداشت در کنار استفاده از داروهای شیمیایی، نگاهی به داروهای گیاهی و سنتی کشورمان نیز داشت.

در همین ارتباط معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت به نتایج استفاده از داروهای طب سنتی اشاره کرده است. دکتر علیرضا عباسیان در این‌باره از کوتاه‌شدن زمان بستری مبتلایان به کووید۱۹ به دنبال مصرف این داروها (همزمان با سایر درمان‌های اصلی) خبر داده است.
وی در تشریح این مساله به ایسنا گفته است: «البته قصد داریم تا انتشار مقالات و نتایج دقیق کارآزمایی صبر کنیم تا دقیق‌تر با مردم صحبت کنیم.»
وی درباره نتایج فعلی به‌دست‌آمده درخصوص این داروها، افزود: در حالی که به‌طور میانگین بیماران کرونایی حدود پنج روز در بیمارستان بستری بودند، بیماران مورد مطالعه ما که از داروهای طب سنتی هم در کنار سایر درمان‌های اصلی استفاده می‌‌کردند، دو روز زودتر از بیمارستان مرخص ‌شدند. همین موضوع از آنجایی که هزینه‌های بخش سلامت را کاهش می‌دهد بسیار حائز اهمیت است.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی علائم بیماری کووید ۱۹ به دنبال مصرف این داروها سریع‌تر بهبود یافته است، تاکید کرد: البته این کارآزمایی خیلی سخت انجام شده است. متاسفانه بستر لازم برای انجام تحقیقات طب ایرانی در تمام زمینه‌ها فراهم نیست، زیرا عموما طب نوین در مراکز درمانی برقرار است و حس عدم اطمینان نسبت به تدابیر، داروها و دستورات طب ایرانی وجود دارد. این عدم اطمینان سبب می‌شود یک مرکز پژوهشی که بودجه پژوهشی محدودی هم دارد، ترجیح دهد آن بودجه را برای پژوهش‌های رایج طب نوین صرف کند. یا در مواردی که حساسیت مردم نسبت به بیماری زیاد است، احساس ریسک نسبت به طب سنتی پدید می‌آید.
وی با اشاره به اینکه در طب رایج تکیه بر دستورات بین‌المللی است، ادامه داد: از این رو هر اتفاقی بیفتد، پاسخی برای آن در قانون وجود دارد، در صورتی که برخی درمانگران تصور می‌کنند اگر درمان طب سنتی را در پیش بگیرند، بیم آن را دارند که حال بیمار بدتر شود یا شکایتی رخ دهد. همین موضوع سبب می‌شود مدیران و درمانگران چندان وارد حوزه درمان طب سنتی نشوند، ولی با وجود این محدودیت‌ها و شرایط اندکی که فراهم شد، طب ایرانی خوش درخشید و مجموعه‌ای فراهم شد تحت عنوان برنامه ملی پیشگیری و درمان‌های کمکی طب ایرانی برای کرونا که به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ابلاغ شد.
دکتر عباسیان با تاکید بر اینکه کارآزمایی بالینی داروهای طب سنتی در زمینه کمک به درمان بیماری کووید۱۹ با رضایت کتبی بیمار آغاز می‌شود، تصریح کرد: تمام استانداردهای یک‌ پژوهش‌ اجرا می‌شود و درمان با این روش با کسب رضایت بیمار یا خانواده او آغاز شده است.

سرآغاز موج دوم

کرونا این روزها در آمریکای جنوبی می‌تازد و در جدول کشورهایی که بیشترین تعداد مبتلایان را دارند می‌توانید نام چند کشور مربوط به آمریکای‌جنوبی را ببینید. در کشورهای دیگر هم این بیماری همچنان حضور دارد و علائمی از کاهش آن مشاهده نمی‌شود. اما مروری بر بیماری‌هایی که پیش از این در جهان همه‌گیر شده بودند اطلاعات بیشتری از تداوم شیوع آن‌ها می‌دهد.
در گزارشی که ایسنا در این باره منتشر کرده، آورده است که موج دوم آنفلوآنزای اسپانیایی که حدود یک قرن قبل رخ داد، نسبت به موج اول آن مرگبارتر بود. همچنین در تشریح موج دوم یک بیماری گفته شده که در شباهت آن می‌توان امواج دریا را متصور شد. به عبارت دیگر هر موج دریا شبیه یک موج شیوع بیماری است. اگرچه تاکنون تعریف دقیق و رسمی درباره موج دوم بیماری کرونا ارائه نشده است. این در حالی است که برخی کارشناسان هر‌گونه افزایش را موج دوم شیوع بیماری تلقی می‌کنند اما اغلب ناهمواری موج اول است. این شرایط در برخی  ایالت‌های آمریکا مشاهده شده است. برای آنکه بتوان پایان شیوع یک موج بیماری را اعلام کرد لازم است ویروس تحت کنترل درآمده و موارد ابتلا به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند. به عبارت دیگر شروع موج دوم بیماری مستلزم افزایش پایدار موارد ابتلا به بیماری است.

کرونا 9 میلیون نفری شد

آنطور که پیش‌بینی می‌شد، دیروز کرونا 9 میلیون نفری شد تا در 213 کشور جهان همچنان پیشروی کند.
جدیدترین آمار منتشرشده از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی ورلداُمتر حاکی از آن است که شمار قربانیان کروناویروس جدید به ۴۷۰ هزار و ۷۰۳ نفر رسیده و تاکنون ابتلای ۹ میلیون و ۴۶ هزار و ۲۱۵ نفر نیز به این بیماری تأیید شده است. همچنین بنا بر تازه‌ترین آمارها تاکنون چهار میلیون و ۸۳۸ هزار و ۳۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته‌اند.
از میان سه میلیون و ۷۳۷ هزار و ۱۵۳ مورد ابتلای فعال در سراسر جهان، سه میلیون و ۶۸۲ هزار و ۴۱۹ مورد معادل ۹۹ درصد از کل موارد وضعیت خفیف داشته و فقط ۵۴ هزار و ۷۳۴ مورد معادل یک درصد از کل موارد در وضعیت وخیم قرار دارند. همچنین از پنج میلیون و ۳۰۹ هزار و ۶۲ پرونده مختومه بیماران مبتلا به کرونا چهار میلیون و ۸۳۸ هزار و ۳۵۹ نفر معادل ۹۱ درصد از موارد بهبود یافته و ۴۷۰ هزار و ۷۰۳ نفر معادل ۹ درصد از موارد جان خود را از دست داده‌اند.
آمریکا همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید۱۹ قرار داشته و بیشترین آمار قربانیان و مبتلایان به این بیماری را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر برزیل و روسیه به لحاظ تعداد مبتلایان به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جای ‌گرفتند و برزیل و انگلیس نیز پس از آمریکا بیشترین شمار قربانیان ناشی از کروناویروس را به خود اختصاص داده است.
کشورهای آلمان با ۱۹۱ هزار و ۵۷۵ مبتلا، ترکیه با ۱۸۷ هزار و ۶۸۵ مبتلا، مکزیک با ۱۸۰ هزار و ۵۴۵ مبتلا، پاکستان با ۱۷۶ هزار و ۶۱۷ مبتلا، فرانسه با ۱۶۰ هزار و ۳۷۷ مبتلا، عربستان سعودی با ۱۵۷ هزار و ۶۱۲ مبتلا، بنگلادش با ۱۱۲ هزار و ۳۰۶ هزار مبتلا و کانادا با ۱۰۱ هزار و ۳۳۷ مبتلا تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار مبتلا به کرونا را گزارش داده‌اند.
سپس آفریقای جنوبی با ۹۷ هزار و ۳۰۲ مبتلا، قطر با ۸۷ هزار و ۳۶۹ مبتلا، چین با ۸۳ هزار و ۳۹۶ مبتلا، کلمبیا با ۶۸ هزار و ۶۵۲ مبتلا، بلژیک با ۶۰ هزار و ۵۵۰ مبتلا، بلاروس با ۵۸ هزار و ۵۰۵ مبتلا، سوئد با ۵۶ هزار و ۴۳ مبتلا، مصر با ۵۵ هزار و ۲۳۳ مبتلا و اکوادور با ۵۰ هزار و ۶۴۰ مبتلا بیش از ۵۰ هزار مورد ابتلا را تاکنون ثبت کرده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول