اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

بازنگری آیین‌نامه‌های فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: آیین‌نامه‌های فعلی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها برای جهان واقعی تعریف شده‌اند و با توجه به اینکه پیش‌بینی دقیقی درباره آینده کرونا و بازگشت به شرایط عادی وجود ندارد، نیازمند بازنگری در قواعد فعلی هستیم.

بازنگری آیین‌نامه‌های فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم امروز در یک نشست خبری مجازی با خبرنگاران، اظهار داشت: قرار نیست در شرایط تعطیلی دانشگاه‌ها، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها تعطیل شود به ویژه اکنون که ادامه فعالیت‌های حضوری دانشگاه‌ها همچنان مشخص نیست.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها در این ایام، گفت: پویش‌های دانشجویی متعددی در این شرایط ایجاد شد که از جمله این پویش‌ها همه مردم همه دانشگاهیان بود و در این پویش هر نفر باید به 10 نفر درباره راه‌کارهای پیشگیری از کرونا اطلاع رسانی کند.

غفاری افزود: در پویش زندگی دست یاری گر توست، از توانایی و قابلیت دانشجویان استفاده شد و افرادی برای فعالیت داوطلبانه اعلام آمادگی کردند. اقبال دانشجویان دکترا به این پویش بیشتر بود. 8 هزار دانشجو در این پویش شرکت‌ کردند که 60 درصد از دانشجویان وزارت بهداشت بوده‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: وقتی فعالیت‌‌های جمعی تعطیل می‌شود، افراد منزوی می‌شوند و با این اقدامات خواستم به نحوی از این رفتار هم پیش‌گیری کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت  کانون‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی هم فعالیت‌‌هایی را داشته‌اند، ‌از جمله بسیج دانشجویی فعالیت‌های قابل توجهی را در دعوت از دانشجویان انجام داده است.

غفاری اضافه کرد: همچنین از دانشجویان دعوت شده بود که خاطرات خود را در این ایام ثبت کنند که این فعالیت هم به صورت فراگیر انجام شد.

*انتقال فعالیت‌ها از فضای فیزیکی به فضای مجازی، نیازمند زیرساخت‌

وی خاطر نشان کرد: همه دانشگاه‌های ایران و خارج به یکباره با ویروس کرونا مواجه شدند و انتقال فعالیت‌ها از فضای فیزیکی به فضای مجازی، نیاز به زیرساخت‌هایی دارد. با توجه به اینکه پیش‌بینی دقیقی درباره آینده کرونا وجود ندارد، اساسا باید خود را با شرایطی که عمده فعالیت‌ها باید در فضای مجازی رقم بخورد آماده کنیم و جایگزین‌هایی برای فعالیت‌های سابق داشته باشیم.

غفاری تصریح کرد: آیین‌نامه‌ها و قواعد فعلی برای فعالیت‌ در جهان واقعی و نه در فضای مجازی تعریف شده‌اند و در نتیجه بازنگری نسبت به این قواعد باید صورت بگیرد.

وی یادآور شد: تا پایان سال قبل باید جشنواره حرکت را برگزار می‌کردیم که امکان‌پذیر نشد و امکان برگزاری به صورت مجازی در حال بررسی است. 

وی گفت: نشریات دانشجویی الکترونیکی همچنان منتشر می‌شوند و نیاز به بازنگری در قواعد نشریات است؛ علاوه بر این، در حوزه نشریات، همواره نشست‌هایی را داریم که تاکنون به دلیل شرایط پیش‌ آمده نشست‌ها و انتخابات نشریات برگزار نشده و امکان برگزاری انتخابات در فضای مجازی در حال بررسی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اضافه کرد: درباره جشنواره رویش هم در حال بررسی امکان برگزاری هستیم. همچنین در موضوع راهیان نور هم تابع مجوز ستاد ملی مدیریت کرونا هستیم.

غفاری گفت: در شرایط فعلی، بودجه‌های فرهنگی و اجتماعی تغییری نداشته و امیدواریم در زمان مقرر تخصیص یابد.

*دغدغه حجاب و عفاف همواره یک مولفه مهم در بحث‌های فرهنگی و اجتماعی مطرح است

معاون وزیر علوم درباره دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری و پرداختن ایشان به اهمیت موضوع عفاف و حجاب بیان کرد: دغدغه حجاب و عفاف همواره به عنوان یک مولفه در بحث‌های فرهنگی و اجتماعی مطرح بوده است. از سال گذشته در خصوص عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها فعالیت‌‎های خوبی انجام شده و حتی یک کمیته نیز برای اینکار در نظر گرفته شد که به صورت مشخص فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در این زمینه به مراتب کارهای خوبی انجام شده و حتی در دستگاه‌های بیرون از وزارت علوم اقداماتی انجام شده است و نشست‎هایی برای پیشرفت این طرح داشته‌ایم.
وی گفت: در چهارچوب هنجارها و قوائدی که صورت گرفته این الزام و توجه به عفاف و حجاب مورد توجه است. در خصوص عفاف و حجاب کارهایی در حال انجام است که امید  داریم اثر گذار بوده و تاثیرش را در میان دانشجویان داشته باشد.

وی درباره نمایشگاه قرآن امسال هم گفت: نمایشگاه قرآن امسال برگزار نشد و در حال بررسی هستیم که ببنیم آیا امکان برگزاری بخش‌هایی از این نمایشگاه در فضای مجازی وجود دارد یا خیر.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول