اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

برنامه بنیاد مستضعفان برای ساخت نیروگاه برق/ تزریق 1200 مگاوات برق به شبکه تا سال ۱۴۰۳

بنیاد مستضعفان در برنامه پنج ساله هفتم که توسط رئیس بنیاد ابلاغ شد، با سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومانی تا پایان سال ۱۴۰۳ میزان هزار و ۲۰۰ مگاوات برق به شبکه سراسری تزریق می‌کند.

برنامه بنیاد مستضعفان برای ساخت نیروگاه برق/ تزریق 1200 مگاوات برق به شبکه تا سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محسن امیری امروز در نشست خبری اظهار داشت: والدین برق و انرژی صبا در سال ۱۳۸۴ با محوریت هم‌افزایی و همدلی با دولت و کمک به تولید برق تاسیس شد.

وی ادامه داد: بنیاد مستضعفان در برنامه پنج ساله هستم که تدوین و توسط رئیس بنیاد مستضعفان ابلاغ شد، در صنعت برق  با سرمایه‌گذاری 14 هزار میلیارد تومانی تا پایان سال ۱۴۰۳ میزان ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات برق به شبکه سراسری تزریق می‌کند.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا تاکید کرد: برنامه‌ای در خرید نیروگاه‌های کشور نداریم، چون شبکه برق کشور و مصرف، نیاز به احداث نیروگاه دارد و ما صرفاً در زمینه احداث نیروگاه سرمایه‌گذاری می‌کنیم و بحث خرید نیروگاه نخواهیم داشت.

وی همچنین بیان کرد: تا پایان امسال ۴۰ مگاوات نیروگاه های مقیاس کوچک به ظرفیت استان هرمزگان اضافه می‌کنیم.

امیری بیان کرد: از اول فروردین ماه امسال تا ۱۹ خرداد ۵ میلیون و ۲۹۰ هزار مگاوات ساعت آماده تزریق به شبکه هستیم که بر اساس نیاز شبکه ۳ میلیون و ۹۴۲ هزار مگاوات ساعت انرژی تولید و تحویل شبکه دادیم.

* هیچ بدهی مالیاتی نداریم

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر میزان مالیات پرداختی توسط این هلدینگ توضیح داد: با خیال راحت اعلام می‌کنیم که تا امروز همه مالیاتهای تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده در مجموعه هلدینگ و شرکت های تابعه هلدینگ که نیروگاه ها هستند پرداخته شده است و بدهی بابت مالیات به وزارت اقتصاد نداریم.

امیری امروز در نشست خبری اظهار داشت: بنیاد مستضعفان از سال 84 تاکنون در قالب احداث سه نیروگاه مستقل سرمایه گذاری کرد. ضمن آنکه سه نیروگاه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریق سازمان خصوصی سازی از دولت خرید.

* بدهی بابت خرید نیروگاه به سازمان خصوصی سازی نداریم

وی بیان کرد: در حال حاضر هیچ بدهی بابت خرید نیروگاه به سازمان خصوصی سازی نداریم.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا با بیان این که در حال ورود به اوج بار مصرف برق کشور هستیم، گفت: دو روز پیش پیک 51 هزار و 420 مگاواتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رد کردیم.

امیری افزود: با تدابیر مجموع نیروگاه‌های بنیاد 3 هزار مگاوات برق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ما تأمین کردیم و 5 درصد از پیک شبکه توسط نیروگاه‌های بنیاد تأمین شد.

وی اضافه کرد: با تدابیر خاص در دوران شیوع کرونا تعمیرات به موقع نیروگاه‌ها در اسفند 98 و فروردین 99 به خوبی انجام شد.

* 3 هزار و 850 مگاوات مجموع ظرفیت تولید برق بنیاد

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا اظهار داشت: هدف و رسالت ما محرومیت زدایی است. سرمایه در اختیار بنیاد مستضعفان، دارایی مستضعفان است که باید برنامه ریزی شود این دارایی ارزش افزوده داشته باشد.

امیری اظهار داشت: ضرورت دارد در سال جهش تولید این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال کنیم که در دستورکار قرار داده‌ایم (ارزش افزوده)، در پایان برنامه 5 ساله هفتم بنیاد این موضوع محقق می‌شود و کل ارزش افزوده ایجادی از طریق هلدینگ صبا و بنیاد علوی محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: با در مدار آمدن دو واحد گازی نیروگاه خرم آباد در ماه جاری 3 هزار و 858 مگاوات برق مجموع ظرفیت تولید ماست که حدود 3 هزار مگاوات آن قابلیت تولید عملی دارد.

* ایجاد 2 واحد بخار در نیروگاه‌های چابهار و خرم آباد طی توافق با مپنا

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا اظهار داشت: در دو واحد نیروگاهی چابهار و خرم آباد احداث بخش بخار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال می‌کنیم و تا پایان امسال طی توافق با مپنا دو واحد بخار در دو نیروگاه چابهار و خرم آباد در دستورکار قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: تا پایان امسال 40 مگاوات نیروگاه‌های مقیاس کوچک نیز به ظرفیت استان هرمزگان اضافه می‌شود.

امیری با بیان این که 20 درصد نیروگاه‌های ما در کشور مستهلک هستند گفت: بی قید و شرط باید سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی داشته باشیم. طبق اعلام وزارت نیرو تا سال 1400 باید 100 هزار مگاوات قابلیت تولید داشته باشیم.

* ضرورت هدف گذاری برای تأمین برق برخی کشورهای همسایه

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا بیان کرد: باید در بحث صادرات برق مدیریت داشته باشیم، کشورهای همسایه در این حوزه نیاز دارند و باید به سرمایه گذار خصوصی اجازه داده شود با کشورهای همسایه تعامل و برق آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأمین کنند؛ مثلاً کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و عراق به شدت به برق نیاز دارند.

* 60 درصد تعمیر نیروگا‌ه‌ها به زمان تعمیرات اساسی رسیده‌اند

وی با بیان این که 60 درصد نیروگاه‌ها به زمان تعمیرات اساسی رسیده‌اند گفت: با رویکرد دولت و وزارت نیرو و افزایش نرخ‌ها توجیه‌پذیری سرمایه گذاری در این حوزه بهتر شده است.

* سرمایه گذاری 14 هزار میلیارد تومانی تا سال 1403 در احداث نیروگاه‌ها

امیری با اشاره به سرمایه گذاری 14 هزار میلیارد تومانی بنیاد در احداث نیروگاه‌ها تا سال 1403 گفت: 2 هزار و 500 میلیارد تومان در سال‌های 98 و 99 در نیروگاه خرم آباد هزینه می‌شود، 2 مورد هزار و 700 میلیارد تومان جمعا 3 هزار و 400 میلیارد تومان برای راه اندازی واحد بخار در نیروگاه‌های خرمشهر و خرم آباد تأمین می‌شود و 10 هزار میلیارد تومان دیگر در سال‌های 1401 تا سال 1403 هزینه خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا اظهار داشت: احداث سه واحد بخار نیروگاهی خرمشهر، احداث نیروگاه بندرعباس و فاز دوم نیروگاهی خرم آباد از این قبیل است.

* نیروگاه‌های بنیاد وارد بورس می‌شوند

وی اظهار داشت: برنامه ریزی شده است هلدینگ برق و انرژی صبا و شرکت‌های زیر مجموعه تا پایان امسال وارد بورس شوند و بدین ترتیب نیروگاه‌های بنیاد وارد بورس می‌شوند.

*‌ هزار و 100 میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب داریم

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا بیان کرد: طلب ما از وزارت نیرو نظیر طلب سایر نیروگاه‌ها است. در حال حاضر حدود هزار و 100 میلیارد تومان از وزارت نیرو بابت فروش انرژی طلب داریم.

* خروج بنیاد از نیروگاه‌هایی که سهام مشارکتی دارند

امیری بیان کرد:‌ برای اولین بار با همکاری مجموعه مپنا پره‌های نیروگاه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داخلی سازی کرده و در نیروگاه‌ها نصب کردیم.

وی یادآور شد:‌ ممکن است به زودی از برخی نیروگاه‌ها که سهامدار شراکتی هستیم خارج شویم و درآمد حاصل از خروج آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در نیروگاه‌های دیگر که صد درصد به نام بنیاد مستضعفان است وارد کنیم.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا تصریح کرد: در نیروگاه خرمشهر 6 واحد گازی داریم که 525 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی سوخت خواهد داشت.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول