اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

جهانگیری زیر سایه روحانی و دلار 4200 تومانی

شکی نیست که اسحاق جهانگیری یکی از چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلبان است. با این همه با اوضاع فعلی که دولت روحانی دارد اما آیا امکان این هست که جهانگیری با گذشته خود منهای چهار سال اخیر به میان افکار عمومی وارد شود؟

جهانگیری زیر سایه روحانی و دلار 4200 تومانی

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه آفتاب یزد در گزارشی به بررسی حضور جهانگیری به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 پرداخته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

در اولین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری زمانی که اسحاق جهانگیری به عنوان کاندیدای پوششی حسن روحانی حضور یافته بود بیان قاطع و مثبت او موجب شده بود بسیاری بر این فرضیه تاکید کنند که جهانگیری بهترین گزینه برای ریاست جمهوری 1400 از سوی اصلاح‌طلبان است.
مرتضی حاجی فعال سیاسی اصلاح‌طلب اندکی بعد از انتخابات 1396 با ابراز اینکه جهانگیری در انتخابات توانست تا حد زیادی توانایی‌های خود را نشان دهد درباره انتخابات 1400 و گزینه اصلاح‌طلبان گفته بود:« اگر جهانگیری کاندیدا شود شانس خوبی دارد؛ البته چهار سال کار باید انجام شود. ببینیم در این چهار سال چطور خواهد شد.»
حالا این روزها یک سال مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400 بار دیگر بحث‌ها برسر کاندیدای مورد نظر اصلاح‌طلبان داغ شده و شانس نامزدی اسحاق جهانگیری افزایش یافته است. از جمله دیروز اسماعیل دوستی فعال اصلاح‌طلب، با بیان اینکه به نظرم اصلاح‌طلبان حتما در انتخابات کاندیدا خواهند داشت، گفت: ظریف یک دیپلمات خوب است و شاید سبک مدیر اجرایی خوب در حد ریاست جمهوری نباشد، جهانگیری اما شایستگی بیشتری برای ریاست جمهوری دارد و به نظرم کاندیدای اصلاح‌طلبان خواهد بود.

هنر اعلام برائت از روحانی
علی صوفی دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز همین چند هفته پیش چنین نظری را علم کرده است. با این حال او این موضوع را مطرح کرده که با توجه به عملکرد دولت روحانی و نارضایتی‌های عمومی نسبت به این دولت و اینکه جهانگیری نیز بخشی از دولت است اثری منفی بر او می‌تواند داشته باشد.

صوفی گفته:«این یک واقعیت است. به‌هرحال حضور جهانگیری در دولت روحانی به جایگاه اجتماعی ایشان لطمه ‌زده است. وجه اصلاح‌طلب ایشان محرز است و تردیدی در این نیست که اصلاح‌طلبان یا شورای‌عالی سیاستگذاری در این امر دچار چالش نخواهند شد... این دیگر هنر جهانگیری است که چطور بتواند در مواجهه با مردم خود را از ارتباطی که با دولت روحانی و عملکرد ایشان داشته، مبرا کند. اینها به هنر جهانگیری و اصلاح‌طلبان که به کمک ایشان می‌آیند، بستگی دارد.»
با این حال به نظر می‌رسد معاون اولی دولت روحانی موضوعی نیست که به سادگی جهانگیری بتواند خود را از عملکرد دولت مبرا کند و چه بسا کار از هنر گذشته و نیاز به شعبده بازی دارد. 

شهربانو امانی نماینده مجلس ششم و عضو اصلاح‌طلب فعلی شورای شهر تهران هم گفته:«یکی از علل حمله به معاون اول رئیس‌جمهوری هراس از حضور وی در انتخابات 1400 است... همزمان با آغاز دوره دوم دولت روحانی حلقه نزدیک به رئیس‌جمهور در همان سال اول افرادی را که برای دولت تبدیل به سرمایه اجتماعی شده بودند، محدود کرد و عملا اجازه فعالیت مفید و موثر را ندادند. در همین راستا شاهد بودیم فعال‌ترین شخص دولت روحانی یعنی معاون اول ایشان عملا از گردونه اجرایی کشور خارج شد و صرفا به یک مقام تشریفاتی در دولت بدل شد.»

واعظی علیه گزینه اصلاحات

در ادامه این گزارش آمده است: شکی نیست که اسحاق جهانگیری یکی از چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلبان است و در این طیف نیز از مقبولیت بسیار بالایی برخوردار است. به لحاظ عملکردی نیز بسیاری او را مدیری توانمند می‌دانند. با این همه با اوضاع فعلی که دولت روحانی دارد اما آیا امکان این هست که جهانگیری با گذشته خود منهای چهار سال اخیر به میان افکار عمومی وارد شود؟

بدون تردید در طول چهار سال اخیر حلقه‌ای از نزدیکان روحانی که شاید مهمترین آن را باید محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور دانست تلاش کردند جهانگیری را در دولت به حاشیه برانند و تقریبا موفق هم شدند.
تیرماه پارسال بود که موضوع قهر جهانگیری از دولت نیز مطرح شده بود. هرچند بعدا چنین موضوعی تکذیب شد. در تمام این مدتی که بسیاری از اصلاح‌طلبان معترض بودند که جهانگیری در دولت محدود شده اما او هیچگاه اعتراضی نکرد. جز در یک مورد که قابل تامل بود. جهانگیری گفت: «من تا این لحظه اجازه برکناری منشی خودم را نداشته‌ام، پس از من انتظار نداشته باشید که وکیل و وزیر را تغییر دهیم.» این نوع اعتراض را اما در واقعیت بیش از آنکه قوت بدانیم باید ناشی از ضعف شمرد.
بسیاری در همان زمان این بحث را داشتند که معاون اولی که نمی‌تواند منشی خود را عوض کند چرا استعفا نمی‌دهد! صادق زیبا کلام در آذر 96 در سرمقاله‌ای برای «آفتاب یزد» نوشت:«من به‌شخصه معتقدم که بودن آقای جهانگیری در دولت دوازدهم، آن‌چنان به نفع او از جهت رای‌آوری نخواهد بود. چراکه در دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی کارنامه چندان موفقی را برای ایشان پیش‌بینی نمی‌کنم؛ بنابراین چه آقای اسحاق جهانگیری و چه هر فرد دیگری که در دولت آقای روحانی شریک باشند باید توجه کنند که این شراکت یک سرمایه‌گذاری سود ده و پرمنفعت برای کسی که می‌خواهد بعدها نامزد ریاست جمهوری شود نخواهد بود چراکه عدم موفقیت دولت، دامن همه را خواهد گرفت و این «همه» شامل آقای اسحاق جهانگیری هم خواهد بود؛ بنابراین عقل سلیم و منفعت شخصی و سیاسی آقای معاون اول حکم می‌کند که او کناره بگیرد و شریک در ضرر و زیان‌های سیاسی دولت دوم آقای روحانی نشود.»
محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات نیز همان زمان درباره احتمال کاندیداتوری جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم، معاون اول را به جدایی از دولت ترغیب کرد: «اگر کاندیداتوری آقای جهانگیری در انتخابات آینده قطعی است، باید از دولت جدا شود و فاصله بگیرد. در این صورت شرایط بهتری برای رای‌آوردن خواهد داشت.»

سایه دلار 4200 تومانی
با این حال جهانگیری در این سه سال اخیر استعفا نداد در دولت ماند اما نتوانست نقش تاثیرگذاری را در این دولت ایفا کند. او اگر به دنبال جلب‌نظر افکار عمومی بود دست کم می‌توانست با استعفای خود نشان دهد که فرصتی به او به عنوان معاون اول برای ایجاد تحولات در بخش‌های مختلف داده نشده است. اما حالا بار نارضایتی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از دولت روحانی و بار همه وعده‌های گفته شده و به سرانجام نرسیده روی دوش جهانگیری نیز قرار دارد.
علاوه بر این او نامش با یک موضوع تلخ نیز گره خورده است. دلار 4200 تومانی، تصمیم پرحاشیه‌ای در جلسه دولت که جهانگیری آن را از صداوسیما اعلام کرد تا برای همیشه نام «دلار جهانگیری» را به خود بگیرد. تصمیمی که با هیچ معیار منطقی و اقتصادی همخوانی نداشت و خیلی زود نیز اثر خود را در جامعه از دست داد و خلاصه کسی این دلار 4200 تومانی یا همان دلار جهانگیری را در میان مردم ندید هرچند که در آخرین گزارش دیوان محاسبات اعلام شده حدود 5 میلیارد دلار از این دلارهای جهانگیری به برخی تاجران برای واردات داده شده اما فعلا خبری از کالایی برای وارد شدن نیست!
بنابراین به نظر می‌رسد اگرچه در یک شرایط عادی اسحاق جهانگیری می‌توانست یک گزینه بسیار مناسب برای نامزدی از سوی جریان اصلاح‌طلب باشد اما حالا در شرایطی که اصلاح‌طلبان با بی میلی مردم مواجه شده‌اند و عامل مهم آن نیز عملکرد دولت روحانی بوده و جهانگیری نیز فارغ از عمل اما در اسم نفر دوم چنین دولتی است بعید به نظر می‌رسد او بتواند ترغیبی در افکار عمومی برای 1400 ایجاد کند که حامیان گذشته اصلاح‌طلبان بار دیگر به پای صندوق رای بازگردند.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول