اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

حضور سینمای ایران در بازار فیلم مجازی جشنواره کن/ برگزاری جشنواره فیلم مهاجرت در استانبول

در اولین دوره بازار مجازی جشنواره بین‌المللی فیلم کن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با عرضه جدیدترین آثار مستند و انیمیشن حضور دارد.

حضور سینمای ایران در بازار فیلم مجازی جشنواره کن/ برگزاری جشنواره فیلم مهاجرت در استانبول

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، طبق اعلام روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در اولین دوره بازار مجازی جشنواره بین‌المللی فیلم کن که از امروز دوم تیر ۹۹‌ آغاز شده است و به مدت ۵ روز ادامه خواهد داشت، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با عرضه جدیدترین آثار مستند و انیمیشن حضور دارد.
این اولین دوره‌ای است که بازار فیلم کن به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان به شکل مجازی و با حضور نمایندگان بیش از ۵۰ کشور جهان برگزار می‌شود.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای ارائه تولیدات مستند و انیمیشن خود در این بازار شرکت دارد و در کنار آن، مستندهای روز دنیا را برای شرکت در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» دعوت خواهد کرد.
سینمای ایران در بازار فیلم مجازی جشنواره کن حضور پُررنگی را تجربه می‌کند و در «چتر سینمای ایران» در کنار بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جشنواره جهانی فیلم فجر، هفت موسسه و شرکت پخش شامل «هنر و تجربه»، الی ایمیج، هنر هفتم، پرشیا فیلم، اِی آی فیلم پرو، خانه فیلم و ایری ایماژ حضور دارند.

* ۱۰۰ سال تاریخچه اتوبوسرانی تهران مستند می‌شود
فیلم مستند «یکصد سال تاریخچه اتوبوسرانی تهران» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «نیما مهدیان» در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید می‌شود.
مهدیان درباره‌ ساخت مستند «یکصد سال تاریخچه اتوبوسرانی تهران» گفت: اتوبوس تغییرات بسیاری در فرهنگ عامه ایجاد کرد و در این مستند مخاطب تنها شاهد سیر تاریخی اتوبوس در تهران نخواهد بود، بلکه رفتارشناسی مردم هم مدنظر است. اتوبوس جزء معدود پدیده‌های نوین در یک قرن اخیر است که تمامی طبقات اجتماعی با آن سر و کار داشتند و شرکت اتوبوسرانی تهران بزرگ‌ترین اجتماع کارگری خاورمیانه محسوب می‌شده که ۱۷ هزار نفر نیرو در آن فعالیت می‌کردند.
وی در خصوص شیوه روایت این مستند توضیح داد: نگرش من به مستند، طنز و بازسازی است اما نظر دوستان در شورای مرکز گسترش این بود که مستندی محض بسازم. به همین دلیل باید از منابع آرشیوی استفاده می‌کردم که کاری دشوار است، چون متولی مشخصی ندارد و منابع در این زمینه بسیار پراکنده است.
مهدیان ادامه داد: حدود ۵ ماه است در تلاش برای گردآوری اطلاعات هستم و با سازمان‌های مختلفی از جمله صداوسیما، فیلمخانه، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و... ارتباط گرفتم تا شاید بتوانم اطلاعات بیشتری به دست بیاورم. تصویربرداری بخشی از مصاحبه‌ها آغاز شده و با وجود شیوع بیماری کرونا که باعث شد تولید فیلم در مقطعی متوقف شود، قصد داریم این روزها مراحل تولید فیلم را پیش برده و با این مستند در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت حضور پیدا کنیم.

* جشنواره بین‌المللی فیلم مهاجرت در استانبول برگزار شد

«جشنواره بین المللی فیلم مهاجرت» در استانبول طی مراسمی با حضور مجازی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برگزار شد.
در این جشنواره که با حمایت نهاد ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و خبرگزاری «آناتولی» برگزار شد، فیلم «برای سما» به کارگردانی وعاد الکاتب و ادوارد واتس جایزه بهترین فیلم بلند را کسب کرد.
نوری بیلگه جیلان، کارگردان معروف ترکیه‌ای که ریاست هیئت ۷ نفره داوری بخش رقابت فیلم‌های بلند این جشنواره را بر عهده داشت، در باره این فیلم گفت: جایزه بهترین فیلم بلند این جشنواره را یک فیلم مستند کسب کرد. این فیلم‌ قادر به بهم زدن به برداشت‌های‌مان نسبت به تحولات در سوریه است.
همچنین فیلم «مانند پسرم» اثر کوستانزا کوداتریگیلیو از ایتالیا نیز برنده جایزه «فیلمنامه الهام‌بخش» و فیلم «کودکان ساحل» به کارگردانی آمیلا ننی (Amelia Nanni) از بلژیک نیز برنده جایزه «بهترین فیلم کوتاه» شدند.
در بخش رقابتی فیلم کوتاه مجزا با عنوان «در یک قایق» نیز فیلم «در آنجا» به کارگردانی زینب کوپرولو از ترکیه برنده شد.
از سوی دیگر فیلم «اسکار و لیلی» اثر آرش ریاحی، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی تبار که به تلاش دولت اتریش برای اخراج خواهر و برادر پناهجوی چچنی به همراه مادرشان پرداخته نیز مانسیون ویژه داوران را گرفت.
فیلم‌هایی که در ۵ سال اخیر در جشنواره‌های بین‌المللی مهم موفق به کسب جایزه‌ شده‌اند، در دو بخش فیلم بلند و کوتاه رقابت کردند که به بهترین‌های هر بخش به ترتیب جایزه ۱۵ هزار و ۵ هزار یورویی تعلق گرفت.
همچنین به اثر برتر در بخش رقابتی فیلم کوتاه مجزا با عنوان «در یک قایق» نیز هزار یورو اهدا شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول