اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

ضرورت ریل‌گذاری اساسی در حوزه فرهنگ/ نصیرایی: سخنان قمی برای برخی تفهیم نشد

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی روز یکشنبه ۲۵ خرداد با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از وضعیت فرهنگی کشور و مشکلات، کمبودها و حواشی آن پرداخت که این سخنان با واکنش‌های مختلفی روبرو شد.

ضرورت ریل‌گذاری اساسی در حوزه فرهنگ/ نصیرایی: سخنان قمی برای برخی تفهیم نشد

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی روز یکشنبه ۲۵ خرداد با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از وضعیت فرهنگی کشور و مشکلات کمبودها و حواشی آن پرداخت.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مجلس شورای اسلامی به بیان برخی کمبود‌ها، مشکلات و بی‌مهری‌ها به حوزه فرهنگ اشاره کرد که از جمله آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

* استقبال ضعیف نمایندگان مجلس برای عضویت در کمیسیون فرهنگی
* عدم تشکیل جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی طی ۴ ماه گذشته
* بر زمین ماندن موضوع نقشه مهندسی فرهنگی که پس از ۴۰ جلسه به تصویب رسیده
* بودجه فرهنگی کشور که معادل نیم درصد کل بودجه های سال کشور است
* شلختگی در پرداخت بودجه‌های فرهنگی به نهادهای مختلف
* رها شدن فضای مجازی و در عین حال افزایش پهنای باند اینترنت و اختصاص آن به شبکه‌های اجتماعی دارای مشکل
* مشکلات مردم غیزانیه خوزستان با وجود ۹۸۵ حلقه چاه نفت در این منطقه

واکنش‌های مختلف به سخنان رئیس سازمان تبلیغات در مجلس

این سخنان بلافاصله با واکنش‌های مختلفی روبرو شد، برخی به تحسین رئیس سازمان تبلیغات اسلامی پرداختند که مشکلات زیربنایی فرهنگ را مطرح کرد و برخی هم به نقد وی پرداختند و سازمان تبلیغات را هم یکی از نهاد‌های مورد خطاب نکات حجت‌الاسلام قمی برشمردند. برخی هم عقیده داشتند وی باید به جای انتقاد از دیگر نهاد‌های فرهنگی، گزارشی از عملکرد سازمان تبلیغات در مجلس مطرح می‌کرد.

سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از نهاد‌های مهم در حوزه فرهنگ باید پاسخگوی برخی مشکلات و نارسایی‌ها در این عرصه باشد اما در موضوع بیان مشکلات کلان باید به اختیارات نهاد‌ها، مأموریت‌های محوله به آنها، سیاست‌های کلی، موانع قانونی، توجه و دغدغه نهاد‌های حاکمیتی مانند دولت و مجلس، بودجه‌ها و... توجه کرد. اما آنچه واضح است این است که در حوزه فرهنگ نیازمند بازنگری اساسی در تعیین اولویت‌ها، مشخص شدن سهم دستگا‌ه‌ها، جلوگیری از موازی‌کاری و... هستیم.

حجت‌الاسلام قمی امروز در ادامه همین بحث در صفحه شخصی‌اش نوشت:

گفتم یه ذره فضا آروم شه بعد بنویسم.
راست و حسینی‌ش ما فرمایش امام راحل رو جدی گرفتیم که مجلس در راس امور است.وقت گذاشتن برای مرور و ژرف‌کاوی در مکتب امام برای همه‌مون لازمه.خصوصاً اون‌جایی که امام‌ فرمودند تبلیغات در راس امور است.
این نسل در عین شوخ‌طبعی و طنازی، یاد گرفته جدّی باشه و هر مساله‌ی مهمی رو محکم اخذ کنه.
در ۲۰ماه گذشته از حدود ۱۳۰درخواست ملاقات نماینده‌های عزیز مجلس استقبال کرده‌ام و هم‌چنین برای حضور در کمیسیون‌های فرهنگی، آموزش و تحقیقات، تلفیق و فراکسیون روحانیت چندین‌بار به بهارستان رفته‌ام. بماند که هر بار ریخت و «معماری» ساختمان مجلس به تنهایی برای هجوم غصه‌ی دیرینِ بی‌توجهی به فرهنگ ایرانی،‌ اسلامی به ذهنم کافی بوده. ما فرهنگ رو به تعبیر حضرتِ روح‌الله منشأ همه‌ی خوش‌بختی‌ها و بدبختی‌ها می‌دونیم و درک کسانی از فرزندان معنوی امام که همه چیز را فقط و فقط از زاویه‌ی دید صندلی قدرت تحلیل می‌کنند برامون دشواره.
این بار با موضوع «چالش‌های فرهنگی کشور» دعوت شدم به صحبت در جلسه‌ی علنی مجلس.
یک سینه سخن موج می‌زند در دهان من به نمایندگی از دغدغه‌مندان فرهنگ.
واقع‌ش از حرف آقای قالیباف هم خوش‌حال شدم. معلوم شد هستند مسئولینی که حاضرند مخاطب بایدها شمرده شوند. گرچه حقیقتاً مخاطب عرایض بنده عمدتاً روسای قوا بودند و بعدش مجلس شورای اسلامی.
واضح است که هر کس باید وظایف خود را تمام و کمال بپذیرد.
محمدباقر قالیباف رو دوست دارم. یک دلیلش علاقه‌ حاج قاسمه به او. یکیش هم جدیتی که داره. نسل ما یاد گرفته رئیسی و جلیلی و قالیباف و احمدی‌نژاد و رضایی و فتاح و ... رو دوست داشته باشه تا وقتی که سرباز و پای کار انقلابند و در عین حال یه ‌دو جین انتقاد هم به هرکدوم وارد بدونه و وقت مطالبه‌گری هم تسامح رو روا ندونه.
دلم برای حاج قاسم تنگ شده. برای سیدحسن نصرالله هم. نمی‌دونم چرا توی مجلس میون اون همه روحانی دل‌سوز جای سیدحسن رو خالی می‌دیدم. خدا حفظ‌ش کنه برای آقا.
خیلی دل‌چسب بود وقتی تعداد زیادی آدم‌حسابی توی مجلس به مثابه‌ عصاره‌ی فضایل ملت می‌دیدم.دلم برای خیلی‌هاشون تنگ شده بود.اما راستش تعداد پایین ثبت نام عضویت در کمیسیون فرهنگی تلخ بود. اون هم بعد از تاکید آقا به اولویت فرهنگ و اقتصاد. به نظرم رسید حرف‌های مهم رو باید در محضر مردم، با نماینده‌های مردم طرح کرد برای چاره‌اندیشی.
لُبِّ عرض حقیر هم چند جمله بود؛
یکی‌ش همین مظلومیت فرهنگ
دومی‌ش آشفتگی اوضاع حکمرانی عرصه‌ی فرهنگ
سومی‌ش هم غصه‌ی ندیدن گره‌گشا و کار راه‌انداز بودن فرهنگ.
ان‌شاءالله در «کنفرانس خبری» تابستان هم گزارش مبسوط نهضت تبلیغات اسلامی هم تفصیل مباحث تحلیلی رو عرض می‌کنم.
درباره‌ی فضای مجازی هم همین مثال فعلاً کفایت می‌کنه که توییتر با فضای نسبتا سالم‌تر فیلتر شده و اینستاگرام بدون هرگونه مدیریتی کاملاً رها شده است.
عرض حقیر هم اساساً مدیریته نه فیلتر.همون کاری که اغلب کشورهای دنیا طی قرارداد با صاحبان شبکه‌های اجتماعی، برای تامین منافع ملی‌شون، محدوده و جریمه برای پلت‌فرم و سرویس‌دهنده معیّن می‌کنند.
راستی یادم رفت بگم یحتمل با عرایض حقیر اجحافی ناخواسته در حق دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی شده باشه. انصافا آقای دکتر عاملی برای برداشتن بار شورای مهندسی فرهنگی زحمت فراوون کشیدند و بالاخره این شورای مهم سال قبل در دوره‌ی دبیری ایشون تشکیل شد.
هرچه از درد فرهنگ گفتم یک از هزار بود و این همه واکنش در پی داشت. تازه اول بحث و گفتگوست. همه‌مون باید صبر و سعه‌ی بیشتری به خرج بدیم.
موجیم که آسودگی ما عدم ماست.

 

در این خصوص به سراغ یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس رفتیم و نظر وی را درباره مشکلات فرهنگی و سخنان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مجلس جویا شدیم.

آنچه در صحنه فرهنگ رخ می‌دهد نیاز به بازنگری اساسی دارد

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی کشور نیاز به بازنگری اساسی دارد، گفت: آنچه امروز در صحنه فرهنگی کشور رخ می‌دهد و نهادهای مختلف مطابق با آن عمل می‌کنند متناسب با گام دوم انقلاب و مأموریت‌های نظام اسلامی نیست و ضروری است نهادی مانند مجلس شورای اسلامی در این خصوص ریل‌گذاری جدید و نقشه راه ترسیم کند.

فرهنگ از جمله موضوعات اساسی بیانیه گام دوم و فرمان آتش به اختیار رهبر معظم انقلاب است اما ساختار‌های موجود جوابگوی آن نیست

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هم در بیانیه گام دوم انقلاب و همچنین در طرح موضوع آتش به اختیار موضوعات فرهنگ و اقتصاد را جزو اولویت‌ها برشمردند، اما آنچه می‌بینیم این است که ساختارهای موجود جوابگوی نیاز نظام اسلامی در حوزه فرهنگ نیست و ضروری است در این راستا بازنگری اساسی صورت گیرد.

موازی‌کاری دستگاه‌های فرهنگی باوجود کارهای فراوان بر زمین‌مانده

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی موازی‌کاری را یکی از مشکلات اساسی حوزه فرهنگ برشمرد و گفت: امروز در حوزه فرهنگ کارهای زمین مانده و مورد غفلت بسیاری داریم اما ملاحظه می‌کنیم در بسیاری از حوزه‌ها نهادهای مختلف با هم موازی‌کاری دارند از این رو باید در این زمینه فکر اساسی و زیربنایی شود تا بتوان همه نیازها را به درستی شناسایی و با تقسیم کار درست بین نهادهای مختلف در راستای حل مشکلات فرهنگی کشور گام برداشت.

حضور حجت‌الاسلام قمی در کمیسیون روحانیون مجلس و طرح مشکلات فرهنگی با وی

این نماینده مجلس با اشاره به صحبت‌های حجت‌الاسلام قمی در صحن علنی مجلس گفت: حدود یک ماه قبل حجت‌الاسلام قمی در فراکسیون روحانیون مجلس حضور پیدا کرد و آنجا را به ایشان گفتیم که ساختارهای موجود جوابگوی نیاز کشور نیست و باید مشکلات و کمبودها در حوزه فرهنگ شناسایی و مطرح شود و ما از ایشان خواستیم که این مشکلات و کمبودها را به عنوان مسئول یکی از سازمان‌های فرهنگی کشور شناسایی و در مجلس مطرح کنند.

نهادی مانند سازمان تبلیغات مشکلات فرهنگی را بهتر از نهاد‌های بیرون گود می‌بیند

وی ادامه داد: آنچه ما از ایشان خواستیم این بود که بگویند کمبودها و مشکلاتی که برطرف کردنش در اختیار ایشان نیست و فراتر از اختیارات سازمان تبلیغات است را شناسایی و بیان کنند. سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهادهایی است که در وسط میدان حضور دارد و مشکلات فرهنگی کشور را بسیار بهتر از نهادها و یا اشخاصی که بیرون گود هستند می‌بیند از این رو از ایشان خواسته شد به جای ارائه گزارش از عملکرد سازمان تبلیغات مشکلات و کمبودها را به مجلس ارائه تا قوه مقننه بتواند بر این اساس نقشه راه و ریل‌گذاری درستی انجام دهد.

موضوعات مطرح شده توسط حجت‌الاسلام قمی برای برخی دوستان به درستی تفهیم نشد

نصیرایی با بیان اینکه موضوعات مطرح شده توسط حجت‌الاسلام قمی در مجلس برای برخی دوستان به درستی تفهیم نشد، گفت: آنچه ایشان در صحن مجلس مطرح کردند نکاتی بود که پیش از این از وی درخواست شده بود و بنا نبود که وی گزارشی از عملکرد سازمان تبلیغات بدهند، همچنین بسیاری از مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد موضوعاتی است که مشکلات کلان حوزه فرهنگ است و از اختیارات یک سازمان و نهاد خارج است پس ضروری است در زمینه مشکلات فرهنگی بازنگری اساسی صورت گیرد که این هم از وظایف مجلس شورای اسلامی است زیرا نهادی مانند سازمان تبلیغات اسلامی نمی‌تواند برای دستگاه‌های همسویی از جمله وزارت ارشاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی و بسیاری دستگاه‌های دیگر تعیین تکلیف کند. بهترین کار این است که مشکلات به نمایندگان مجلس منعکس و در آنجا برای آنها تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول