اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  کشتی و وزنه برداری

مربی پیشکسوت: خیلی‌ها پشت سوریان نابود شدند/برخی وارد کشتی شدند و سوء استفاده کردند

پیشکسوت کشتی گفت: همه تلاش را مربیان سازنده انجام می‌دهند و به اسم مربیان تیم ملی تمام می‌شود.

مربی پیشکسوت: خیلی‌ها پشت سوریان نابود شدند/برخی وارد کشتی شدند و سوء استفاده کردند

رضا الماسی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در خصوص تمرین کشتی‌گیران در روزهای کرونایی اظهار داشت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و بسته بودن باشگاه‌ها کشتی‌گیران در پارک‌ها و فضاهای باز تمرین می‌کنند. من با شاگردانم تمرین می‌کنم و هرقدر از کشتی دلشکسته باشم ولی این کشتی‌گیرها را مثل فرزند خودم می‌دانم و تمام تلاشم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای موفقیت‌شان می‌کنم.

وی در خصوص ناراحتی‌اش از کشتی گفت: 13-12 سال از عمر و جوانیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای کشتی گذاشتم. هیچ پولی از این ورزش دریافت نکردم و زندگی‌ام دچار مشکل شده است. چندین سال بدون جیره و مواجب کار کردن خیلی سخت است و این اتفاق‌ها دلشکستگی به وجود آورده است. شما یک دیوانه سراغ دارید که بتواند بیشتر از 10 سال بدون جیره و مواجب کار کند؟ ما این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کردیم و الان در خانه‌مان به ما می‌خندند و در خانه‌مان هم اذیت می‌شویم. من عاشق ولی دلشکسته کشتی هستم.

الماسی افزود: قبل از مدیریت دبیر در فدراسیون مرسوم بود مربیانی که مدال‌دار بودند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان سرمربی منصوب می‌کردند. این افراد استفاده‌هایشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از کشتی می‌بردند و بعد از آن به سراغ زندگی‌شان می‌رفتند. مربیان سازنده 13-12 سال عاشقانه برای کشتی تلاش می‌کردند و در آخر سرخورده می‌شدند. این مربیان وقتی به عنوان سرمربی هم انتخاب نمی‌شدند، در یک باشگاه تمرینانشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌دادند.

وی در رابطه با انتخاب سرمربی تیم جوانان و نوجوانان تیم ملی فرنگی کشتی، گفت: هاشم زاده یکی از بهترین کشتی‌گیران سنگین وزن ایران بوده و در شهر میانه یکی از بهترین مربیان سازنده است. میکائیلی در قم چندین سال زحمت کشیده است و قهرمان دنیا پرورش داده است و اگر اینها به میدان کشتی نیایند چه کسی باید در کشتی حاضر شود. این‌ مربیان نیایند سرخورده می‌شوند و کشتی به امان خدا سپرده می‌شود. بهتر است کشتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اهلش بسپاریم. باید کشتی در اختیار کسانی باشد که اگر مربی تیم ملی هم نبودند، در باشگاه‌شان کشتی‌گیر پرورش دهند.

پیشکسوت کشتی در رابطه با مربیان سابق تیم ملی خاطرنشان کرد: چمن گلی یک مقطع در کشتی حاضر شد الان کجا است؟ و هیچ تمرینی نمی‌دهد. اشکانی کجا است که بعد از رفتنش هیچ باشگاهی ندارد. اما امثال نوربخش را هر وقت نیازش داشته باشند در کنار تیم ملی حاضر می‌شود و وقتی او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نخواهند در شهریار کشتی‌گیر پرورش می‌دهد. مربی اصفهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نگاه کنید، ببینید برای کشتی چه کرده است. جزینی در شورای شهر اصفهان حضور داشت و دید خانه کشتی آنجا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تبدیل به انبار کردند و هیچ کاری نکرد. حتی 10 دقیقه در شهر خودش تمرین نداده است. اینها عاشق کشتی نیستند و این آدم‌ها کنار کشتی آمدند و سوءاستفاده کردند.

وی افزود: امثال آقای اشکانی و جزینی، کجا تمرین داده‌اند؟ جزینی اگر سرمربی تیم ملی نباشد به شهرش می‌رود و به جوان‌ها سر می‌زند؟ اینها کاسب‌کار کشتی هستند‌، دبیر خوب فهمیده است که آنها چه می‌کنند و الان مربی سازنده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کردند. من به اینها ثابت می‌کنم کاسب‌کار هستند. می‌توانید چند ماه حقوق آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندهید، ببینید فردایش آنها سر تمرین حاضر می‌شوند. شما یک مسافرت آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نبرید، ببینید آسمان و زمین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بهم نمی‌دوزند. اینها چسبیده‌های به کشتی هستند.

پیشکسوت کشتی تصریح کرد: حسن یوسفی افشار کجا است؟ می‌توانیم مربی‌ای مثل او داشته باشیم؟ حسن رنگرز وقتی در اردوها دچار مشکل می‌شد، به زیرزمین سالن هفت تیر می‌رفتند و از یوسفی افشار کمک می‌گرفتند، چرا این مربی سرخورده شده است؟ یک مربی 10 سال بتواند تحمل کند، بعد احساس بدی به او دست می‌دهد و می‌رود.

الماسی در مورد مربیان سازنده تاکید کرد: می‌گویند مربی سازنده نمی‌تواند در تیم ملی حضور داشته باشد، یک مربی مدال‌دار هم کنار او بگذارید. وقتی مربی سازنده می‌تواند قهرمان دنیا پرورش دهد می‌تواند او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مسابقات هدایت کند. فدراسیون‌های گذشته این نقش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند که به مربی سازنده میدان نمی‌دادند. 

وی ادامه داد: من چندین شاگرد قهرمان جهان و آسیا و کشوری داشته‌ام، کسی که زحمت می‌کشد و یک قهرمان دنیا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرورش می‌دهد، می‌تواند آن کشتی‌گیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مسابقات بین المللی هدایت کند. برای سرمربی تیم ملی بستر آماده است و کشتی‌گیر روی برنامه تمرین می‌کند، غذای مناسب می‌خورد می‌تواند نتیجه لازم را کسب کند. در اردوی تیم ملی به هیچ عنوان به تکنیک کشتی‌گیران اضافه نمی‌شود و به خصوص در اردوها که می‌ترسند خاک شوند و در یادگیری ریسک هم می‌کنند. اگر خاک شود مربی با او برخورد جدی می‌کند.

الماسی در رابطه با از بین رفتن کشتی بیان کرد: کشتی ما چند وقت دیگر بیشتر باقی نمی‌ماند. دلیلش این است که مربی‌های سازنده سرخورده می‌شوند، می‌بینند زحمت می‌کشند و کسان دیگر استفاده می‌کنند و این گونه است که کشتی به قهقرا می‌رود.  آنهایی که مربی تیم ملی شدند حاضری‌خور بودند. زحمت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آنها کشیدند و سود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن یکی برد.

الماسی در خصوص مربیگری در لیگ عنوان کرد: مربیگری در لیگ هم دلالی است. می‌گویند سرمربی فلان جا بشویم و 50 درصد آن پول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به آن طرف بدهیم. مربیان سازنده قشر مظلوم هستند.

پیشکسوت کشتی ایران در رابطه با چرخه تیم ملی خاطرنشان کرد: چرخه انتخابی خیلی عادلانه‌تر است. انگیزه جوانان خیلی بیشتر می‌شود. زمان حمید سوریان همه می‌دانستند کسی به جز سوریان انتخاب نمی‌شود. ببینید افرادی که پشت سوریان نابود شدند و اگر جای او بودند چیزی کمتر نداشتند و با این اتفاق از کشتی خارج شدند. وقتی ببینید با تلاشی که می‌کنید به نتیجه می‌رسید، تلاشتان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر می‌کنید، وقتی ببینید فایده‌ای دارد کار می‌کنید و ضربان قلب 200 را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحمل می‌کنید. هیچ کس در کشتی شانسی قهرمان نمی‌شود. ورزش بولینگ نیست که شانسی توپ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرتاب کنید.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول