اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

نگرانی از جانمایی دفن زباله، این بار روستای طبر!

جانمایی محل دفن زباله‌های بخش شوقان در جوار روستای طبر نگرانی‌هایی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده به‌طوری‌که معتقدند این جانمایی مشکلاتی را برای زمین‌های کشاورزی و همچنین مردم روستا ازجمله بوی نامطبوع به دلیل وزش بادهای غالب ایجاد می‌کند.

نگرانی از جانمایی دفن زباله، این بار روستای طبر!

به گزارش خبرگزاری فارس از جاجرم، جانمایی محل دفع زباله‌ها در ۳ کیلومتری روستای طبر  نگرانی‌هایی را برای  مردم ایجاد کرده و اخیراً در فضای مجازی موردنقد قرارگرفته  به‌طوری‌که  معتقدند این جانمایی مشکلاتی را برای زمین‌های کشاورزی و همچنین مردم روستا ازجمله بوی نامطبوع به دلیل وزش بادهای غالب دارد.

جانمایی دفنگاه در نزدیکی منازل مسکونی است

دهیار روستای طبر می‌گوید: در یک هفته گذشته جانمایی برای دفع زباله‌های بخش شوقان  انجام‌گرفته که موجب نارضایتی مردم شده است.

محمدابراهیم حسین پور می‌افزاید: این محل در ۳ کیلومتری منازل مسکونی روستا قرار دارد که قطعاً مشکلاتی ازجمله بوی نامطبوع  به علت وزش بادهای غالب را برای مردم به دنبال دارد.

وی اضافه می‌کند: اعتراض‌هایی انجام‌شده اما پاسخ مسئولین موجب رضایت مردم نشده  است.

یکی از  اعضای شورای  روستای طبر نیز می‌گوید: محل موردنظر که برای جانمایی دفع زباله‌ها و پسماندها در نظر گرفته‌شده است در ۵۰ متری زمین‌های کشاورزی قرار دارد که قطعاً برای کشاورزان مشکلاتی را به همراه دارد

مسئولین مجددا بازنگری کنند

"یوسفی "می‌افزاید: جهت وزش باد به‌صورتی است که بوی نامطبوع و برخی زباله‌ها مانند پلاستیک را با خود به روستا می‌آورد.

وی ادامه می‌دهد: ما از مسؤولین درخواست داریم بررسی کارشناسی و میدانی انجام گیرد تا این جانمایی اصولی صورت بگیرد  و اطمینان خاطری برای مردم ایجاد شود.

در همین ارتباط بخشدار شوقان نیز می‌گوید:  محلی که عملیات استانداردسازی در حال انجام است محل جدیدی نیست بلکه در سنوات قبل نیز در همین محل به‌صورت غیراصولی دفع پسماند انجام می‌شد.

باقری می‌افزاید: با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت سلامت عمومی مردم  تصمیم به استانداردسازی محل دفع پسماند  با تسریع در انجام مطالعات دقیق کارشناسی و انجام  بازدیدهای میدانی توسط کارشناسان خِبره استانی و شهرستانی و با در نظر گرفتن تمام گزینه‌های  زیست‌محیطی از قبیل اثر بادهای غالب منطقه، میزان نفوذپذیری لایه‌های زمین‌شناسی و حفاظت آب‌های زیرزمینی و رعایت فاصله استاندارد با اماکن مسکونی و  ... تماماً انجام پذیرفت.

وی ابراز می‌دارد:  پس از گرفتن تمام مجوزات از ادارات مربوطه از قبیل منابع طبیعی، محیط‌زیست، شبکه بهداشت و درمان، آب منطقه‌ای و... و گرفتن  استعلام مبنی بر آینه زمین  مستثنیات نبوده و جزو اراضی ملی و خارج از اراضی و مراتع اشخاص بوده است و ازنظر کارشناسان زیست‌محیطی بهترین محل و بهترین گزینه از همه لحاظ بوده  با تهیه طرح توجیهی و مطالعه شده است.

اصول بهداشتی رعایت می‌شود

وی ابراز می‌دارد: در طرح، اجرای  فنس کشی و آهک پاشی دفع پسماند به‌صورت اصولی و استاندارد انجام خواهد گرفت.

بخشدار شوقان با اشاره به مزایای این طرح اظهار می‌دارد:  مزایای اجرای این طرح ، بهرمندی خود روستای طبر که روستای نسبتاً بزرگی محسوب می‌شود و همواره دغدغه دفع اصولی زباله‌ها را دارند را به دنبال دارد  و پسماند روستا که قبلاً به‌صورت غیراصولی دفع و سوزانده می‌شد ازاین‌پس به‌صورت استاندارد و اصولی با آهک‌پاشی دفن خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه  توپوگرافی محل و جهت بادهای غالب در نظر گرفته‌شده  است تصریح می‌کند: هیچ مشکلی برای  ساکنین و اهالی محترم طبر نخواهد داشت و با اجرای آهک پاشی‌های مداوم و دفن در عمق ۵ متری زمین هیچ‌گونه  بوی نامطبوعی نیز منتشر نخواهد شد.

باقری در ادامه می‌افزاید: در جلسه (اردیبهشت‌ماه ۹۹) مدیریت پسماند بخش مصوب شد تمام  سطل‌های زباله قدیمی و توری که باعث پخش شیرابه و بوی زباله می‌شود از سطح روستاها جمع‌آوری و با سطل زباله مکانیزه جدید جایگزین شود.

وی اضافه  می‌کند: لازم به ذکر است زباله‌های شهر شوقان به این  محل منتقل نخواهد شد و  محل موردنظر صرفاً جهت زباله‌های روستایی است.

بخشدار شوقان در ادامه یادآور می‌شود: علی‌رغم اینکه در جلسات متعدد مدیریت پسماند بخش  بیش از ده نقطه پیشنهادی شوراها و دهیاران سطح بخش مورد بازدید میدانی و بررسی کارشناسی قرارگرفته و به‌جز این محل بقیه نقاط تأیید نشده و رد شده است.

وی تشریح می‌کند: در صورتی که شورای اسلامی محترم روستای طبر،  مکان بهتری سراغ دارند حداکثر ظرف مدت یک هفته به بخشداری اعلام کنند تا توسط کارشناسان ادارات ذی‌ربط  بازدید میدانی و مورد ارزیابی قرار گیرد.

باقری ادامه می‌دهد:  لازم به ذکر است  مکان انتخاب‌شده، تا این لحظه به‌عنوان بهترین  گزینه که تمامی شرایط، استعلامات و آیتم‌ها را دارا می‌باشد مدنظر بوده و درصورتی‌که محل پیشنهادی شورای طبر فاقد شرایط لازم باشد، عملیات اجرایی محل تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

گفتنی است روستای طبر بخش شوقان شهرستان جاجرم ۳۰۰ خانوار و جمعیتی بالغ‌بر هزار نفر دارد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول