اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

96 درصد از حجم آب استان البرز در یک سال مصرف می‌شود

مدیرعامل آب و فاضلاب استان البرز با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در البرز بیشتر از سایر استان های کشور است، گفت: در این استان هیچ ذخیره ای از سهمیه یک ساله آب نخواهیم داشت و بیش از 96 درصد از حجم آب توسط مردم و حوزه صنعت و کشاورزی مصرف می‌شود.

96 درصد از حجم آب استان البرز در یک سال مصرف می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، ذوالفقار مهدی زاده، مدیرعامل آب و فاضلاب استان البرز، گفت: حدود ۸۰درصد آب شرب البرزی ها از طریق  ۵۲۰ حلقه چاه  تامین می شود.

وی با بیان اینکه تنها ۲۰درصد آب شرب مورد نیاز استان از آب های سطحی و سدها تامین می شود، ادامه داد: استفاده بیش از حد از منابع آب های زیر زمینی باعث شده طی یک دهه گذشته عمق چاه‌ها از میانگین ۱۵۰ متر به ۲۰۰‌تا ۳۰۰ متر رسیده برسد.

 وی ادامه داد: 96 درصد از آب استان البرز در طول سال مصرف می‌شود در این میان حدود 80 درصد صرف کشاورزی و صنعت و مابقی توسط شهروندان البرزی مصرف می‌شود و ما نیز تدوین الگوی درست مصرف آب را در دستورکار خود قرار داده ایم.

مدیرعامل آب و فاضلاب  البرز با بیان اینکه منابع آبی استان رو به کاهش است و در حین حال ظرفیت های جدیدی برای برداشت آب نداریم، افزود: در کنار آن رشد جمعیتی در البرز را داریم؛ به گونه ای که بر اساس فروش انشعابات آب سالانه یکصد هزار نفر به جمعیت استان افزوده می شود و این مهم‌ سرانه مصرف آب را بالا می برد.

وی در ادامه با بیان اینکه سرانه مصرف آب شرب به ازای هر نفر در البرز ۲۱۰ لیتر در هر شبانه روز است، گفت: این در حالی است که استاندارد تدوین شده برای این مهم به ازای هر نفر ۱۵۰ لیتر و سرانه مصرف کشوری آن نیز ۱۹۰ لیتر در طول شبانه روز است.

مهدی زاده اشاره کرد: اختلاف حدود ۲۰ تا ۳۰ لیتری که میان سرانه مصرف آب توسط هر نفر در طول شبانه روز در البرز و سطح کشور وجود دارد، ناشی از مصرف آب شرب برای آبیاری باغچه ها، باغ ویلاها یا پرکردن آب استخر ویلاها است‌ که خیلی از آنها درون‌شهری نیز هستند.

وی با این توضیح که در نقاطی از استان البرز مانند اشتهارد حتی آب شربی که بتوان آن را شیرین کرده و برای عرضه بکار برد هم وجود ندارد عنوان کرد: در اشتهارد  شاهد توسعه بخش مسکن و صنعت هستیم که این موارد مطابق طرح طرح آمایش سرزمینی نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب البرز گفت: در فرودین و اردیبهشت ماه سال جاری تا رقم حدود ۱۲درصد افزایش مصرف آب را نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم،  در حال حاضر نیز حدود ۷ تا ۸درصد مصرف را در این قیاس با سال گذشته داریم.

به گفته مهدی زاده در فرودین و اردیبهشت ماه امسال هنوز کولرهای آبی نیز روشن نشده بود و بالا رفتن بخشی از مصرف آب به دلیل افزایش شستشوها و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا بوده است‌.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول