اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

روایت یک نشست| از ضرر ۳۵ میلیاردی «کرونا» به مرغداران تا خرید حمایتی گوشت گوساله

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌‌جنوبی گفت: ویروس کرونا در مجموع به صنعت مرغداری خراسان‌جنوبی ۳۵ میلیارد و ۷۲۳ میلیون تومان خسارت وارد کرد.

روایت یک نشست| از ضرر ۳۵ میلیاردی «کرونا» به مرغداران تا خرید حمایتی گوشت گوساله

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمود اشرفی‌گل» ظهر امروز در نشست خبری بررسی وضعیت دام و طیور خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: ماهانه دو هزار و ۶۰۰ قطعه جوجه‌ریزی مرغ گوشتی، یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار، ۵۰۰ هزارتن پولت تخم‌گذار و  ۳۰۰ هزار تن مرغ گوشتی در خراسان‌جنوبی تولید می‌شود.

وی بیان داشت: برای تأمین نهاهده‌های این تعداد، ماهانه به ۱۲ هزار تن ذرت، شش هزار و ۵۰۰ تن سویا، یک هزار و ۱۰۰ تن سبوس و چهار هزار و ۵۰۰ تن جو داریم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌‌جنوبی افزود: در بحث نهاده‌های دام و طیور از ابتدای امسال تاکنون  ۱۴ هزار تن کنجاله سویا، ۱۳ هزار تن ذرت، هشت هزار و ۲۰۰ تن جو، سه هزار و ۲۰۰ تن سبوس در بین دامداران و مرغداران استان توزیع شده است.

اشرفی‌گل با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام خراسان‌جنوبی براساس توان خود مقداری از ذخایر نهاده‌های دامی را در اختیار مرغداران قرار می‌دهد، تصریح کرد: ۱۵ کارخانه خوارک دام و طیور در استان فعال است که از این تعداد 10 کارخانه دام و طیور و پنج کارخانه طیور هستند.

ضرر ۳۵ میلیاردی کرونا به مرغداران استان

وی در بخش دیگری از سخنانش به ضرر و زیان ویروس کرونا به مرغداری‌ها استان اشاره و اعلام کرد: شیوع ویروس کرونا به ۳۲ واحد مرغداری گوشتی استان با تولید ۱۳ هزار و ۳۱۲ تن در بازه زمانی یکم اسفند ۹۸ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۹۹، ۲۶ میلیارد و ۶۲۴ میلیون تومان خسارت وارد کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌‌جنوبی اضافه کرد: همچنین سه واحد مرغ مادر گوشتی با تولید بیش از سه میلیون ۵۵۷ هزار قطعه جوجه یک روزه با خسارت هفت میلیارد و ۲۹۹ میلیون تومانی و یک واحد مرغ مادر گوشتی نیز با خسات یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی مواجه شدند.

اشرفی‌گل با اعلام اینکه ویروس کرونا در مجموع به صنعت مرغداری خراسان‌جنوبی ۳۵ میلیارد و ۷۲۳ میلیون تومان خسارت وارد کرده، عنوان کرد: زیان مرغداران تا پایان اردیبشت‌ماه ۹۹ ادامه داشت و به ازای هر کیلوگرم مرغ یک هزار و ۵۰۰ هزار تومان ضرر کرده‌اند.

اشاره‌ای به پتانسیل‌های دامی استان

وی در بخش دیگری از سخنانش به پتانسیل دامی استان اشاره و مطرح کرد: بیش از ۶۹ هزار رأس گاو و گوساله، ۳۰ هزار نفر شتر، یک میلیون و ۶۰۰ هزار رأس گوسفند و بز و دام سبک توسط دامداران و تولیدکنندگان استان پرورش داده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌‌جنوبی با اشاره به اجرای طرح هویت‌گذاری دام‌ استان و با تأکید بر اینکه دام‌هایی که در این طرح پلاک‌کوبی نشوند قاچاق محسوب می‌شوند، اعلام کرد: تاکنون۶۰ درصد گاو و گوساله و جمعیت شتر و همچنین حدود ۱۶ درصد دام سبک استان هویت‌گذاری و پلاک‌کوبی شده است.

هیچ نگرانی در تأمین نهاده‌‌ها وجود ندارد

«مهدی روشن» مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان‌‌جنوبی گفت: در حال حاضر ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام ۱۰۰ درصد تکمیل است و هیچ نگرانی از جهت کمبود نهاده‌های دامی در استان وجود ندارد.

وی با اشاره به توزیع ۸۰ هزار تن نهاده دامی بین دامداران و مرغداران در سال گذشته، افزود: این رقم نسبت به سال قبل از آن که ۳۵۰ هزار تن بوده، افزایش دو برابری داشته است.

آغاز خرید حمایتی گوشت گوساله و خرید تضمینی جو

مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان‌‌جنوبی از خرید و ذخیره‌سازی ۹۶۵ تن مرغ منجمد از مرغداران استان خبر داد و گفت: مجوز صادرات ۷۰۰ تن مرغ منجمد از خراسان‌جنوبی به افغانستان اخذ و این مقدار از طریق مرز به افغانستان صادر می‌شود.

روشن از اجرای مرحله اول خرید حمایتی گوشت گوساله از دامداران استان خبر داد و گفت: گوشت گوساله به‌صورت قطعات منجمد و مجزا با قیمت علی‌الحساب ۶۰ هزار تومان خریداری می‌شود که درصورت افزایش قیمت از سوی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، مابه‌التفاوت آن به حساب دامداران واریز خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به آغاز خرید تضمینی جو در استان، خاطرنشان کرد: چهار مرکز خرید تضمینی جو در شهرستان‌های بیرجند، بشرویه، نهبندان و قاین فعال شده و در حال خرید تضمینی جو به قیمت هر کیلوگرم یک هزار و ۶۳۰ تومان هستند.

انتهای پیام/3403/ح    

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول